Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

e) Rics

e


e) Rics:

Rics, sözlükte, pislik
demektir. Rics, ayrıca pis, çirkin ve murdar şeyler, azabı gerektiren iş, ceza,
haram, lânet ve küfür gibi anlamlara da gelmektedir. Rics, kalbi bir kir
tabakası gibi örten pisliklerin yanı sıra, kendisi bizzat kir ve pis olan
şeylere denilir.
Kur'ân-ı Kerim insanların
yaptıkları yanlış fiillere çeşitli isimler vermektedir. Bunlar ?ism, tuğyân,
zulm, zenb, hatâ, isyan' ve benzerleridir. Kişi bu yanlışları yapmaya devam
ettikçe kalbinde karartılar meydana gelir. Artık Kur'an nurunun giremez hale
geldiği kalp ?mühürlenmiş' bir kalptir. İşte böylesine bir kalbi örten günah
kirlerine ve paslarına da ?rics' denmektedir. İslâm, insanları ?câhiliyye'
anlayışının her türlü zulüm ve pisliklerinden temizleyip onları tertemiz
?mutahhar' kılmak istemektedir. Câhiliyye anlayışına uygun olan şirk, küfr,
günah, haram fiilleri yapma, içki, kumar, putlara tapma, isyan, tuğyan etme ve
benzeri bütün işler ?rics'tir. İslâm bu kirlerden insanları temizlemek için
gönderilen bir dindir.
Bu bağlamda Kur'an, câhiliyye
hayatının getirdiği ve ?rics' diye tanımladığı fiilleri yasaklamıştır:
?Ey iman edenler! Alkollü
içkiler (hamr), kumar, (tapınmak için) dikili taşlar ve şans okları şeytanın
işlerinden birer pislik (rics)tir. Bunlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz.?
(5/Mâide, 91)
?Rics' dört türlü olabilir:
1- Yaratılış yönünden,

2- Akıl yönünden,
3- Şeriat (din)
yönünden,
4- Bunların tümü
yönünden olabilir. Örneğin, ölü hayvan eti, doğasından pis olduğu gibi, akıl ve
din yönünden de pis sayılmıştır. İslâm, akıl ve din yönünden ?rics-pis' olan
içkiyi ve kumarı, müslümanlara kesinlikle yasaklamıştır (5/Mâide, 90-91). O,
bunları, mutahhar (temiz) olarak ve temiz işler, güzel ameller yapmak için
yaratılan insanın fıtratına uygun görmemektedir. Bütün bu çirkin ve murdar
işlerle onun temizliğine zarar geleceğini bildirmektedir. Kur'an, domuz etine
özellikle ?rics' (murdar) demektedir (6/En'âm, 145). Domuz eti ve şarap gibi
maddî şeyler ricstir. Bunun yanında bazı insanların işledikleri kötülükler de
tıpkı bunlar gibi mânevî pisliktirler. Müşrik ve kâfirler hem tâkip ettikleri
yolun yanlış olması, hem de işledikleri ameller sebebiyle bu murdarlık
derecesine düşerler.
İnsanların, Allah'ı bırakıp da
tanrı diye tapındıkları putlar, Kur'an diliyle ?rics' olduğu gibi (22/Hacc, 30),
bu putlara tapınan akılsız müşrikler de birer ?rics'tirler (9/Tevbe, 95).
Kur'an'ın âyetleri indikçe, bununla mü'minlerin imanları kat kat artar. Ancak
kalplerinde hastalık bulunanlar Kur'an'a şüphe ile baktıkları için, o âyetler
onların ?ricslerine rics katar, murdarlıklarını fazlalaştırır. Çünkü onlar
isyancı olarak zaten kalplerini rics ile örtmüşlerdir. Allah'ın âyetlerine karşı
inatçılık yaptıkça murdarlıkları artar (9/Tevbe, 124-125).
Kur'an ?rics' kelimesini birkaç
yerde sıkıntı veya azap anlamında kullanmaktadır:
?Allah kimi doğru yoldan
saptırmak isterse, onun göğsünü (o kimse) göğe çıkıyormuş gibi dar ve tıkanık
yapar. Allah, inanmayanların üzerine işte böyle rics (sıkıntı) verir.? (6/En'âm,
125; 7/A'râf, 71).
Allah (c.c.) o iğrenç
murdarlığı bazen aklını kullanmayan inkârcılara verir. Onlar, akıllı oldukları
halde, var olan akıllarını kullanmadıklarından (akletmediklerinden) iman
etmezler, Allah'ın âyetlerini yalanlamaya, kendi hevâlarına uymaya devam
ederler. Onlar taşkınlık yaptıkça, yeryüzünde fitne çıkardıkça, insanlara
zulmettikçe Allah (c.c.) da onlara rics/murdarlık veya azap göndermeye devam
edecektir (10/Yûnus, 99-100). Allah, öncelikli olarak Peygamberimizin ehl-i
beytini (ev halkını) ?rics'ten/pislikten temizlemek istemektedir. Bu nedenle
Peygamber'in ev halkı her türlü maddî ve mânevî ricsten, pislik, murdarlık,
sıkıntı ve azaptan uzaktır (33/Ahzâb, 32-33).
Mü'minlere düşen Allah'ın rics/murdar
diye nitelediği yiyecek ve içeceklerden uzak kalmak, rics dediği şirk, küfr,
puta tapmak, kumar oynamak, içki içmek, fala bakmak gibi şeylerden korunmaktır.
Bunun yanında kalbi karartan her türlü günâhtan (rics'ten) kaçınmak ve güzel
ameller sonunda da Allah'ın isyancılara verdiği ?rics'ten kurtulmaktır.

HUSN-HASENE-GÜZEL VE GÜZELLİK.. Husn/Hasene (Güzellik); Anlam ve Mâhiyeti
Hasene/Güzellik
Husün ve Kubuh.
Husün ve Kubuh.
Husün ve Kubuh.
Kur'ân-ı Kerim'de Husn/Güzellik Kavramı
Kur'ân-ı Kerim'de Husn/Güzellik Kavramı
Allah Güzeldir; Her Yaptığı ve Yarattığı da Güzeldir
Allah Güzeldir; Her Yaptığı ve Yarattığı da Güzeldir
Hadis-i Şeriflerde Güzellik Kavramı
Güzelliği, Güzel ve Mükemmel Davranışı İfade Eden Kavram; İhsân. İhsân
İhsân/Güzellik; İnsanda Toplam Kalite.
Hüsn/Güzellik Kavramına Yakın Anlam Taşıyan Diğer Kavramlar (Hayır, Birr, Cemâl, Tayyib, Sâlih Amel) a) Hayır
b) Birr
c) Cemâl ve Cemîl
Cemîl
d) Tayyib
e) Sâlih Amel
Güzelliğin Zıddı Olan Kavramlar (Seyyie, Kubh, Hubs, Fahşâ, Rics, Ricz, Şer, Necâset) a- Seyyie
Küfretmenin Sonucu Olarak Seyyie
Seyyie'nin Çeşitleri
Günâhı İfade Etmesi Yönünden Seyyie
Kur'an'da Seyyie Kavramı
b) Kubh
c) Hubs
d) Fahşâ
Fahşânın En Çirkini
e) Rics
f) Ricz
g) Şer
h) Necâset/Necis
Fıkıhta Necâset
Güzel Koku.
Hüsn-i Zan; Güzel Değerlendirme ve İyiye Yorma.
İlmü'l-Cemâl/Estetik (Güzellik Bilimi)
Estetik
Estetik ve Müslüman Sanatçı
Güzellik Duygusu.
Mücerred Hüsün/Soyut Güzellik.
"Rabbımız, Bize Dünyada da Hasene Ver; Âhirette de Hasene Ver!".
Güzel, Güzellik ve Sanat/Güzellik Sergilemek.
Güzele Bakmak Sevap mı? ?Elbette!?.
Muhsinler; Güzel İş Yapan, Güzellik Sergileyenler
İnsanlara Güzel Davranma
Diğer Yaratıklara Güzel Davranma
Güzellik Tanımına Giren ve Güzel Yapılması Emredilen Önemli Davranışlar
Konuşmada Güzellik ve Güzel Sözün Mâhiyeti
Tartışmada ve Münakaşada Güzellik
Selâm Vermede Güzellik
Davranışlarda Güzellik
Kötülükler ve Çirkinlikler Karşısında Güzellik
Hakka Çağırmada Güzellik
Ana babaya ihsân/Güzel Davranma
Yediklerimiz ve Giydiklerimizde Güzellik
Güzel Bakan, Güzel Görür; Güzel İş Yapan, Daha Güzeline Kavuşur
Güzel Davranışlarda Bulunanların Mükâfatı
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar