Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ
Gizli Şirk Örneği
Olarak Riyâ
?Riyâ? kavramının aslı görmek
anlamına gelen ?ru'yet?tir. Riyâ; kişinin, görsünler diye bir davranış içerisine
girmesi, bir ibadeti gösteriş için yapmasıdır. Bu; işte, davranışta ve ibâdette
gösteriştir. Sâlih bir ameli Allah rızâsını kazanmak amacıyla değil, insanların
beğenisini, onların hoşnutluğunu kazanmak için yapmaktır. Bu şekilde gösteriş
yapanlara ?riyâkâr' veya ?mürâi' denilir.
Riyâ anlayışında, yapılan fiil
niyete uymaz. Bu uygunsuzluk yerine getirilen ibâdette ve davranışta ya tamamen
ya da biraz olabilir. Riyâ, samimiyetsizliğin, ikiyüzlülüğün, kişiliksizliğin
bir sonucudur. Bazı zayıf karakterli insanlar, ya bir dünyalık elde etmek, ya
bir makama çıkmak, ya da şöhrete ulaşmak için başkalarına şirin görünmeye
çalışırlar. Onların hoşuna gidecek davranışta bulunurlar. Oldukları gibi değil
de; yaranmaya çalıştıkları kişilere göre görünürler, ortama göre hareket
ederler.
Riyânın en çirkini şüphesiz,
insanı Rabbine yaklaştıran ve kulluğun gereği olan ibâdetin veya İslâmî
ilkelerin çirkin çıkarlara âlet edilmesidir. Kişinin, ibâdeti, kul olduğu ve
Allah'ın rızâsını kazanmak için değil de; menfaat elde etmek niyetiyle
yapmasıdır. Bir kişinin tamamen veya az da olsa saf ve iyi niyetinin tersine iş
ve ibâdet yapması, bunun sonucunda mükâfat beklemesi riyâdır.
Riyâkâr, Allah rızâsı için
yapılması gereken bir ibâdeti, kullar görsün diye sergiler. Allah'tan beklenmesi
gereken sonucu/ödülü de kullardan bekler. Böyle bir durumda iki yalan ve yanlış
vardır: Allah rızâsı için yapması gereken davranışı kullar için yapmak;
Allah'tan beklenmesi gereken bir mükâfatı kullardan beklemek. Kur'an-ı Kerim,
riyâyı münâfıkların önemli bir özelliği olarak saymaktadır:
?Gerçek şu ki, münâfıklar
(sözde), Allah'ı aldatmaktadırlar. Oysa O, onları aldatandır. Namaza kalktıkları
zaman isteksizce (tembel tembel) kalkarlar. İnsanlara karşı riyâ (gösteriş)
yaparlar ve Allah'ı çok az anarlar.? (4/Nisâ, 142)
Yine, Mâûn sûresinde namazı
gösteriş için kılıp, kıldığı namazdan habersiz olanlar kınanmaktadır. Sûrenin
başında Din'i yalan sayan, yetime yemek yedirmeyi teşvik etmeyen kimse
kınanırken, sûrenin sonunda, riyâ/gösteriş için namaz kılanlar ağır dille
suçlanır. Bu kimseler ?mâûn?u (zekâtı veya çeşitli yardımları) da vermezler (Bkz.
107/Mâûn, 4-7). Mâûn sûresinin ifadesine göre bu gibi riyâ, Din'i yalanlamakla
eşittir; münâfıklık ve çirkin bir davranıştır. Riyâ, olduğundan farklı şekilde
iyi görünerek insanların kalbinde hak etmediği bir yer almak isteğidir.
Böylesine bir davranış karakter bozukluğudur, bir kalp hastalığı ve alçak bir
ikiyüzlülüktür.[1]
[1]
Hüseyin K. Ece, a.g.e. s. 541-543.
ŞİRK.. |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez |
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur |
Şirkin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma. |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu |
2- Aşırı Ta'zim |
3- Aşırı Sevgi |
Putları Kırmak |
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine
/ Yenilerini Koyan Kim??. |
Ve Rasûlullah |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah |
2) Büyük Zulüm |
3) Büyük Cehâlet |
4) Apaçık Sapıklık |
5) Büyük Alçaklık |
6) Zanna Göre Hareket |
7) Dünya Hayatına Düşkünlük |
8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma |
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması |
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması |
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık |
Şirkin Sebepleri |
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun
Tasarruflarını bilmemek. |
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp,
Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının
İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme. |
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması |
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar |
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim
Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun,
Medyanın, Eğitimin) Etkisi. |
Şirkin Çeşitleri |
1) Şirk-i İstiklâl |
2) Şirk-i Teb'iz |
3) Şirk-i Takrib |
4) Şirk-i Taklid |
5) Şirk-i Esbab |
6) Şirk-i Ağraz |
Şirk İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek |
Hâkimiyet Şirki |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk
Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan Başkasına Yapmak |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da
Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda
İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek. |
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak. |
İttibâ Şirki |
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk. |
Gizli Şirk. |
Küçük Şirk. |
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ. |
Riyânın Dereceleri |
Şirkin Zararları |
Bâtıla İman |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
İlâh Nedir?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Elfâz-ı Küfür |
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden
Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili |
b- Dinle İlgili |
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili |
Ef'âl-i Küfür |
a- Puta tapmak |
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak |
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek |
d- İbâdet Kasdıyla
Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç Takınmak |
g- Ğıyar ve Zünnâr |
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası |