Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Hâkimiyet Şirki
Hâkimiyet Şirki
Hâkimiyet Şirki:
Allah'ın indirdiği emirlerle
hükmetmemek ve Allah ve Resulü'nün hükmünü kabul etmemek. Allah'tan başkasını
mutlak kanun koyucu kabul etmek, İslâm dışı kanunları ve kanun koyucuları
benimseyip kabullenmek de insanı şirke sokar. Allah'ın hükümlerini bir tarafa
bırakıp, tâğutların hükümlerini uygulamak ve onlara tâbi olmak insanı tevhidden
uzaklaştırır.
?Allah'ın indirdiği ile
hükmetmeyenler kâfirlerin ta kendileridir.? (5/Mâide, 44 )
?Hüküm, yalnızca
Allah'ındır. O, kendisinden başkasına kulluk etmemenizi emretmiştir. Dosdoğru
olan din işte budur; ancak insanların çoğu bilmezler.? (12/Yûsuf, 40)
?Yoksa onların birtakım şirk
koştukları ortakları mı var ki, Allah'ın izin vermediği şeyleri, dinden
kendilerine teşrî ettiler (bir şeriat/dinî kural kıldılar).? (42/Şûrâ, 21)
?Hayır, Rabbine andolsun ki
aralarında çıkan anlaşmazlık hususunda seni hakem kılıp sonra da verdiğin
hükümden içlerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın (onu) tam mânâsıyla
kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar.? (4/Nisâ, 65; ve yine bkz. 4/Nisâ, 59).
Allah ve Rasûlü'nün hükmüne
teslim olmamak, İslâm'dan olan bir şeyden tiksinip hoşlanmamak, Allah'ın haram
kıldığını helâl/serbest veya helâl kıldığını haram/yasak saymak da açık bir
şirktir.
Allah'tan başkasına emretme,
yasaklama, helâl ve haram kılma, kanun koyma ve hâkimiyet hakkını verme gibi
haller tevhidi bozar, insanı şirke sokar. Allah'ın koyduğu hükümleri, ölçüleri
bir tarafa bırakarak hâkimiyeti herhangi bir şeye vermek bir mü'minin
yapamayacağı şeydir. Bu konuda Allah Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyuruyor:
?Hüküm/egemenlik yalnız
Allah'a mahsustur. O sadece kendisine kul olmayı emretti. Dosdoğru din ancak
budur.? (12/Yûsuf, 40)
?Onlar Allah'ı bırakıp
bilginlerini, râhiplerini, Meryem'in oğlu Mesih'i rabler edindiler. Halbuki
onlar da bir olan Allah'tan başkasına ibâdet etmekle emrolunmamışlardı. O,
bunların eş tutageldikleri her şeyden münezzehtir.? (9/Tevbe, 31)
Kur'an'ın hak-bâtıl,
doğru-yanlış, iyi-kötü, güzel-çirkin... gibi ölçülerini kabul etmeyerek başka
ölçü ve kıstasları benimsemek, şirktir. Bir kimse, benimsediği bu İslâm dışı
ölçüleri koyanları, Allah'ın dışında hüküm ve kanun koyucu olarak kabul ederse,
onu Allah'a şirk koşuyor demektir. Bu ölçü veya hükümleri koyan, kişinin
kendisi, yani hevâsı, babası, ataları, patronu, çevresi, içinde yaşadığı toplum,
çeşitli ideoloji ve felsefelerin kurucuları ve uygulayıcıları, devlet veya
devlet adamları... olabilir. Allah'ın itaat edilip uyulmasına izin vermediği
kimselerin görüşlerini veya İslâm'ın çizdiği yoldan farklı bir yolu benimseyen,
beşerî düzen ve yasaları ilâhî nizama tercih eden kimse şirke girmiş demektir.
Böyle bir kimse, kendisinin müslüman olduğunu iddia etse, hatta İslâm'ın birçok
emirlerini yerine getirse bile, bir tek konuda bile Kur'an'a ters bir anlayışı,
düşünce ve değer yargısını tercih etse şirke düşmüş olur.
?Allah ve Rasûlü bir işe
hüküm verdiği zaman, mü'min bir erkeğe ve kadına, o işi kendi isteklerine göre
seçme hakkı yoktur. Kim Allah ve Rasûlüne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa
düşmüş olur.? (33/Ahzâb, 36)
ŞİRK.. |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez |
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur |
Şirkin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma. |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu |
2- Aşırı Ta'zim |
3- Aşırı Sevgi |
Putları Kırmak |
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine
/ Yenilerini Koyan Kim??. |
Ve Rasûlullah |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah |
2) Büyük Zulüm |
3) Büyük Cehâlet |
4) Apaçık Sapıklık |
5) Büyük Alçaklık |
6) Zanna Göre Hareket |
7) Dünya Hayatına Düşkünlük |
8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma |
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması |
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması |
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık |
Şirkin Sebepleri |
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun
Tasarruflarını bilmemek. |
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp,
Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının
İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme. |
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması |
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar |
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim
Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun,
Medyanın, Eğitimin) Etkisi. |
Şirkin Çeşitleri |
1) Şirk-i İstiklâl |
2) Şirk-i Teb'iz |
3) Şirk-i Takrib |
4) Şirk-i Taklid |
5) Şirk-i Esbab |
6) Şirk-i Ağraz |
Şirk İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek |
Hâkimiyet Şirki |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk
Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan Başkasına Yapmak |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da
Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda
İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek. |
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak. |
İttibâ Şirki |
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk. |
Gizli Şirk. |
Küçük Şirk. |
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ. |
Riyânın Dereceleri |
Şirkin Zararları |
Bâtıla İman |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
İlâh Nedir?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Elfâz-ı Küfür |
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden
Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili |
b- Dinle İlgili |
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili |
Ef'âl-i Küfür |
a- Puta tapmak |
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak |
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek |
d- İbâdet Kasdıyla
Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç Takınmak |
g- Ğıyar ve Zünnâr |
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası |