Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

RUHU'L-KUDÜS.

RUHU


RUHU'L-KUDÜS


Mukaddes ruh, vahiy meleği Ruhul-Kudüs, "ruh" ve "kudüs"
kelimelerinin birleşmesinden meydana gelmiştir. Bu kelimelerin ikisi de
Arapçadır. "Ruh"; hayat, idrak ve hareketin kaynağı, maddenin tanı mukabili,
manevi varlık, vahiy, Allah kelâmı, Kur'ân-ı Kerim, kuvvet, vahiy meleği,
Cebrâil, his, duygu ve benzeri manalar işin kullanılır.[1]


Bununla beraber, ruh'un gerçek manasını
Allah'tan başka kimse bilmez. Çünkü bu husus, Yüce Allah tarafından şöyle haber
verilmiştir:

"Sana ruhtan sorarlar.
De ki: Ruh, Rabb'imin emrindendir.
Size ilimden pek az bir şey
verilmiştir." (el-İsrâ:
17/85)

"Kudüs" kelimesinin aslı ise, "kuds"dür
ve mukaddes, mübârek, her türlü fenalıktan arınma demektir. Bu iki kelimenin
birleşmesinden meydana gelen "Ruhul-kudüs", herhangi bir şaibe ile lekelenme
ihtimali olmayan, mukaddes ve temiz ruh, vahiy meleği, Cebrâil demektir.[2]

Ruh kelimesi Kur'ân'da birkaç yerde geçmekte ve değişik
manalara gelmektedir. Ruhu'l-Kudüs ise, yalnız dört yerde geçmektedir. Bulunduğu
âyetlerdeki manası hakkında âlimlerin farklı yorumları olmuştur. Ancak
çoğunluğun kanaatına göre, vahiy meleği olan Cebrâil demektir. Ruhul-Kudüs
kelimesinin geçtiği âyetlerden birinin meâli şöyledir:

"Andolsun, Musâ'ya Kitâbı verdik, arkasından
peygamberler gönderdik. Meryem oğlu İsa'ya da açık deliller verdik ve O'nu
Ruhu'l-Kudüs (Cebrâil) ile destekledik."
(el-Bakara: 2/87)

Alimlerin bu âyette geçen Ruhul-Kudüs hakkındaki
değişik görüşlerini şöyle sıralayabiliriz:

1-
Ruhul-Kudüs, Yüce Allah'ın isimlerinden biridir.

2-
Mukaddes kitap olan Kur'ân ve diğer bir görüşe göre İncil demektir.

3-
Ruhul-Kudüs, Allah'ın ruhu demektir.

4-
Vahiy meleği olan Cebrâil demektir. Alimlerin ekseriyeti bu görüştedir. Çeşitli
hadislerde ve şairlerin şiirlerinde de, bu manada kullanılmıştır.[3]


Bu görüşü benimseyen alimlere göre, aşağıdaki
âyetlerde geçen Ruhul-Kudüs de Cebrâil demektir:

"İşte biz, o elçilerden kimini
kiminden üstün kıldık. Allah onlardan kimiyle konuştu, kimini de derecelerle
yükseltti. Meryem oğlu İsaya da açık deliller verdik ve O'nu Ruhul-Kudüs (Cebrâil)
ile destekledik." (el-Bakara:
2/253)

"Allah demişti ki: Ey Meyrem oğlu İsâ,
sana ve annene olan nimetimi hatırla, hani seni Ruhul-Kudüs (Cebrâil) ile
desteklemiştim." (el-Maide:
5/110)

"De ki: İnsanları sağlamlaştırmak ve
müslümanlara yol gösterici ve müjde olmak üzere onu, Ruhul-Kudüs (Cebrâil),
Rabb'inden hak (ve hikmet) gereğine indirdi.?
(en-Nahl: 16/102)

Ruhul-Emin de, Ruhul-Kudüs ile eş
anlamlıdır Yani o da Cebrâil demektir. Kur'ân'da yalnız bir yerde geçmektedir:

"Onu, er-Ruhu'l-Emin (güvenilir ruh,
yani Cebrâil) indirdi." (eş-Şuara:
26/193)

Şair Hassan'ın naklettiğine göre, Hz.
Muhammed (s.a.s) onun için dua etmiş ve duasında "Ya Rabbi, Hassan'ı
Ruhul-Kudüs ile takviye et." demiştir. Hassan bunu söylerken, Ebu Hüreyre'yi
de şahit olarak göstermiştir.[4]










[1]
Ragıb el-İsfahânî,
el-Müfredât Garibil-Kur'ân, Mısır 1961, "ruh" md.





[2]
Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili: 5/3125.





[3]
et-Taberî, Camiu'l-Beyân, Mısır 1954, I, 404 vd.; el-Kurtubî, el-Camiu li
Ahkâmil-Kur'ân, Mısır 1967, II, 24; er-Râzî, et-Tefsirul-Kebir, III, 177.





[4]
Buhârî, Salat: 68; Müslim, Fedâilu's-Sahabe: 151, 152; Neseî, Mesâcid: 24;
Nureddin Turgay, Şamil İslam Ansiklopedisi: 5/278-279.

MELEKLERE İMAN.. Melek İsmi Hakkında Bilgi
Melek; Tanımı ve Mâhiyeti
Gayba ve Meleklere İman.
Meleklerin Görülüp Görülmemesi
Kur'ân-ı Kerim Melekleri Nasıl Anlatıyor
Meleklere İman, Her Müslümana Farzdır
Meleklerin Mahiyeti, Hususiyeti, Yaratılışı ve Özellikleri
Meleklerin Mahiyetleriyle İlgili Kur'an'daki Tasvirler
Melek İnancının Etkileri
Melekler Hakkında Tashih Edilmesi Gereken Bazı Yaklaşım ve Bâtıl İnançlar
Melekler Neden Görünmezler?.
Meleklerin Kuvvet ve Süratleri
Meleklerin Kanatları
Melekler Hakkındaki Modern Görüşlerin Tenkidi
Melekler Gaybı Bilmezler
Meleklerin Sayısı ve Çeşitleri
Meleklerin Reisleri
Meleklerin Bulundukları Yerler
Meleklerin Görevleri
1) Vahyi İnzal Etmek
2) Peygamberleri Desteklemek
3) Mü'minleri Desteklemek
4) Hakkı Ve Hayrı İlham Etmek Suretiyle İnsanlarda Bulunan Ruhi Güçleri Gayrete Getirmek (Uyandırmak)
5) Mü'minlere Dua ve İstiğfarda Bulunmak, Onlara Şefaat Etmek
6) İlahi Cezaları İnfaz Etmek
7) Cehennem İşleri ve Ehliyle İlgilenmek
8) Cennet İşleri ve Ehliyle İlgilenmek
9) Arşı Taşımak
10) Mükelleflerin Söz ve Amellerini Gözetmek, Onları Saymak, Yazmak ve İnsanı Hayat Merhalelerinde Çeşitli İşlerinde Korumak
11) Kabirde Sorguya Çekmek
12) Eceli Gelenlerin Ruhlarını Kabzetmek
13) Tabiat Olaylarını Allah'ın İradesine Uygun Olarak İdare Etmek
14) Sur'a Üfürümek
15) İbadet ve Tesbih Etmek
16) Sabah ve İkindi Namazlarında Bulunmak
17) Zikir Meclislerinde Bulunmak
18) İlim Ehlini Tebrik Edip Onlara Karşı Tevazu Göstermek
19) Kur'an Okunurken İnerek Dinlemek
20) Namaz Kılanlarla Beraber Amin Demek
21) Allah'ın Sevdiğini ve Sevmediğini İlan Etmek
22) Temiz Kimseler Ölürken Onları Selamlamak ve Müjdelemek, Kâfir ve Fasıkların İse Yüzlerine ve Arkalarına Vurmak
Meleklerin Görevlendirilmesinin Hikmeti
Meleklerle İnsanlar Arasındaki Efdaliyet
MUKARRABÛN MELEKLERİ
BÜYÜK MELEKLER..
1) Cebrâil
2) Azrâil
3) İsrafil
4) Mikâil
CEBRÂİL (a.s.)
RUHU'L-KUDÜS.
ÖLÜM MELEĞİ (AZRÂİL)
İSRÂFİL (a.s)
MİKÂİL.
ZEBÂNÎ
HAMELE-İ ARŞ.
KİRÂMEN KÂTİBİN..
HAFAZA MELEKLERİ
MÜNKER-NEKİR..
HAZENE-İ CEHENNEM...
HAZENE-İ CENNET..
HÂRÛT-MÂRÛT