Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
And içme
And içme
And
içme:
And ve and içme kelimeleri, Moğolca'dan dilimize
geçmiştir. Moğolca anda: Kan kardeşi ve amca, dayı anlamına gelir. Türkçeye and
şeklinde geçmiştir. Andiçmek, bir Moğol töresi gereğidir. Moğol töresine göre,
iki ayrı boydan olan kimse, birer damla kanını bir kaba damlatır, şerbetle
karıştırır, karşılıklı içerler. Bu durumda ikisi, birbiriyle kankardeşi olur,
buna andiçmek denir. Türkler müslüman olmazdan önce, bu uygulamaları
benimsemişler şamanist Türk boylarında eski çağlardan beri bu andiçme geleneğini
uygulamışlardır. Eski Türkler; Göktanrı, tapındıkları putlar ve tabiat
varlıkları adına andiçerlerdi. En değerli antlardan biri, kan üzerine içilen
anddı. Eski Türklerde kan kardeşliği çok önemliydi ve kişilere gerçek
kardeşlerin hak ve görevlerini yüklerdi. Yapılan and töreni, ettikleri kardeşlik
yemininin kanıtı sayılırdı. Kardeşleşme ve dostlaşma töreni olarak and
merasiminde, kardeş olmaya karar veren şahıslar, topluluk huzurunda kollarını
çizerek and kabına kan akıtırlar, kımız, süt veya şarapla karıştırılan bu kan
taraflarca içilirdi. Daha sonra, silâhlar, atlar veya kız kardeşler değiştirilir
ve taraflar andlı adaş (Moğollar devrinde anda) olurlardı. Bu, kan üzerine
yapılan yemin demekti.
Bu tür and törenleriyle ilgili ilk bilgilere
Herodot tarihinde rastlanmaktadır. Kaşgarlı Mahmud, Divan-ı Lügat-ı Türk adlı
meşhur eserinde; Kırgız, Kıpçak ve daha başka Türk boylarında andiçmenin kılıç
üzerine yapıldığını açıklar. Yakut, Altay ve Salcak kabileleri en büyük
andlarını eski totem olan ayı üzerine yaparlardı. Türkler İslâmiyetten sonra,
şer'î mahkemelerde fıkhî yeminleri uygulamalarına ve giderek çoğalan bir
uygulama ile Allah adına yemin etmeye başlamalarına rağmen, eski câhiliyye
geleneğinin devamı mâhiyetindeki bazı and gelenekleri sürdü. Anadolu'nun kimi
yörelerinde hâlâ benzeri kankardeşliği, yani and içme görülmektedir.
İslâm mahkemelerinde genellikle tanıklara yemin
ettirilmezdi. Yalan yere yemin etme yaygınlaştığı son zamanlarda gerekli
görüldüğü durumlarda yemin istenirdi. Bu yemin, Osmanlı devletinde Allah adına
"vallahi" şeklinde idi. Türkiye Cumhuriyeti kurulduğunda da önceleri Allah adına
yemin edilmeye devam edildi. Laiklik, devletin ilkeleri arasına girince Allah
adına yemin etme kaldırıldı, "namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim" şeklinde
ifadeler kullanılmaya başlandı. Ceza mahkemelerinde tanıklar, bu şekilde yemin
ederek ifade vermek zorundadır.
İlköğretim öğrencilerine, her sabah andiçme
törenleri uygulanır, çocuklara Atatürk'ün izinden gideceklerine, ilkelerini
sürdüreceklerine dair söz verdirilir, andiçirilir. 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 2670 sayılı kanunla değişik 6. maddesine göre, her memur ve memurluğa
yeni başlayan kişi, anayasa ve kanunlara bağlı kalacağına, Atatürk ilkelerine ve
laik TC'ye karşı görevlerini yerine getireceğine namus ve şerefi üzerine yemin
ettirilir ve yazılı metne imzası alınır. Yemin töreni: Askerlere, genellikle
kırk günleri dolduğunda topluca yukarıdaki yemin sözleri söyletilir. Bu bir
merasim havasında olur. Buna yemin töreni denir.
PUT VE PUTA TAPMA.. |
Put; Anlam ve Mâhiyeti |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
Putperestlik |
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma |
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır |
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma. |
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız. |
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi |
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min. |
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi |
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek |
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek |
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez |
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur |
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin Sebepleri |
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
Şirkin Çeşitleri |
1-) Şirk-i İstiklâl |
2-) Şirk-i Teb'iz |
3-) Şirk-i Takrib |
4-) Şirk-i Taklid |
5-) Şirk-i Esbâb |
6) Şirk-i Ağrâz |
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek. |
Hâkimiyet Şirki; |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk
yapan varlıklar olduğuna inanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan başkasına yapmak. |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
İttibâ Şirki |
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak |
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak |
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek |
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç takınmak |
g- Ğıyar ve zünnâr |
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası |
i- Sihir |
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları |
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır. |
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü. |
Haram Kılınışının Hikmetleri |
Çocuk Oyuncakları |
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller |
Ulemânın Görüşleri |
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri |
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri |
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık |
Tasvirin Kazancı |
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır |
Heykel |
Heykelin yasaklanma nedeni |
Resim.. |
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü. |
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre |
Atalar Kültü |
Taklit ve Taklitçilik. |
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini |
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
Allah'tan Başkasına İbâdet |
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar |
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı |