Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Boynuz
Boynuz
Boynuz:
Boynuz, eski çağ kültür ve mitolojilerinde
mânevî yükseliş ve güçlülüğün sembolü olmuştur. Aynı zamanda koç boynuzunun
güneş; boğa boynuzunun ise ay benzeri bir özyapıya sahip olduğu
varsayılmaktaydı. Yunan-Roma mitolojilerinde bereket ve mutluluğun bir sembolü
olarak yerleştiğini gördüğümüz bu boynuzun içi, aşırı bolluk anlamında, buğday
daneleri ve dışarıya taşmış meyvelerle doludur. Hitit tanrıları da boğa boynuzlu
olarak gösterilmişlerdi.
Tarihte pek çok örneği bulunan ve adına Latince
corniculum denilen boynuzlu miğfer, özellikle geç devirlerde Galyalılar'ın ve
Vikingler'in sembolü haline gelmiştir. Büyük İskender Mısır'ı fethettiği zaman,
halkın sevgi ve saygısını kazanabilmek için, baş tanrı Amon'un oğlu olduğunu
iddia etmiş ve böylece, zaten binlerce yıldan beri firavunların tanrılığına
inanmış olan Mısır halkına, kendisinde İlâhî bir güç bulunduğunu kolaylıkla
kabul ettirmiştir. Tanrı Amon'un koç başlı olduğuna inanıldığı ve heykelleri
boynuzlu yapıldığı için, İskender de mânen boynuzlu farzedilmiş ve ölümünden
sonra adına bastırılan paralarda/sikkelerde koç boynuzlarıyla resmedilmişti.
Özellikle boğa boynuzu, tarihin ilk günlerinden
beri güç kuvvet sembolü olarak kabul edilmiş ve bu sebeple eski
uygarlıkların hemen hepsinde tanrı ve mukaddes yaratık tasvirleri boynuzlu
yapılmıştır. Boynuzun güç sembolü olarak klasik müslüman kültürüne de girdiği
görülmektedir. Nitekim Celâleddin Rûmî'nin Mesnevi'sinde, Hz. Mûsâ'nın ağzından
Firavuna hitaben şöyle denilmektedir: ?Sivri, keskin boynuzların nice ciğerler
deldi; işte şu asam da senin küstah boynuzunu kırdı.?
Son asırlarda Avrupa'dan dünyaya yayılan karısı
tarafından aldatıldığını bilen koca için kullanılan ?boynuzlu? tâbirinin
eski boynuz kültü ile herhangi bir münasebeti mevcut değildir. Bu tâbir,
semizleşmelerini temin gayesiyle kısırlaştırılan horozların, diğerlerinden ayırt
edilebilmeleri için ve artık döğüşemeyeceklerinden dolayı işlerine de
yaramayacak olan mahmuzlarının kesilerek ibiklerine takılması (fes püskülü gibi)
ve boynuza benzeyen bu mahmuzlar sebebiyle bu horozlara ?boynuzlu horoz?
denilmesinden (mahmuzlu horoz denilemez; çünkü o zaman mahmuzu kesilmemiş
horozlar akla gelir) kaynaklanmakta olup ?dişisini kıskanmayan, onun uğruna
döğüşmeyen erkek? mânâsında kullanılmaktadır. Avrupa'daki bu ?boynuzlu?
tâbirinin fazla eskilere gitmemesi gerekir. Çünkü eskiden beri bilinse ve
kullanılsaydı, Michelangelo (1475-1564), bu çirkin mânâyı göz önünde tutar ve
ünlü Hz. Mûsâ heykelini boynuzlu yapmazdı.
Daha çok mitolojik metinlerde teşhis
edilebildiği kadarıyla eski Yakındoğuda hayvanlarla ilgili diğer köklü inançlar
şu şekilde sıralanabilir:
PUT VE PUTA TAPMA.. |
Put; Anlam ve Mâhiyeti |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
Putperestlik |
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma |
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır |
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız. |
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi |
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min. |
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi |
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek |
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek |
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez |
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur |
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin Sebepleri |
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
Şirkin Çeşitleri |
1-) Şirk-i İstiklâl |
2-) Şirk-i Teb'iz |
3-) Şirk-i Takrib |
4-) Şirk-i Taklid |
5-) Şirk-i Esbâb |
6) Şirk-i Ağrâz |
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek. |
Hâkimiyet Şirki; |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk
yapan varlıklar olduğuna inanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan başkasına yapmak. |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
İttibâ Şirki |
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak |
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak |
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek |
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç takınmak |
g- Ğıyar ve zünnâr |
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası |
i- Sihir |
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları |
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır. |
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü. |
Haram Kılınışının Hikmetleri |
Çocuk Oyuncakları |
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller |
Ulemânın Görüşleri |
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri |
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri |
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık |
Tasvirin Kazancı |
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır |
Heykel |
Heykelin yasaklanma nedeni |
Resim.. |
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü. |
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre |
Atalar Kültü |
Taklit ve Taklitçilik. |
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini |
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
Allah'tan Başkasına İbâdet |
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar |
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı |