Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
h) Necâset/Necis
h
h) Necâset/Necis:
Şeriate göre murdar ve pis olan
şeylere ?necâset' denir. Bunun kökü ?necis' kelimesidir ki, pis olan, temiz
olmayan şey demektir. Necis kelimesi iki anlamda kullanılır: Birincisi, hislerle
(duygularla) anlaşılan, ikincisi de gözle görülebilen, maddî olan
necâset/pislik.
Rabbimiz Kur'ân-ı Kerim'de
müşrikler için ?necis' kelimesini kullanıyor:
"Ey iman edenler! Müşrikler
ancak bir pisliktir (neces)..." (9/Tevbe, 28).
Bu âyette "pis (necis)" tâbiri
değil de; "pislik (neces)" kavramı kullanılmıştır. Bu, hayli önemlidir. Pis bir
şeyin temizlenmesi, çok zor değildir; ama pislik öyle değildir ve ilişkide
olduğu başkalarına da kolaylıkla pisliği bulaşabilir. Şirk, mânevî bir
pisliktir. Bu pisliği/necâseti gönlünde taşıyan, murdar sayılmaktadır. Bu hüküm,
elbette onların insan olmaları yönünden değildir. Allah (c.c.) bütün insanları
temiz ve en güzel şekilde yaratmıştır. Hiç kimse doğuştan necis değildir. Ancak,
müşrikler, şirk gibi çirkin ve pis bir yola girmişlerdir. Girmekle
kalmamaktalar, şirklerini savunmaktalar, bu inançları uğruna İslâm'la savaşmaya
kalkışmaktalar.
Müşrikler ayrıca müslümanlar
gibi istincâ yapmazlar (tahâretlenmezler), abdest almazlar, gusül bilmezler,
İslâm'ın necâset dediği pisliklerden sakınmazlar. Yaşadıkları yerler dışarıdan
temiz görünse bile, hükmen temiz sayılmaz. Müşrikler, ancak İslâm'a iman ederek
ve imanın gereği olan tahâreti (temizliği) yaparak temiz olabilirler. O yüzden
İslâm'ı kabul eden birisi, tevhid inancını söyleyerek mânevî kirlerden arındığı
gibi, ikinci iş olarak gusül abdesti alarak maddî temizlikle de yükümlü tutulur.
HUSN-HASENE-GÜZEL VE GÜZELLİK.. Husn/Hasene (Güzellik); Anlam ve Mâhiyeti |
Hasene/Güzellik |
Husün ve Kubuh. |
Husün ve Kubuh. |
Husün ve Kubuh. |
Kur'ân-ı Kerim'de Husn/Güzellik Kavramı |
Kur'ân-ı Kerim'de Husn/Güzellik Kavramı |
Allah Güzeldir; Her Yaptığı ve Yarattığı da Güzeldir |
Allah Güzeldir; Her Yaptığı ve Yarattığı da Güzeldir |
Hadis-i Şeriflerde Güzellik Kavramı |
Güzelliği, Güzel ve Mükemmel Davranışı İfade Eden Kavram; İhsân. İhsân |
İhsân/Güzellik; İnsanda Toplam Kalite. |
Hüsn/Güzellik Kavramına Yakın Anlam Taşıyan Diğer Kavramlar (Hayır, Birr, Cemâl, Tayyib, Sâlih Amel) a) Hayır |
b) Birr |
c) Cemâl ve Cemîl |
Cemîl |
d) Tayyib |
e) Sâlih Amel |
Güzelliğin Zıddı Olan Kavramlar (Seyyie, Kubh, Hubs, Fahşâ, Rics, Ricz, Şer, Necâset) a- Seyyie |
Küfretmenin Sonucu Olarak Seyyie |
Seyyie'nin Çeşitleri |
Günâhı İfade Etmesi Yönünden Seyyie |
Kur'an'da Seyyie Kavramı |
b) Kubh |
c) Hubs |
d) Fahşâ |
Fahşânın En Çirkini |
e) Rics |
f) Ricz |
g) Şer |
h) Necâset/Necis |
Fıkıhta Necâset |
Güzel Koku. |
Hüsn-i Zan; Güzel Değerlendirme ve İyiye Yorma. |
İlmü'l-Cemâl/Estetik (Güzellik Bilimi) |
Estetik |
Estetik ve Müslüman Sanatçı |
Güzellik Duygusu. |
Mücerred Hüsün/Soyut Güzellik. |
"Rabbımız, Bize Dünyada da Hasene Ver; Âhirette de Hasene Ver!". |
Güzel, Güzellik ve Sanat/Güzellik Sergilemek. |
Güzele Bakmak Sevap mı? ?Elbette!?. |
Muhsinler; Güzel İş Yapan, Güzellik Sergileyenler |
İnsanlara Güzel Davranma |
Diğer Yaratıklara Güzel Davranma |
Güzellik Tanımına Giren ve Güzel Yapılması Emredilen Önemli Davranışlar |
Konuşmada Güzellik ve Güzel Sözün Mâhiyeti |
Tartışmada ve Münakaşada Güzellik |
Selâm Vermede Güzellik |
Davranışlarda Güzellik |
Kötülükler ve Çirkinlikler Karşısında Güzellik |
Hakka Çağırmada Güzellik |
Ana babaya ihsân/Güzel Davranma |
Yediklerimiz ve Giydiklerimizde Güzellik |
Güzel Bakan, Güzel Görür; Güzel İş Yapan, Daha Güzeline Kavuşur |
Güzel Davranışlarda Bulunanların Mükâfatı |
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar |