Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Hz. İbrâhim ve Kavmi

Hz


Hz. İbrâhim ve
Kavmi



?İbrâhim, ne yahûdi idi, ne de hıristiyandı:
ancak, o hanif (muvahhid) bir müslümandı, müşriklerden de değildi. Doğrusu,
insanların İbrâhim'e en yakın olanı, ona uyanlar ve bu peygamber ile iman
edenlerdir. Allah, mü'minlerin velisidir.?
(3/Âl-i İmran, 67-68)

Hz. İbrâhim, Kuran'da kendisinden sıklıkla
bahsedilen ve Allah'ın insanlara örnek gösterdiği bir peygamberdir. Putlara
tapan kavmine Allah'ın mesajını getirmiş ve onları uyarıp korkutmuştur. Kavmi
ise Hz. İbrâhim'in uyarılarını dinlememiş, aksine ona cephe almıştır. Kavminin
baskıları artınca Hz. İbrâhim, eşi, Hz. Lût ve beraberindeki birkaç kişiyle
beraber bir başka yere göç (hicret) etmek zorunda kalmıştır.

Kuran'da, öncelikle Hz. İbrâhim'in Hz. Nûh'un
soyundan geldiği belirtilmektedir. ?Âlemler içinde selâm olsun Nûh'a.
Gerçekten Biz, ihsanda bulunanları böyle ödüllendiririz. Şüphesiz o, bizim
mü'min olan kullarımızdandı. Sonra diğerlerini suda boğduk. Doğrusu İbrâhim de
onun (soyunun) bir kolundandır.? (37/Sâffât, 79-83)

Hz. İbrâhim'in zamanında Mezopotamya ovasında,
Orta ve Doğu AnÂdolu'da yaşayan birçok kavim, göğe ve yıldızlara tapıyorlardı.
En büyük tanrıları Ay tanrısı "Sin" idi. Ay tanrısı uzun sakallı ve elbisesinin
üzerinde hilal şeklinde ay bulunan bir insan Sûretinde canlandırılıyordu. Ayrıca
bu kavimler bu tanrılara ait birçok kabartma resim ve heykelcik yapıyor ve
bunlara tapıyorlardı. Oldukça yaygın olan bu inanç, özellikle Yakındoğu'da
kendisine oldukça uygun bir yaşam sahası bulmuş ve bu sayede uzun zaman
varlığını sürdürmüştü. Bölgede yaşayan insanlar MS 600'lü yıllara kadar bu
tanrılara tapmaya devam ettiler. Bu inancın bir sonucu olarak, Mezopotamya'dan
AnÂdolu'nun içlerine kadar olan bölgelerde "Ziggurat" ismiyle bilinen ve hem
gözlem evi hem de tapınak olarak kullanılan yapılar inşa edilmiş ve buralarda
başlıca Ay tanrısı "Sin" olmak üzere çeşitli tanrılara tapınılmıştı...
(Everett
C. Blake, Anna G. Edmonds, Biblical Sites in Turkey, İstanbul: Redhouse Press,
1977, s. 13)

Günümüzde ancak arkeolojik
kazılarla belirlenebilen bu inanç şeklini, Kuran'da bulabilmek mümkündür.
Kuran'da belirtildiğine göre, Hz. İbrâhim bu ilâhlara tapmayı reddetmiş ve
sadece tek gerçek ilâh olan Allah'ı tanımıştı. Kur'ân-ı Kerim'de Hz. İbrâhim'in
bu davranışı şöyle anlatılır:

?Hani İbrâhim, babası Azer'e (şöyle)
demişti: 'Sen putları ilâhlar mı ediniyorsun? Doğrusu, ben seni ve kavmini
apaçık bir sapıklık içinde görüyorum.'

Böylece İbrâhim'e, -kesin bilgiyle
inananlardan olması için- göklerin ve yerin melekûtunu gösteriyorduk.

Gece, üstünü örtüp bürüyünce bir
yıldız görmüş ve demişti ki: 'Bu benim rabbimdir." Fakat (yıldız) kayboluverince:
Ben kaybolup gidenleri sevmem' demişti.

Ardından Ay'ı, (etrafa aydınlık
saçarak) doğar görünce: 'Bu benim rabbim' demiş, fakat o da kayboluverince:
Andolsun, demişti, 'Eğer Rabbim beni doğru yola erdirmezse gerçekten sapmışlar
topluluğundan olurum."

Sonra güneşi (etrafa ışıklar
saçarak) doğar görünce: 'İşte bu benim rabbim, bu en büyük' demişti. Ama o da
kayboluverince, kavmine demişti ki: 'Ey kavmim, doğrusu ben sizin şirk koşmakta
olduklarınızdan uzağım."

Gerçek şu ki, ben bir muvahhid
olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana çevirdim. Ve ben müşriklerden değilim.?
(6/En'âm, 74-79)

Kuran'da Hz. İbrâhim'in doğduğu ve
yaşadığı yer hakkında ayrıntılı bir bilgi verilmez. Ancak verilen önemli bir
bilgi, Hz. İbrâhim ve Hz. Lût'un aynı zamanda ve yakın coğrafyalarda
yaşadıklarıdır. Çünkü Lût kavmine gönderilen melekler, Hz. Lût'u ziyaret etmeden
önce Hz. İbrâhim'e gelmişler ve karısına bir çocuk müjdesi vermişlerdir.


Kuran'da Hz. İbrâhim hakkında
bahsedilip de, Eski Ahit'te bahsedilmeyen bir konu Kâbe'nin inşaasıdır. Kuran'da
Kâbe'yi Hz. İbrâhim'in oğlu İsmail ile beraber inşa ettikleri anlatılmaktadır:
?İbrâhim, İsmail'le birlikte Evin (Kâbe'nin) sütunlarını yükselttiğinde (ikisi
şöyle duâ etmişti): 'Rabbimiz bizden (bunu)
kabul et. Şüphesiz, Sen işiten ve
bilensin.?
(2/Bakara,
127)

Bugün Kâbe'nin geçmişi hakkında
bilinen yegane şey ise, buranın çok eski zamanlardan itibaren kutsal bir yer
olarak kabul edildiğidir. Bu nedenle, Kâbe'ye peygamberimiz öncesindeki cahiliye
döneminde putların yerleştirilmesinin, Hz. İbrâhim tarafından tebliğ edilen
İlâhî dinin zaman içinde yozlaştırılmasının ve dejenere edilmesinin bir sonucu
olduğunu söylemek mümkündür.

HELÂK..
Helâk; Anlam ve Mâhiyeti
Tehlike (tehlüke)
Toplumsal Helâkler
Kur'an'da Sünnetullah ve Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
I.  Toplumların Yapılarıyla İlgili Sünnetullah Özellikleri
II.  Mü'min Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
III. Kâfir toplumlarla ilgili Sünnetullah Özellikleri
Helâk Konusunda Sünnetullah.
Helâklerin Sebepleri
Toplumların helâklerinin temel sebeplerini, âyetlerden yola çıkarak şöyle izah etmek mümkündür a- Uyarıcıları Yalanlama
b- Başlarına Gelen Belâ ve Musîbetlerden Ders Almama
c- İstikbâr (Büyüklük Taslama)
d- Zulüm
Zulmün Cezâsı
Zâlimin Dünyada Cezâlandırılması
Allah, Bazen Bir Zâlimi Diğer Bir Zâlimin Üzerine Musallat Ederek Cezâlandırır
Zâlimler Kurtulmazlar
Nice Kavim Kendi Zulümleriyle Helâk Olmuştur
Zâlim Toplumların Helâki İçin Belli Bir Ecel (Süre) Vardır
Bir Devlet, Küfür İle Ayakta Durabilir Ama Zulümle Duramaz
Zulmün Cezâsından Ümmeti Korumanın Yolları
Zulme Râzı Olmamak
Toplumsal ve Siyasal Zulme Karşı Yardımlaşmak
Zulmedenlere Az da Olsa Meyletmek
Zâlime Yardımcı Olmak
Zâlime Duâ Etmek
Müslüman Cemaatin Zâlimlere Meyletmeye Benzer Davranışlardan Sakınması
Helâk Çeşitleri a- Suda Boğulmak
b- Rüzgâr ve Sarsıntı
c- Taş Yağmuru
d- Maymunlaşma ve Domuzlaşma
Hangi Toplumlar Helâk Edildi?.
Helâkten So a
Kâfir Toplumların İmtihanı
Helâk Sırasında Kâfirlerin ?İman Ediyorum!? Demesi Fayda Vermez.
Kur'ân-ı Kerim'de Helâk Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
Gazâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Bir Cezâ. Allah'ın Sıfatı Olarak Gazap, Helâk ve Azâb
Allah'ın Gazâbına Uğrayanlar
Gazap Edilenleri Dost Edinmek
Azâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Diğer Bir Cezâ.
Kavimlerin Helâki
Önceki Nesiller
Nûh Tûfânı
Kuran'da Hz. Nûh ve Tûfân.
Hz. Nûh'un, Kavmini Dine Davet Edişi
Hz. Nûh'un, Kavmini Allah'ın Azâbına Karşı Uyarması
Kavmin Hz. Nûh'u Yalanlaması
Hz. Nûh'a Uyanların Küçük Görülmeleri
Allah'ın Hz. Nûh'a Üzülmemesini Hatırlatması
Hz. Nûh'un Duâları
Geminin Yapılışı
Hz. Nûh'un Kavminin Suda Boğularak Helâk Olması
Hz. Nûh'un 'Oğlunun' da Helâk Olması
Tûfân'dan Mü'minlerin Kurtulmaları
'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
Geminin Yüksekçe Bir Yere Oturması
Tûfân Olayı'nın İbret Verici Olması
Allah'ın Hz. Nûh'u Övmesi
Tûfân Yerel Bir Âfet miydi?.
Gemiye Bütün Hayvanlar Alındı mı?.
Sular Ne Kadar Yükseldi?.
Nûh Tûfânı'nın Yeri
Tûfân'ın Arkeolojik Delilleri
Tûfân'dan Söz Eden Din ve Kültürler
Tevrat'ta Nûh Tûfânı
İncil'de Nûh Tûfânı
Tûfân'la İlgili Diğer Kültürlerdeki Bilgiler
Hz. İbrâhim ve Kavmi
Eski Ahit'te Hz. İbrâhim'in Doğum Yeri
Eski Ahit Neden Değiştirildi?.
Lût Kavmi ve Altı üstüne Getirilen Şehir
Lût Gölü'ndeki "Apaçık Âyetler".
Pompei de Aynı Sona Uğramıştı
Âd Kavmi ve Kumların Atlantis'i Ubar Kenti
İrem Şehri Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Âd Kavmi'nin İnsanları
Âd'ın Torunları Hadramîler
Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
Âd Kavmi Nasıl Helâk Edildi?.
Semûd Kavmi
Hz. Sâlih'in Tebliği
Semûd Kavmi Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Sulara Gömülen Firavun.
Firavunların Otoritesi
Dinî İnançlar
Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis
Hz. Mûsâ'nın Gelişi
Firavun'un Sarayı
Firavun'a ve Yakın Çevresine Gelen Felâketler
Mısır'dan Çıkış
Firavun ve Adamlarının Suda Boğulmaları
Sebe' Halkı ve Arîm Seli
Sebe' Devleti'ne Gönderilen Arim Seli
Hz. Süleyman ve Sebe' Melîkesi
Hz. Süleyman'ın Sarayı
Ashâb-ı Kehf
Ashâb-ı Kehf Efes'te mi?
Ashâb-ı Kehf Tarsus'ta mı?.