Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi?.
İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi
İnsan
İktisadın Dışında Kalabilir mi?
İktisadın mânâsının amelde itidal olduğunu
belirttik. Bungünkü anlamı ise: Üretim ve tüketim işlerini düzenleyen,
kaynakların insanlar arasında eşit veya âdil şekilde paylaşılmasını sağlayan
maddî refah, iş hayatı demektir. Dolayısıyla iktisat anlayışı, bireylerden
devletlere kadar uzanır. Hatta iktisat açısından dünyaya bakarsak, devletler
arasında bu konuda öylesine sıkı irtibat var ki, sanki dünyada tek devlet
bulunuyor. Giderek küreselleşen, tek bir şehir gibi birbiriyle iletişim ve
etkileşim içinde bir dünyada yaşıyoruz. Dolar ve euro gibi paraların
bütün dünyada işlem görmesi, dünyanın öbür ucundaki bir üretimin, en uzak bir
yerleşim yerinde rahatlıkla pazarlanması buna bir örnektir. Zamanımızda para,
eski dönemlere oranla daha büyük önem kazanmıştır; parasız hemen hiçbir şey
olmuyor. İnsan, parasız bir hayat yaşayamadığına göre, herkes iktisatla sıkı
sıkıya bağlıdır. İslâmiyet'te her türlü ibâdetin iktisat ile irtibatı vardır.
Hatta riyâzâta çekilen bir âbidin, elindeki tesbihi, ağzındaki gıdası, üstündeki
elbisesi iktisat içinde değerlendirilir.
İnsan; yemek-içmek, giymek ve barınmak
zorundadır. Böylece iktisat fıtrî, doğal bir ilim dalıdır. İktisadı bilmeyen bu
konuyla hiç ilgilenmeyen insan da, aslında iktisatla, para ile bir bütün
yaşamaktadır. Nasıl ki güneş battığında karanlık kendiliğinden gelirse, İslâm
nizamı ve ona bağlı İslâm iktisadı olmayınca, kapitalist anlayış ve diğerleri de
kendiliğinden gelir ve müslümanlar, o iktisadın içinde yer alır.
İSRÂF. |
İsrâf; Anlam ve Mâhiyeti |
Kur'an'da İsrafın Mânâları |
Müsrif; İsrafçı, Savurgan. |
Cimrilik; İsrâfın Zıddı Olan Aşırılık. |
İktisad; Harcamada Orta Yol |
İnsan İktisadın Dışında Kalabilir mi?. |
Menfaat |
Cömertlik; Allah'ın Verdiğini Allah Yolunda Sarfetmek. |
Sehâvet |
Cûd |
Îsâr |
Saçıp Savuranlar Şeytanın Kardeşleridir |
Kur'ân-ı Kerim'de isrâf Kavramı |
Hadis-i Şeriflerde İsrâf Kavramı |
Reklâm; İsrâfı Emreden Şeytânî İllüzyon. |
Hile Ve Aldatma Çeşitleri |
Kapitalizm; Tüketimi ve İsrâfı Dayatan Rejim.. |
Mal; Dünya Varlığı |
a) Mütekavvim mal |
b) Gayri mütekavvim mal |
c) Menkul mal |
d) Gayri menkul mal |
e) Mislî mal |
f) Kıyemî mal |
g) Tüketime elverişli (istihlâkî) mal |
h) Kullanmaya elverişli (isti'mâlî) mal |
Mal-Mülk Allah'ındır |
Rızıktaki Farklılığın Hikmetleri |
Rızık Genişliği İmtihanı Karşısında Müslümanın Tutumu. |
İnfak; İsrafın Alternatifi |
İnfakın Fayda ve Hikmetleri |
İnfak, Zekât ve Her Türlü Cömertlik, Malın Mülkün Gerçek Sahibini Hatırlatır ve
Kişinin Emanet Bilincini Güçlendirir |
İnfak, Zekât ve Her Türlü Cömertlik, Ferdi/Kişiyi Maddeperestlikten Korur;
Kalpteki Dünya Sevgisine Karşı Bir İlâç Olur |
İnfak ve Cömertlik İhtiras Zincirini Kırar, İnsanı Hırstan Korur, Nefsin Maraz
ve İletini Tedâvi Eder |
Zekât, İnfak ve Cömertlik Kişiyi Cimrilikten Korur, Cömertleştirir |
Cömertlik; İsrâf ve Lüks Gibi Şeytanî Eğilimleri Azaltır |
Cömertlik Kalbin Katılaşmasını Önler; Kalbe Sevinç, Mutluluk ve Huzur Verir |
Cömertlik Halka Şefkat ve Merhameti Arttırır, Dost Kazanmaya Sebep Olur |
Cömertlik, İnsanı Bir Şeye Muhtaç Olup Onsuz Olamama Tiryakiliğinden Kurtarır;
Allah'tan başkasına İhtiyaç Duymama
Faziletine Yükseltir |
Allah İçin Cömertlik, Malı Ebedîleştirir |
Zekât, İnfak Gibi Cömertlikler Malı Çoğaltır, Bereketini Arttırır |
Mal Yığma. |
Yeme-İçmede İsraf Az Yemenin Dindeki Önemi ve Faydaları |
Yiyeceklerin Temiz ve Helâlinden Yararlanmak |
Tefsirlerden İktibaslar |
Fakirlik Kaygısı ve İğrenç Fiiller |
Tüketim Çılgınlığı ve İnsanımız. |
Çerçeveyi Belirlemek |
Efsânelerin Yanlışlarını Ortaya Koymak |
Tüketim Çılgınlığı Konusunda Birbirimizi Eğitmek |
Değişime Kendinizden Başlayın |
Dünyaya, İsrafla Harcamak İçin Değil; Âhirete Azık Postalamaya Geldik! |
İsrâf Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler |
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar |