Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

2) Gözü çevirme

2


2) Gözü çevirme:




?Mü'min erkeklere söyle: Bakışlarını
çevirsinler, gözlerini (harama) dikmesinler, nâmuslarını korusunlar. Bu, onlar
için daha temizdir. Bu, kendileri için daha temiz bir davranıştır. Şüphesiz
Allah, onların her yaptıklarından haberdardır. Mü'min kadınlara da söyle:
Gözlerini (harama bakmaktan) korusunlar, bazı bakışlarını çevirsinler,
nâmuslarını korusunlar...? (24/Nûr,
30-31). Gözü çevirmenin anlamı; fitne korkusu yüzünden uzun uzadıya bakmaya
engel olma, demektir. Âyette geçen ?min -den-? edâtı, ?teb'îz? içindir;
her bakış değil, bakışların bazısı yasaktır; fitneden korkulduğu zaman kadına
bakmanın haram olduğu hususunda ihtilâf yoktur. Fitne durumunda gözü ondan
çevirmek gerekir. Âyet, mutlak anlamda, yani şehvet duygusundan uzak olarak gözü
çevirmenin gerektiğini ifâde etmez. Kadının el ve yüzüne kötü niyet ve şüphe
olmaksızın bakmak câizdir. Şehvetle bakmaya gelince; elbisenin üstünden bile
şehvetle düşünmek haramdır, kaldı ki açık yüze bu şekilde bakmak! Bazı âlimler
de, âyette bazı bakışların çevrilmesinin emredildiğini, ancak kadının yüzünün
bunun dışında olduğunu belirtirler.

Allah Teâlâ, bir başka âyette de şöyle buyurur:
?Allah, gözlerin hâin bakışını ve kalplerin gizlediğini bilir.? (40/Mü'min,
19). Câbir bin Abdullah'dan: ?Rasûlullah (s.a.s.)'a ânî bakıştan sordum. Bana:
?Bakışını hemen çevir!? buyurdu.? (Müslim, Âdâb 45, hadis no: 2159; Ebû
Dâvud, Nikâh 44; Tirmizî, Edeb 29). Büreyde (r.a.) anlatıyor: ?Rasûlullah
(s.a.s.) Ali (r.a.)'ye buyurdular ki: ?Ey Ali, bakışına bakış ekleme. Zira
ilk bakış sanadır, ama ikinci bakış aleyhinedir.? (Tirmizî, Edeb 28; Ebû
Dâvud, Nikâh 44). ?Hiç şüphesiz Allah, Âdemoğluna yaptığı zinâdan payına
düşeni yazmıştır. Gözün zinâsı bakmaktır, dilin zinâsı konuşmaktır. Nefis
arzular ve şehvet duyar. Tenâsül uzvu da bunu ya doğrular ya da yalanlar.? (Buhârî,
14/305; Müslim, 8/52). Bu hadis, şehvetle bakmanın haram olduğu hususunda
açıktır. Bunun için, ?nefis arzular ve şehvet duyar? buyuruldu. Bunun
anlamı, şehvetsiz olduğu zaman günah değildir, demektir.

Rasûlullah (s.a.s.) Kurban günü Fadl'ı bineğinin
arkasına bindirdi. Fadl, yakışıklı bir gençti. Rasûlullah, insanların kendisine
fetvâ sormaları için durdu. Hes'am kabilesinden güzel bir hanım gelerek
Rasûlullah'a fetvâ sormaya başladı. Kızın güzelliği Fadl'ın hoşuna giderek ona
bakmaya başladı. Bunun üzerine Peygamber, Fadl'ın çenesine tutarak öbür tarafa
çevirdi ve genç kadının yüzüne bakmasına engel oldu (Buhârî, 13/245; Müslim,
4/101). Hâfız İbn Hacer diyor ki: ?İbn Battal şöyle diyor: ?Hadiste fitneden
korkulduğu zaman yüzü çevirme emri vardır. Bunun gereğine göre, fitneden emin
olunursa yasak değildir. Bunu Rasûlullah'ın Fadl'a yaptığı şey de te'kid ediyor.
Fadl, hoşuna giderek genç kıza iyice baktığında Rasûlullah fitneden korkup onun
yüzünü çevirmiştir. Çünkü erkeklerin tabiatında kadınlara karşı meyil vardır.? (Fethu'l-Bârî,
13/245)
Âişe
(r.a.)'den: ?... Bayram günü önden gelen insanlar, savaşçılık (savaş oyunları
cinsinden folklorik oyun) oynuyorlardı. Rasûlullah (s.a.s.) bana: ?Bakmak
ister misin?? dedi. Ben de: ?Evet' dedim. Beni arkasına alarak
seyrettirdi...? (Buhârî, 2/95). Dolayısıyla kadının erkeğe -gösteri yapmakta,
oyun oynamakta olsa bile- bakması câizdir. Özet olarak; görüşmenin bir neticesi
olarak, erkekler kadınları, kadınlar da erkekleri görebilir. Birbirlerine makul
ve meşrû ölçüler içinde bakabilirler. Her iki taraf da, gözlerini harama
bakmaktan sakındırdıkları ve şehvetten uzak oldukları sürece bunda bir sakınca
yoktur. Kur'an'ın ve Sünnetin emretmediği peçe, eğer olması gerekiyorsa,
kadınların yüzünde değil; erkeğin gözünde olmalıdır. Bununla birlikte,
müslüman bir hanım, yüzünü de yabancı erkeklere göstermemek için peçe takıyor,
ya da başörtüsünü yüzünü de örtecek şekilde kullanıyor, bunu hayâ ve takvâ
ölçüsü kabul ediyorsa, müslümanların buna karşı çıkması değil; elbette saygı
duyması gerekir.

FUHUŞ VE ZİNÂ..
Fuhuş; Anlam ve Mâhiyeti
Fuhuş
Câhiliyye Döneminde Fuhuş.
Müslüman Toplumlar ve Fuhuş.
Fahşâ ve Fuhuş
Fahşânın En Çirkini
Zinâ; Anlam ve Mâhiyeti
Zinâ Haddini Uygulamanın Şartları
Zinânın Cezâsı; Yüz Celde ve Recm..
1- Yüz Celde/Değnek Cezâsı
2- Recm Cezâsı
Hz. Peygamber'in recm uyguladığı olaylar şunlardır
İhsan ve Muhsan Terimi
Kur'ân-ı Kerim'de Fuhuş ve Zinâ Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Fuhuş ve Zinâ Kavramı
Zinâ Suçunu Önleyici Tedbirler
Fuhuş ve Zinânın Cezâsı Üzerine; Recm Tartışması
Recm
Yüz Değnek Cezâsı
Recm Cezâsı
Hz. Peygamber'in recm cezâsına uygulama örnekleri
Recm cezâsı uygulanması için Gerekli Şartlar
Zinâ Suçunun Sâbit Olması
1. İkrarla Tesbit
2. Zinâyı dört şâhitle ispat
Recm Cezâsının İnfâzı
Recmi Kabul Etmeyenler ve Delilleri
Fuhşun (Livâta ve Seviciliğin) Cezâsı
Recm Cezâsı
Câriyenin Zinâ Cezâsı
Nesil Emniyeti
Kazf Nâmuslu Bir Kimseye Zinâ İftirası
Lian Eşler Arası Güvensizliğin Bedeli ve İftiraya Set Çekme.
Liânın Şartları üçtür
Liânın hükümleri
Livâta; Zinânın En İğrenç Biçimi
Flört; Fuhuş ve Zinâya Dâvetiye.
Kadının Örtüsü/Tesettür ve Hicab. Tesettür Nedir?.
Avret Ne Demektir?.
Kadınların ve Erkeklerin Avreti
Tesettür Kimlere Karşı Gerekir?.
Kadının Elbisesi
e- Süslenme
Kadın-Erkek İlişkileri ve Aile Hayâtıyla İlgili Haramlar A- Kadın-Erkek İlişkilerinde Haramlar Cinsî Duygu
a- Zinâ
b- Yabancı Kadınla Yalnız Kalmak
c- Karşı Cinse Şehvetle Bakmak
Ziynet
Örtü ve Elbise
d- Dokunmak
e- Kadın-erkek beraber bulunması
f- Cinsî Sapıklık; Homoseksüellik veya Sevicilik
g- El ile Tatmin
h- Hayvan ile Cinsî Münâsebet
4- Fuhuş kadınları/Fâhişeler
Âile Hayâtı ile İlgili Haramlar Eşler Arasında İlişkide Haramlar a- Hayız ve lohusalık hallerinde birleşme
b- Kadınlara anüslerinden yaklaşma
c- Yatak odasında geçenleri başkalarına anlatma
d- Çocuk düşürmek ve kürtaj (çocuk aldırma)
e- Karı-koca haklarına riâyetsizlik
Geçimsizlik
f- Çocuğun haklarına riâyetsizlik
g- Ebeveynin haklarına riâyetsizlik
Genelevlerinde Yapılan İşin Haramlığı; Haramın Devlet Eliyle İşlenmesi
Bazı Haramlara veya Dinî Emirlere Karşı Tavır
Müslüman Kadının Toplumsal Hayâta Katılma Âdâbı
A- Kadın ve Erkek Arasındaki Müşterek Edepler Görüşme ortamının ciddî olması
2) Gözü çevirme
3) Genel olarak tokalaşmaktan kaçınma
4) Kadın ve erkek arasını ayırma ve karışmaktan kaçınma
5) Halvetten kaçınma (Kapalı bir yerde yabancı bir erkekle yabancı bir kadının töhmet altında bulunacak şekilde yalnız
kalmaları)
6) Kocası yanında olan kadının yanına girerken kocasından izin almak gereklidir
7) Tekrarlanan uzun görüşmelerden kaçınmak
8) Şüpheli yerlerden kaçınma
9) Açık ve gizli günahtan kaçınma
B- Kadınlara Âit Edepler 1) Mütevâzi giysi
2) Güzel kokudan (parfümden) kaçınma
3) Konuşurken ciddî olma
4) Hareketlerde ağırbaşlı olma
Bazı müşterek görüşme âdâbı kaybolduğunda ne yapılmalıdır?.
Zinâ; İlâhî Bir Yasaktır
Gözün Zinâsı Harama Bakmaktır
Sanat Anlayışı ve Fuhuş Sektörü.
Fuhuş ve Zinâ Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynakla