Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular
13) Tabiat Olaylarını Allah'ın İradesine Uygun Olarak İdare Etmek
13
13) Tabiat
Olaylarını Allah'ın İradesine Uygun Olarak İdare Etmek:
Kâinatın idaresi ve ilâhî kanunların icrasıyla
görevlidirler. Kur'an'da çeşitli fonksiyonlarıyla âlemi idare edenlere
yemin edilmesi[1],
insanların canını alan "ölüm meleği"nden söz edilmesi[2],
meleklerin yalancı peygamberlerin ve kâfirlerin canını pençelerini onlara
uzatarak[3],
yüzlerine ve arkalarına vurarak ve "tadın yakıcı cehennem azabını" (Enfâl:
8/50) diyerek alacaklarının bildirilmesi; hadiste ana rahminde teşekkül eden
her canlı için bir doğum meleğinin mevcut olduğundan söz edilmesi[4],
Cenabı- Hakk'ın insanı yaratacağı zaman bu iradesini meleklere açması ve
yarattığında ona secde etmelerini istemesi[5]
onların dünya ile irtibatlarının bulunduğunu ve ilâhî iradenin yerine
getirilmesinde vasıta olarak kullanıldıklarını gösterir. Aksi takdirde
kendilerine insanın yaratılacağı isteğinin açıklanmasının bir anlamı olmaz.
Ayrıca arşı taşıyan ve arşın etrafında dolaşan meleklerin[6]
fonksiyonları da düşünüldüğünde meleklerin tabiat kanunlarının yerine
getirilmesinde çok etkili oldukları görülür. Çünkü arş, kâinatın ilâhî varlık
tarafından idaresini gösteren bir semboldür ve bunu taşıyan melekler de bu
idarenin temini hususunda kullanılan vasıtalardır.[7]
Gökler ve yeryüzü, bunların içindeki her türlü
olay bu meleklerin işidir.
"Derken bir iş çevirenlere"
(Naziat: 79/5)
"İşi ayıranlara?
(Zariyat: 51/6)
Kitap ve sünnetten anlaşıldığına göre
her türlü iş için ayrı ayrı melekler vardır. Allah Teala dağlar, bulutlar,
yağmur, insanın yaratılışı, kulun işlerini saymak ve yazmak, kabir suali vs. Her
türlü olay ve işe ayrı ayrı melekler tahsis etmiştir.
Melekler Allah'ın en büyük ordusudur.
"Yemin olsun iyilik için birbiri
peşinden gönderilenlere" (Mürselat:
77/1)
"Hakikat tohumlarını yaydıkça
yayanlara" (Mürselat: 77/4)
"Öğüt telkin edenlere"
(Mürselat: 77/5)
"Yemin olsun söküp çımaranlara,
yavaşça çekenlere, kolayca yüzenlere, yarış edenlere."
(Naziat: 79/1-4)
"Yemin olsun saf saf dizilenlere,
toplayıp sürenlere, zikir okuyanlara?
(Saffat: 37/1-3)
İşte bunlar Allah'ın melekleridir.[8]
Mikail'in ismi Kur'an-ı Kerim'de
yalnız bir defa geçer.
"Kim, Allah'a, meleklerine,
peygamberlerine, Cebrail'e ve Mikail'e düşman olursa, (bilsin ki) şüphesiz Allah
da kâfirlerin düşmanıdır."
(Bakara: 2/98)[9]
Dört mukarreb büyük melekten biri olan
Mikail'in görevi, bazı hadislere göre kainatta meydana gelen rüzgarların esmesi
ve yağmurların yağması gibi çok çeşitli tabiat hadiselerini yönetmek, insanların
rızkını temin eden her çeşit ihtiyaçlarını sevk ve idare etmektir. Çok kuvvetli
ve iri yapılı olduğuna ve bu görevi emrindeki meleklerle yerine getirdiğine dair
bazı hadislerde işaretler mevcuttur.
Mikail hakkında. Muteber kitaplarda güvenilir fazla bilg yoktur. Bu konda
İsrailiyat da çoksa da, bazı kaynaklarda; Allah Teala'nın Hz. Adem'e secde
emrini meleklere ve İblis'e bildirmek üzere, Mikail'i görevlendirdiği, Kur'an-ı
Kerim'i yedi kıraate göre okutması için Cebrail'i teşvik ettiği, Bedir savaşında
müslümanlara yardım için indirilen melekler arasında olduğu rivayetleri vardır.
Bunlardan biri de; Peygamber efendimizin çocukken veya İsra gecesinden önce
göğsünü yaran ve temizleyen melekler arasında Cebrail ile birlikte Mikail'in de
bulunduğu rivayetidir.[10]
[1]
Nâziât: 79/5.
[2]
Secde: 32/11.
[3]
En'am: 6/93.
[4]
Buhâri, Bed'ü'l-halk: 6.
[5]
Bakara: 2/30-34; Hicr: 15/28-31.
[6]
Zümer: 3975; Mü'min: 40/7.
[7]
Ahmed Kalkan, Kur'an Kavram Tefsiri.
[8] Ahmed
Muhammed Davud, Akidetu't-Tevhid, Ravza Yayınları: 58.
[9]
Bu ayetin tefsirinde geçen iki rivayet için bk. et-Taberi: 1/324, 327;
el-Beydavi: 2/91; ez-Zemahşeri: 1/92.
[10]
İbn Sa'd, Tabakat: 2/9-10; Mikail maddesi. Ayrıca bak. İslam Ansiklopedisi
(M.E.B.) Mikail maddesi 8/309.