Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Yahûdilerin İneği Kutsallaştırması ve Buzağıyı Ta ılaştırması
Yahûdilerin İneği Kutsallaştırması ve Buzağıyı Tanrılaştırması
Yahûdilerin İneği
Kutsallaştırması ve Buzağıyı Tanrılaştırması
Kur'ân-ı Kerim'de Benî İsrâil için emredilen
sığır kesme olayı, İsrâiloğullarının itaatle ilgili tavır ve karakterlerini
yansıtması bakımından hayli önemli bir örnektir. Bu olay vesilesiyle
peygamberleri Hz. Mûsâ'ya gereksiz sorular sormuşlar, Onu bir anlamda hesaba
çekmişler ve çeşitli sorularla savsaklamak istemişlerdir. Tıpkı Hz. Mûsâ'ya
yaptıkları gibi, yahûdiler, Hz. Muhammed (s.a.s.)'e de böyle davranmışlar,
gerekli gereksiz soru yağmuruna tutmuşlar, sorgulamaya çalışmışlar, bazı
âyetlerle anlatılan olayların lüzumsuz teferruatını Allah Rasûlü'ne tevcih
etmişlerdi. ?Yoksa siz de (ey müslümanlar), daha önce Mûsâ'ya sorulduğu gibi
peygamberinizi sorguya çekerek (gereksiz) sorular sormak mı istiyorsunuz? Kim
imanı küfre değişirse, şüphesiz dümdüz yoldan sapmış olur.? (2/Bakara, 108)
Benî İsrâilin Hz. Mûsâ'ya sordukları sorulara
cevaplar sonunda çıka çıka tarif edilen inek, taklit ettikleri put ineğin aynısı
çıkmıştır. Bu bakara kesiminin emredilmesindeki en önemli hikmet, kutsallaştırıp
taptıkları ineklerin kendi elleriyle kesilip yok edilmesi olabilir. Bununla
verilen mesaj, taklitçiliğin ve putçuluğun yasaklanmasıydı. Allah'tan başka
hiçbir şeye tapınılmaması gerektiğini onların gönüllerine yerleştirip, sığıra
tapınma inancını söküp atmak içindi bu emir. Bu soruların bir sebebi de,
emredilen sığırı kesme/kurban etme işinin, putperest mantıklarına ve
tanrılaştırdıkları hayvanı kutsal kabul eden inançlarına ters gelmesinden
dolayı, İlâhî emri yerine getirmek istememeleridir. İsrâiloğullarının,
kendilerine genel olarak herhangi bir inek kesmeleri emredilmiş iken, ineğin
vasıflarını sora sora işlerinin güçleştiği; ayrıntısı belirtilen sığırı
neredeyse bulamayacakları için de emri yerine getiremeyecek duruma geldikleri
anlaşılmaktadır. Dinde gereksiz ayrıntıya dalmanın, işi güçleştireceği mesajı da
bu vesileyle verilmektedir.
Yine, bu olayın anlatıldığı âyetlerde geçen,
bakara kesme emri üzerine: Benî İsrâilin ?bizimle alay mı ediyorsun??
(2/Bakara, 67) demeleri niçindi? Anlaşılıyor ki, Allah'ın 2/Bakara
kesimini emretmesini akılları almadı. Buna bir münâsebet bulamadılar. Demek ki,
Hz. Mûsâ'nın kavmi, bakaranın kurban edilebileceğini tasavvur edemiyorlardı. Bu
da onların sığırı mukaddes görmelerinden kaynaklanıyordu. Firavun'un kavmi olan
putperest Mısır'lıların, bakaraya taptıkları ve hatta boğanın en yüksek
ma'bûdları olduğunu tarihten biliyoruz. Bakara kesmenin Benî İsrâil üzerinde
egemen olan Firavun toplumunun tanrılarını boğazlamak demek olacağından,
yahûdiler için eğer bu emir Mısır'dayken verildiyse Mısır'da ihtilâl ilânı gibi
idi. Mısır'dan çıktıktan sonra olduysa, hurâfeler karışmış ve geleneğin bâtıl
şirk unsurlarıyla mecz edilmiş inançlarında bir devrim niteliğindeydi. Böyle
müthiş bir emrin icrâ edilmesi, o yüzden onlara zor gelmişti.
Mısır'dan çıktıktan sonra yine bu kavmin, Hz.
Mûsâ Tur'da iken bir buzağı heykeli yapıp tapmaları da gösteriyor ki,
yahûdileşen bu toplumun ruhu, bakaranın kesiminden henüz memnun olmayarak ve bu
işin Allah tarafından bir hayır vesilesi olduğunu kolayca tasavvur edemeyecek
bir halde bulunuyordu. Görüldüğü üzere bu emirde normal bir bakara kesilmesi
teklif edilmişti. Ve derhal emre uyup istedikleri bir bakarayı kesiverselerdi,
maksat hâsıl olacaktı. Fakat onlar, olamaz sandıkları bu emrin ciddiyetini
anlayınca, işi büyüttüler. Gönüllerine sevgisi işlemiş, nâdir bulunan özel bir
bakara tasavvur ettiler ve işte o bakara kestirildi.
Tefsirlerde anlatılan bakara olayı, Kitab-ı
Mukaddes'te de geçmektedir (Sayılar, 7/63-68; Tesniye, 21/1-9). Bu olayda,
öldükten sonra dirilmeye açık işaret olduğu gibi; yahudileşen İsrâiloğullarının
Mısırlılardan görerek benimsedikleri sığıra tapma olayının kaldırılması,
tanrılaştırılan sığırın kesilip âcizliğinin vurgulanması vardır.
PUT VE PUTA TAPMA.. |
Put; Anlam ve Mâhiyeti |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
Putperestlik |
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma |
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır |
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız. |
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi |
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min. |
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi |
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek |
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek |
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez |
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur |
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin Sebepleri |
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
Şirkin Çeşitleri |
1-) Şirk-i İstiklâl |
2-) Şirk-i Teb'iz |
3-) Şirk-i Takrib |
4-) Şirk-i Taklid |
5-) Şirk-i Esbâb |
6) Şirk-i Ağrâz |
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek. |
Hâkimiyet Şirki; |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk
yapan varlıklar olduğuna inanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan başkasına yapmak. |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
İttibâ Şirki |
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak |
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak |
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek |
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç takınmak |
g- Ğıyar ve zünnâr |
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası |
i- Sihir |
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları |
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır. |
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü. |
Haram Kılınışının Hikmetleri |
Çocuk Oyuncakları |
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller |
Ulemânın Görüşleri |
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri |
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri |
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık |
Tasvirin Kazancı |
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır |
Heykel |
Heykelin yasaklanma nedeni |
Resim.. |
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü. |
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre |
Atalar Kültü |
Taklit ve Taklitçilik. |
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini |
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
Allah'tan Başkasına İbâdet |
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar |
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı |