Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

MÜSLÜMANLARIN TEVESSÜL KONUSUNDA SAPMALARININ NEDENLERİ 1) Taklit

MÜSLÜMANLARIN TEVESSÜL KONUSUNDA SAPMALARININ NEDENLERİ



MÜSLÜMANLARIN
TEVESSÜL KONUSUNDA SAPMALARININ NEDENLERİ




1) Taklit




Taklit, bir
kimsenin sözün delilini bilmeden kabul etmek, delilsiz görüş bildirenin tarafına
geçmektir. Mukallid ise delilini bilse de bir kimsenin görüşünü aksi ispatlansa
bile kabulde ısrarcı olandır. Taklidin ilim olmadığı konusunda ilim ehli
arasında ayrılık yoktur. Dolayısıyla mukallid bir kimse de alim olarak
nitelenmez. Allah taklidi kınamış ve birçok âyette ondan sakındırmıştır.

«Onlara ?Allah'ın
indirdiğine ve Resûl'e gelin' denildiğinde ?Bize babalarımızdan gördüğümüz
yeter' derler. Ya babaları bir şey bilmeyen, doğru yolda bulunmayan kimseler
idiyse?!»
(Mâide, 5/104)

Bu kimseler
bağnazca babalarını taklit etmişler, Allah'ın hidâyetinden yüz çevirmişlerdir.
Bir de derler ki: Biz size gönderileni inkâr ederiz. Allah onları şöyle
tanımlar:

«Allah katında
canlıların en şerlisi sağır, dilsiz ve bir şeye akıl erdiremeyenlerdir.»
(Enfâl, 8/22)

Allah, daha sonra
onları İbrahim'e aleyhi's-selâm verdikleri cevaptan ötürü ayıplar.

«(İbrahim,
kavmine) Şu tapmakta olduğunuz heykeller nedir? Dediler ki: «Babalarımızı onlara
tapar bulduk.»
(Enbiya, 21/52)

«Âlimlerini ve
rahiplerini Allah'tan başka rabler edindiler.»
(Tevbe, 9/31)

Huzeyfe b. Yemân
radıyallahu anh bu âyet hakkında şöyle der: «Allah'ı bırakıp da bu
kimselere tapmadılar. Ancak helâl kıldıklarını helâl, haram kıldıklarını da
haram bildiler.»[1]

Dolayısıyla helâl
- haram tayin etmede Allah ve Resûllerini bırakıp bu kimseleri yetkili
tanıdılar.

Selef âlimleri ve
müçtehid imamlar da radıyallahü anhüm taklitten sakındırmışlardır. Zira
taklit, ayrılık ve Müslümanlar safında zayıflık nedenidir. Birlik, tâbi olmada
ve ihtilâf durumunda Allah ve Resûlü'nün görüşüne yönelmededir. Bu nedenle
Sahabeyi tüm meselelerde tek bir kişiyi otorite bilip taklit ederken
göremiyoruz. Dört İmam da radıyallahu anhüm görüşlerinde bağnaz
davranmamıştır. Kendilerine hadîs ulaşınca görüşlerinden dönmeyi bir fazilet
bilmişlerdir. Ayrıca kullandıkları delilleri bilmeksizin kendilerinin taklit
edilmesini de yasaklamışlardır. Taklitten sakındırma konusunda onların sözlerine
kulak vermek gerekir.









[1]
Beyhakî, Sünenü'l-Kübrâ, cilt 10, shf. 174.

TEVESSÜL-VESİLE. Sözlük Anlamıyla Tevessül
Kur'an'da Vesile
Kavram Olarak Vesile-Tevessül
Peygamberin Makamı Olarak ?Vesile'
Tevessülün Çeşitleri
1) Meşru Olan Tevessül
2) Bid'at Olan Tevessül
3) Şirk Olan Tevessül
MEŞRU, BİD'AT TEVESSÜL ÇEŞİTLERİ VE HÜKÜMLERİ
HUTBE-İ HÂCE
ÖNSÖZ..
Tevessülün TanImI Vesile Kavramının Sözlük Anlamı
Vesile Kavramının Şer'î Anlamı
TEVESSÜLÜN ÇEŞİTLERİ Kitap Ve Sünnetin Kavranması
Niçin Sahabe'nin Kavrayışıyla Sınırlıyoruz?.
MEŞRU TEVESSÜL VE ÇEŞİTLERİ
1) Allah'a Esmaü'l-Hüsnâ'sı (Güzel İsimleri) ve Yüce Sıfatları ile Tevessül
2) Allah'a Yapılan Sâlih Amel ile Tevessülde Bulunmak
3) Sâlih Kimselerin Duası ile Allah'a Tevessül
BİD'AT TEVESSÜL VE ÇEŞİTLERİ
1) Allah'a Şahısların Konumu ve Allah Katındaki Değerleriyle Tevessül
2) Evliya Ve Sâlih Kimseler İçin Dua Etmek Ve Adak Adamak
3) Evliyanın Ruhları İçin Kurban Kesmek Ve Kabirleri Başında Saygı İçin Dikilmek
Selefin Bid'at Konusundaki Sözleri
MÜSLÜMANLARIN TEVESSÜL KONUSUNDA SAPMALARININ NEDENLERİ 1) Taklit
2) Dört İmamın Taklitten Sakındıran Sözleri
3) Bazı Âyetleri Alıp Diğerlerini Terk Etmek.
4) Vesile Âyeti Hakkında Müfessirlerin Görüşleri
5) Hz. Ömer'in Hz. Abbâs İle Tevessülü.
6) Âmâ Hadîsi
7) Peygamber'le Tevessül Üç Kısımdır
8) Aslı Olmadığı Gibi Dinin Asıllarına Aykırı Gelebilen Zayıf, Uydurma Hadîs Ve Eserlerle Amelde Bulunmak.
SON SÖZ..
CENNET YOLUNA İLETEN BİRKAÇ NASİHAT..