Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Tanrı Anlayışları
Putlaştırılıp İlâh
Haline Getirilen Bâtıl Tanrı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim, müşrikler
tarafından tapınmaya konu edilen varlıklardan bahsederken, birçok durumda genel
ifadeler kullanır:
?Allah'tan başka taptıkları?
(25/Furkan, 17);
?Allah'tan başka duâ edip
yalvardıkları? (7/A'râf, 194);
?Allah'a şirk koştukları?
(28/Kasas, 68);
?Şirk koştukları şeyler?
(7/A'râf, 190);
?Allah'tan başka
benimsedikleri? (45/Câsiye, 10) tarzında fiil şekilleri olduğu gibi; genel
anlamda birtakım isimler de hayli fazladır: ?İlâh? (15/Hicr, 96);
?âlihe -ilâhlar-? (21/Enbiyâ, 36); ?endâd -eş ve denkler-? (2/Bakara,
165); ?esnâm -heykelden putlar-? (7/A'râf, 138); ?evsân
-putlar-? (22/Hacc, 30); ?temâsîl -heykeller-? (21/Enbiyâ, 52);
?şürekâ ?ortaklar-? (13/Ra'd, 16); ?şühedâ -şâhitler, yardımcılar-?
(2/Bakara, 23); ?şüfeâ' -şefaatçiler, aracılar-? (39/Zümer, 43);
?erbâb -rabler-? (12/Yûsuf, 39); ?evliyâ -velîler, dostlar, yöneticiler-?
(29/Ankebût, 41); ?emsâl -eşler, benzerler-? (16/Nahl, 74); ?tâğût
-azgın yönetici? (2/Bakara, 256); ?cibt -putlar-? (4/Nisâ, 51);
?ensâb -dikili taşlar, putlar-? (5/Mâide, 90); ?veled -çocuk-?
(72/Cin, 3); ?sâhibe -eş, hanım, zevce, tanrıça-? (72/Cin, 3).
Kur'an'da yukarıdaki âyetler
başta olmak üzere çeşitli yerde yüzlerce defa kullanılan bu genel tâbirler
gösteriyor ki, Kur'an şirkin her türlüsünü iptal için gelmiştir. Yoksa, sadece
zuhur ettiği bölgede, birtakım özel isimlerle belirtilen (Menât, Hubel, İsâf
vb.) putları hedef almış değildir. Allah'ı tek tanımanın hâlis olması için
yukarıda anılan bütün şirk kavramlarının kapsadığı alanın, ulûhiyete tahsis
edilmesi gereklidir (İbâdet, şefaat, duâ, tutunma, hâkimiyet, velâyet vb.). Bu
özellik, Kur'an'ın şirk karşısındaki durumu bakımından, birinci dereceden bir
önem arzetmektedir. Öbür yandan Kur'an, bâtıl ulûhiyetlerin (sahte tanrıların)
türlerini gösterirken genel olarak, onların adlarından değil; mâhiyetlerinden
bahseder. (Arabistan'da o dönemde tapılan tanrılardan bazılarının özel isimleri
-el-lât, el-Uzzâ, Vedd vb.- sadece birkaç yerde zikredilmiştir.) Şu halde, o,
aslında ulûhiyet bakımından yok olan o varlıkları muhâtap, bir muârız, bir rakip
veya düşman gibi telâkkî ederek birtakım belirli fertlere değil; insanlık
dünyasında tanrılaştırılmaları yaygın olan mâhiyetlere hücum etmiştir.
Mâhiyetler üzerinde dururken de, onlar hakkında bilgi vermek değil; onların
eksik yanlarını, neden tanrı olamayacaklarını belritmeye yönelmiştir.
Diğer taraftan, Kur'an'ın
mâhiyetlerinden bahsettiği bâtıl ve sahte tanrıların, insanlığın çeşitli devir
ve yerlerinde tanrılaştırdığı varlık tipleri durumunda olduğu söylenebilir. Bu
tipler arasında, Arabistan'da rastlanmayanların da bulunması, Kur'an'ın
evrenselliği ile açıklanmalıdır. Bu tipler, şöyle sınflandırılabilir:
Hayat sahibi varlıklar
İnsanlarca görülmeyen
varlıklar;
a) Hayırlılar (Melekler,
kısmen cinler),
b) Şerliler (şeytanlar,
kısmen cinler)
İnsanlar;
a) Tanrı oğlu veya kızı
(İsa, Uzeyr),
b) Tanrıça (sâhibe),
c) Hükümdar-tanrı
(Firavun)
Hayvanlar;
a) Buzağı, boğa,
b) Nesr (kartal)
Cansızlar
Tabiat varlıkları;
a) Güneş,
b) Ay,
c) Yıldızlar (Şi'râ),
d) Ba'l,
e) Ağaç (el-Uzzâ), kaya
(el-lât, Menât)
İnsan eliyle yapılanlar;
a) esnâm, evsân (Vedd,
Yeğûs vb.), b) ensâb
Mücerred Varlıklar
a) Nefsin hevâsı,
b) Şâri',
c) Dehr,
d) Seneviyye[1]
[1]
Suad Yıldırım, Kur'an'da Ulûhiyet, s. 339-340
ŞİRK.. |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez |
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur |
Şirkin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma. |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu |
2- Aşırı Ta'zim |
3- Aşırı Sevgi |
Putları Kırmak |
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine
/ Yenilerini Koyan Kim??. |
Ve Rasûlullah |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah |
2) Büyük Zulüm |
3) Büyük Cehâlet |
4) Apaçık Sapıklık |
5) Büyük Alçaklık |
6) Zanna Göre Hareket |
7) Dünya Hayatına Düşkünlük |
8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma |
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması |
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması |
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık |
Şirkin Sebepleri |
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun
Tasarruflarını bilmemek. |
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp,
Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının
İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme. |
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması |
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar |
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim
Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun,
Medyanın, Eğitimin) Etkisi. |
Şirkin Çeşitleri |
1) Şirk-i İstiklâl |
2) Şirk-i Teb'iz |
3) Şirk-i Takrib |
4) Şirk-i Taklid |
5) Şirk-i Esbab |
6) Şirk-i Ağraz |
Şirk İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek |
Hâkimiyet Şirki |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk
Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan Başkasına Yapmak |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da
Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda
İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek. |
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak. |
İttibâ Şirki |
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk. |
Gizli Şirk. |
Küçük Şirk. |
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ. |
Riyânın Dereceleri |
Şirkin Zararları |
Bâtıla İman |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
İlâh Nedir?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Elfâz-ı Küfür |
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden
Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili |
b- Dinle İlgili |
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili |
Ef'âl-i Küfür |
a- Puta tapmak |
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak |
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek |
d- İbâdet Kasdıyla
Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç Takınmak |
g- Ğıyar ve Zünnâr |
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası |