Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Atalar Kültü
Atalar Kültü
Atalar Kültü:
Her doğan insan, bir toplum içerisinde, o
topluma özelliğini veren kültür ortamı içerisinde bulur kendisini. Birey kültür
ortamıyla başlattığı etkileşim sürecini bir ömür boyu devam ettirir. Fertler bir
yandan mevcut kültürle hayatlarını şekillendirirken, diğer yandan bu kültürü
yeni yetişen nesle aktarma uğraşına girerler. Başta yetişen nesil olmak üzere
bütün toplum bireyleri kültür ortamına adapte olmaya çaba harcarlar. Zira sosyal
bir varlık olan insan, doğal olarak, önceki nesillerin devretmiş olduğu
fikirleri, inançları, davranış kalıplarını benimser, sahiplenir. Sahiplenilen bu
sosyal normlar nesileller boyu sürekliliğini korur. Geçmiş nesilden alınan
sosyal normların en belirgin özelliği süreklilik arzetmesi ve sürekliliği
sağlayan ataların üstünlüğü fikridir.
[1]
Kültürün insana kazandırdığı normlardan insanın
bir anda sıyrılması, onları terketmesi oldukça zor bir iştir. Bu tür değerler
önceki nesillerden miras alınmış ve bireylerin benliğine ayrılmamacasına
yerleşmiş, onların kişiliklerinin bir parçası olmuştur. Aynı şekilde toplumda
bâtıl inançlar, kötü alışkanlıklar hâkim olunca, bu insanları atalarından taklit
yoluyla devraldıkları bu inanç ve alışkanlıklardan uzaklaştırmak, ayırmak
imkânsız gibidir. İşte toplumun yapısını oluşturan bâtıl inanç ve kötü
davranışlar insanları hakikatleri idrâk etmekten ve hakka itaatten alıkoyan en
önemli sosyal motivlerden birisidir. Bireyin içinde yaşadığı câhiliyye
toplumunun normları, insandaki inanma kabiliyetinin uyanmasını ve gelişmesini
engelleyen etkili bir perdedir. Kur'ân-ı Kerim bu toplumsal yapıyı Hakk'ın
tezâhüne en büyük engel kabul etmiş; aklî incelemeyi, delillere sarılmayı,
bilinçli ve insanca yaşamayı önermiştir.
"Onlara: 'Allah'ın indirdiğine uyun'
dendiğinde: 'Hayır, biz babalarımızı üzerinde bulduğumuz yola uyarız, derler. Ya
şeytan, onları alevli ateşin azâbına çağırıyor idiyse?!" (31/Lokman, 21).
Eski atalarına tapıyor olmalarının hiçbir aklî dayanağı yoktur (İbn Kesîr, III/458).
Saf, katıksız mücerret taklide yöneliyorlar (Şevkânî, Fethu'l-Kadîr, IV/241).
Öyle bir taklit ki, taklit ettikleri şey doğru mu, yanlış mı bunun üzerinde
hiçbir şekilde düşünmüyorlar. İnsan bir şeyi taklit edebilir, fakat bir yandan
da onu sorgular veya taklit etmeden önce üzerinde düşünür. Fakat kâfirler
kendilerine gelen İlâhî mesajı kabul etmedikleri gibi, taklit ettikleri gelenek
ve değerlerin doğru olup olmadığı üzerinde düşünmek de istememişlerdir.
Câhiliyye toplumlarında gelenekçi anlayış,
geçmişin tartışılmasına, atalardan miras alınan sosyal normların analiz
edilmesine ve seçmeciliğe tâbi tutulmasına karşı çıkar: "Onlara (müşriklere):
'Allah'ın indirdiğine uyun' denildiği zaman onlar, 'Hayır! Biz atalarımızı
üzerinde bulduğumuz yola uyarız' dediler. Ya ataları bir şey anlamamış, doğruyu
da bulamamış idiyseler?" (2/Bakara, 170). Kur'an'a, Peygamber'in
getirdiklerine tâbi olmaları istendiğinde atalarını taklitle yetinmişlerdir.
[1]
Mustafa Armağan, Gelenek, Ağaç Y. s. 19
PUT VE PUTA TAPMA.. |
Put; Anlam ve Mâhiyeti |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
Putperestlik |
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma |
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır |
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız. |
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi |
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min. |
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi |
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek |
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek |
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez |
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur |
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin Sebepleri |
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
Şirkin Çeşitleri |
1-) Şirk-i İstiklâl |
2-) Şirk-i Teb'iz |
3-) Şirk-i Takrib |
4-) Şirk-i Taklid |
5-) Şirk-i Esbâb |
6) Şirk-i Ağrâz |
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek. |
Hâkimiyet Şirki; |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk
yapan varlıklar olduğuna inanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan başkasına yapmak. |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
İttibâ Şirki |
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak |
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak |
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek |
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç takınmak |
g- Ğıyar ve zünnâr |
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası |
i- Sihir |
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları |
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır. |
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü. |
Haram Kılınışının Hikmetleri |
Çocuk Oyuncakları |
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller |
Ulemânın Görüşleri |
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri |
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri |
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık |
Tasvirin Kazancı |
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır |
Heykel |
Heykelin yasaklanma nedeni |
Resim.. |
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü. |
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre |
Atalar Kültü |
Taklit ve Taklitçilik. |
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini |
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
Allah'tan Başkasına İbâdet |
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar |
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı |