Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Üçüncü Dönem

Üçüncü Dönem



Üçüncü Dönem:


Bu devirde sâbiîlik kitaplara
geçmeğe ve istikrar bulmağa başlamıştır. Ayrıca bu devirde sâbiîliğin felsefî ve
analiz yönü ön plana çıkmıştır. İnanç sistemi tahlil edilmiştir, ruhbanlar ve
kâhinler yine bu devirde öğretim işini ele almışlardır. Bu devirde felsefe dini
etkilemekle kalmayıp kendisi de dinden çokça etkilenmiştir. Sâbiî inancının en
çok etkilendiği felsefe, Yunan felsefesi olmuştur. Hz. İbrahim de bu dönemde
gönderilmiştir. Bu devirde üzerinde durulan ana konu; şekillerin tesiriyle
yıldızların kabiliyet ve güçlerinin dünyayı etkilemesiydi.
Hz. İsa'nın gönderilmesinden
biraz önce ve biraz sonra ortaya çıkan olaylar, başka inançlarda olduğu gibi,
sâbiîlikte de etkiler yapmıştı. Bir din yenileyicisinin (müceddid'inin) ortaya
çıkacağı fikri her yerde olduğu gibi sâbiîlikte de bir inanç konusuydu. Sâbiîler
de bu dönemde Yuhanna Ma'medan'ı, beklenen müceddid olarak tâzim ettiler. Hatta
bugün bile sâbiîler ona müceddid bir peygamber gibi inanmaktadırlar. (Yuhanna
Ma'medan'ı, kaynaklar vaftizci Yahya adı ile bilinen Hz. Yahya olarak tarif
etmektedirler.)
İşte bu kadar farklı bir
görünüme bürünen sâbiîlik, çeşitli fikirleri ve etkilenmeleri de bünyesinde
taşımıştı. Çeşitli devirlere göre bu derece farklılıklar arzeden sâbiîlik,
insanların inançlarında ve uygulamalarında da farklı bir şekle girmiş ve böylece
çeşitli fırkaların doğması kaçınılmaz olmuştur.

[1]








[1]
Ahmed Kalkan, Kur'an-ı Kerim Kavram Tefsiri.