Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular
1) Vahyi İnzal Etmek
1
1) Vahyi İnzal
Etmek:
Allah Teâlâ insanlar gibi meleklerden de elçiler
seçtiğini[1],
Nuh'a ve ondan sonraki peygamberlere vahiy indirildiği gibi Hz. Muhammed'e de
vahiy gönderildiğini[2]
ve Cebrail'in, Kur'an'ı Peygamber'in kalbine indirdiğini[3]
haber vermektedir.[4]
Melekler, Allah'tan vahiy getiren ilâhî,
elçilerdir. Meleklerin insanlarla ilgili en büyük ve en önemli görevleri; onları
hidayete sevkeden, iki cihanda saadet ve selâmete ulaştıran ilâhî vahyi
peygamberlere tebliğ etmek, Allah'ın kelâmını, emir ve hükümlerini, mümtaz
kulları olan peygamberlerine ulaştırmaktır. Meleklerin başta gelen bu görevleri,
bir çok Kur'an ayetleri ile sabittir. Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"Gökleri ve yeri yaratan, melekleri ikişer,
üçer, dörder kanatlı "elçiler" yapan Allah'a hamdolsun. Allah dilediğine
dilediğini (peygamberlikle) arttırır. Şüphesiz Allah herşeye kadirdir."
(el-Fatır: 35/1).
Bu ayette Allah (c.c), yüce zatı ile
peygamberleri arasında risaletini ve ilâhî vahyi onlara tebliğ eden "melekler"
yarattığını bildiriyor. Kanat tabiri; ruhlar âleminde, meleklerin kudretini ve
Allah'ın ilâhî emirlerini süratle yerine getirdiklerini beyan eden mecazî bir
ifadedir. Başka bir ayette de şöyle buyurur.
"Allah, kullarından dilediğine kendi emrinden
bir ruh (vahiy) ile "melekleri" indirerek şöyle der: (insanları) uyarın ki;
benden başka (tapılacak) ilâh yoktur. Benden korkun."
(en-Nahl: 16/2)
Ayetten anlaşıldığına göre Allahu Teâlâ, ilâhî
vahyini vahiy melekleri vasıtasıyla, dilediği seçkin kulları olan
peygamberlerine indirir. Onlar insanlara, Allah'ın birliğini, ibadete ve
korkulmaya lâyık tek mabud olduğunu bildirirler. Ayette vahiy, ruha
benzetilmiştir. Çünkü ruh, nasıl cesedin dirilmesine sebeb olursa; vahiy de
insanları ve milletleri dirilten bir ruh gibidir.
Bu iki ayette vahiy meleklerinden
bahsedilmekte ise de, Kur'ân-ı Kerime göre Hz. Muhammed (s.a.s)'e vahyi getiren
meleğin ismi Cebrail'dir. Bu kelime bazı âlimlerin görüşlerine göre, "Allah'a
hizmet eden", manasına olup, Arapçası "Cibril"dir. Allah (c.c) şöyle buyuruyor:
"De ki: Kim Cibrile düşmansa, bilsin
ki, o, Kur'an'ı Allah'ın izniyle -kendinden öncekileri tasdik edici ve müminlere
yol gösterici ve müjdeci olarak- senin kalbine indirmiştir."
(el-Bakara: 2/97)
Cibril Kur'an'da "Ruhu'l-Emin" ve "Ruhu'l-Kudüs"
olarak da geçer:
"Şüphesiz ki Kur'an, âlemlerin
Rabbinin indirdiği (bir kitap) tır. Onu "Ruhu'l-Emin" (Cebrail) senin
kalbine, uyaranlardan olman için indirmiştir." (eş-Şuarâ: 26/192-193)
"De ki onu "Ruhu'l Kudüs" (mukaddes,
temiz ruh) Rabbinden hak olarak indirdi."
(en-Nahl: 16/102)
Hz. Muhammed (s.a.s)'den önceki
peygamberlere de vahyin aynı yolla indirildiği bildirilmiştir.[5]
Cebrail (a.s)'a "Vahiy meleği"
ve "Namusu Ekber" de denir. Dört büyük melekten biri olarak, "Rasul" diye de
anılır. O, Vahiy meleklerinin başı ve rasuludur. En büyük ve en şerefli
melektir.
[1]
Hacc: 22/75.
[2]
Nisâ: 4/163.
[3]
Bakara: 2/97; Şuarâ: 26/193-194.
[4]
Ahmed Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
[5]
en-Nisâ: 4/163.