Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis

Tek Tanrıya İnanan Firavun


Tek Tanrıya İnanan
Firavun; IV. Amenofis:




Mısır firavunları çoğunlukla zorba, baskıcı,
savaşçı ve acımasız kişilerdir. Bu firavunların ortak özellikleri; Mısır'ın çok
tanrılı dinini benimsemeleri ve bu din sayesinde kendilerini
tanrılaştırmalarıdır.

Ancak Mısır tarihinde bir tek Firavun vardır ki,
diğerlerinden çok farklıdır. Bu Firavun tek bir Yaratıcı'ya inanılması
gerektiğini savunmuş, bu yüzden Amon Rahipleri ve bunlara destek veren bazı
askerler tarafından büyük baskıya maruz kalmış, sonunda da öldürülmüştür. Bu
Firavun MÖ 14. yüzyılda başa geçmiş olan IV. Amenofis'tir.

IV. Amenofis MÖ 1375'te tahta çıktığında
yüzyılların getirdiği bir tutuculuk ve gelenekçilik ile karşılaştı. Bu döneme
dek toplum yapısı ve halkın kraliyet sarayı ile olan ilişkileri değişmeden
gelmişti. Toplum, dış olaylara ve dinsel yeniliklere kesin olarak kapılarını
kapalı tutuyordu. Antik Yunan gezginleri tarafından da tespit edilen bu çılgın
tutuculuk, yukarıda da açıkladığımız gibi, Mısır'ın doğal coğrafi koşullarından
kaynaklanmaktaydı.

Firavunların halka benimsettirdiği resmi din,
eski ve geleneksel olan herşeye katıksız bir bağlılığı zorunlu kılıyordu. Oysa
IV. Amenofis, resmi dini benimsemiyordu. Tarihçi Ernst Gombrich şöyle yazıyor:
Eski geleneğin kutsAdığı bir çok alışkanlığı kaldırıp, halkının, garip bir
biçimde betimlenmiş sayısız tanrısına saygı göstermek istemedi. Onun için tek
bir yüce tanrı vardı, o da Aton'du. Aton'a taptı ve onu güneş biçiminde
imgeleştirtti. Öteki tanrıların rahiplerinin etkisinden korunmak için, sarayını
bugünkü El-Amarna'ya taşıdı (E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Çev. Bedrettin
Cömert, 4.b., İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992, s. 41).

Babasının ölümünden sonra genç yaştaki IV.
Amenofis, büyük bir baskıya maruz kaldı. Bu baskının Sebebi, geleneksel çok
tanrılı Mısır dinini değiştirerek tek tanrı inancına dayalı bir din getirmiş
olması ve her alanda köklü değişikliklere girişmesiydi. Ancak Teb önde gelenleri
bu dini tebliğ etmesine müsâade etmediler. IV. Amenofis ve ahalisi Teb şehrinden
uzaklaşarak Tell El-Amarna'ya yerleştiler. Burada "Akh-en-aton" Adında yeni ve
modern bir şehir inşa ettiler. IV. Amenofis de "Amon'un Hoşnutluğu" anlamına
gelen Adını, Akh-en-aton yani "Aton'a Boyun Eğen" olarak değiştirdi. Amon, çok
tanrılı Mısır dininde en büyük toteme verilen isimdi. Aton ise, Amenofis'e göre
"göklerin ve yerin yaratıcısı" idi, ki bu sıfatla Allah'ı kast etmiş olması
kuvvetle muhtemeldir.

Bu gelişmelerden hoşnut olmayan Amon Rahipleri,
ülkenin içinde bulunduğu bir ekonomik krizden de faydalanarak Akhenaton'un
gücünü elinden almak istediler. Düzenlenen bir komplo ile Akhenaton zehirlenerek
öldürüldü. Ondan sonra gelen firavunlar da hep rahiplerin etkisi altında
kaldılar.

Akhenaton'dan sonra başa asker kökenli
firavunlar geçti. Bunlar eski geleneksel çok tanrılı dini yeniden
yaygınlaştırdılar ve eskiye dönüş için önemli bir çaba harcAdılar. Yaklaşık bir
yüzyıl sonra da Mısır tarihinin en uzun süre hükümdarlık yapacak firavunu II.
Ramses başa geçti. Ramses, birçok tarihçiye göre İsrailoğulları'na eziyet eden
ve Hz. Mûsâ ile mücâdele eden firavundu (Eli Barnavi, Historical Atlas of The
Jewish People, London: Hutchinson, 1992, s. 4; ?Egypt?, Encyclopædia Judaica,
Cilt 6, s. 481 ve ?The Exodus and Wanderings in Sinai?, Cilt 8, s. 575; Le Monde
de la Bible, No: 83, Temmuz-Ağustos 1983, s. 50; Le Monde de la Bible, No:102,
Ocak-Şubat 1997, ss. 29-32; Edward F. Wente, The Oriental Institute News and
Notes, No:144, Kış 1995; Jacques Legrand, Chronicle of The World, Paris: Longman
Chronicle, SA International Publishing,1989, s. 68; David Ben-Gurion, A
Historical Atlas Of the Jewish People, New York: Windfall Book, 1974, s. 32).

HELÂK..
Helâk; Anlam ve Mâhiyeti
Tehlike (tehlüke)
Toplumsal Helâkler
Kur'an'da Sünnetullah ve Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
I.  Toplumların Yapılarıyla İlgili Sünnetullah Özellikleri
II.  Mü'min Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
III. Kâfir toplumlarla ilgili Sünnetullah Özellikleri
Helâk Konusunda Sünnetullah.
Helâklerin Sebepleri
Toplumların helâklerinin temel sebeplerini, âyetlerden yola çıkarak şöyle izah etmek mümkündür a- Uyarıcıları Yalanlama
b- Başlarına Gelen Belâ ve Musîbetlerden Ders Almama
c- İstikbâr (Büyüklük Taslama)
d- Zulüm
Zulmün Cezâsı
Zâlimin Dünyada Cezâlandırılması
Allah, Bazen Bir Zâlimi Diğer Bir Zâlimin Üzerine Musallat Ederek Cezâlandırır
Zâlimler Kurtulmazlar
Nice Kavim Kendi Zulümleriyle Helâk Olmuştur
Zâlim Toplumların Helâki İçin Belli Bir Ecel (Süre) Vardır
Bir Devlet, Küfür İle Ayakta Durabilir Ama Zulümle Duramaz
Zulmün Cezâsından Ümmeti Korumanın Yolları
Zulme Râzı Olmamak
Toplumsal ve Siyasal Zulme Karşı Yardımlaşmak
Zulmedenlere Az da Olsa Meyletmek
Zâlime Yardımcı Olmak
Zâlime Duâ Etmek
Müslüman Cemaatin Zâlimlere Meyletmeye Benzer Davranışlardan Sakınması
Helâk Çeşitleri a- Suda Boğulmak
b- Rüzgâr ve Sarsıntı
c- Taş Yağmuru
d- Maymunlaşma ve Domuzlaşma
Hangi Toplumlar Helâk Edildi?.
Helâkten So a
Kâfir Toplumların İmtihanı
Helâk Sırasında Kâfirlerin ?İman Ediyorum!? Demesi Fayda Vermez.
Kur'ân-ı Kerim'de Helâk Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
Gazâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Bir Cezâ. Allah'ın Sıfatı Olarak Gazap, Helâk ve Azâb
Allah'ın Gazâbına Uğrayanlar
Gazap Edilenleri Dost Edinmek
Azâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Diğer Bir Cezâ.
Kavimlerin Helâki
Önceki Nesiller
Nûh Tûfânı
Kuran'da Hz. Nûh ve Tûfân.
Hz. Nûh'un, Kavmini Dine Davet Edişi
Hz. Nûh'un, Kavmini Allah'ın Azâbına Karşı Uyarması
Kavmin Hz. Nûh'u Yalanlaması
Hz. Nûh'a Uyanların Küçük Görülmeleri
Allah'ın Hz. Nûh'a Üzülmemesini Hatırlatması
Hz. Nûh'un Duâları
Geminin Yapılışı
Hz. Nûh'un Kavminin Suda Boğularak Helâk Olması
Hz. Nûh'un 'Oğlunun' da Helâk Olması
Tûfân'dan Mü'minlerin Kurtulmaları
'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
Geminin Yüksekçe Bir Yere Oturması
Tûfân Olayı'nın İbret Verici Olması
Allah'ın Hz. Nûh'u Övmesi
Tûfân Yerel Bir Âfet miydi?.
Gemiye Bütün Hayvanlar Alındı mı?.
Sular Ne Kadar Yükseldi?.
Nûh Tûfânı'nın Yeri
Tûfân'ın Arkeolojik Delilleri
Tûfân'dan Söz Eden Din ve Kültürler
Tevrat'ta Nûh Tûfânı
İncil'de Nûh Tûfânı
Tûfân'la İlgili Diğer Kültürlerdeki Bilgiler
Hz. İbrâhim ve Kavmi
Eski Ahit'te Hz. İbrâhim'in Doğum Yeri
Eski Ahit Neden Değiştirildi?.
Lût Kavmi ve Altı üstüne Getirilen Şehir
Lût Gölü'ndeki "Apaçık Âyetler".
Pompei de Aynı Sona Uğramıştı
Âd Kavmi ve Kumların Atlantis'i Ubar Kenti
İrem Şehri Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Âd Kavmi'nin İnsanları
Âd'ın Torunları Hadramîler
Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
Âd Kavmi Nasıl Helâk Edildi?.
Semûd Kavmi
Hz. Sâlih'in Tebliği
Semûd Kavmi Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Sulara Gömülen Firavun.
Firavunların Otoritesi
Dinî İnançlar
Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis
Hz. Mûsâ'nın Gelişi
Firavun'un Sarayı
Firavun'a ve Yakın Çevresine Gelen Felâketler
Mısır'dan Çıkış
Firavun ve Adamlarının Suda Boğulmaları
Sebe' Halkı ve Arîm Seli
Sebe' Devleti'ne Gönderilen Arim Seli
Hz. Süleyman ve Sebe' Melîkesi
Hz. Süleyman'ın Sarayı
Ashâb-ı Kehf
Ashâb-ı Kehf Efes'te mi?
Ashâb-ı Kehf Tarsus'ta mı?.