Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Riyânın Dereceleri
Riyânın Dereceleri
Riyânın
Dereceleri:
İmam Gazâli, riyânın dört
derecesini saymaktadır:
1- En ağır riyâ çeşidi;
hiç bir sevap beklentisi olmadan gösteriş için ibâdet etmek. Abdestsiz olduğu
halde insanların yanında namaz kılmak gibi. Bu, açık bir şirktir.
2- Biraz Allah rızâsı
için niyet olsa da, ibâdeti gösteriş için yapmak. Tek başına olsa yapmayacağı o
ibâdeti başkalarının görmesi için yapmak. Bu davranış, gizli şirktir
3- Gösteriş ve sevap
niyeti eşit olan davranışta bulunmak. Bu şekilde amel işleyenin ameli boşa
gider.
4- İbâdetini, insanların
duymasından sonra daha da artırmaktır. Böyle birisi, insanlar duymasa da
ibâdetini yapar. Ancak riyâ kokusu olduğu için bu şekilde davranmak hatadır.
Peygamberimiz (s.a.s.) riyâyı,
gizli şirk olarak tanıtmaktadır:
?Muhakkak ki sizin için en
çok korktuğum şey, küçük şirk, yani riyâdır.? (Tirmizî, Hudûd 24, hadis no:
1457, 4/58)
Câfer Sâdık (r.a.) da şöyle
diyor: ?Riyânın her türlüsü şirktir. Şüphesiz ki insanlar için amel eden
kimsenin sevabı insanların üzerinedir (karşılığını onlardan beklesin); Allah
(c.c.) için amel eden kimsenin sevabı ise Allah üzerinedir.? (İ. Humeynî, Kırk
Hadis Şerhi, 1/53) Kur'an, Allah'a ve âhiret gününe inanmayıp insanlara karşı
gösteriş olsun diye mallarını infak edenleri kınar ve onların yaptıklarının
geçersiz olduğunu belirtir (2/Bakara, 264; 4/Nisâ, 38). Buna karşın gerçek
mü'min olanlar, mallarını yalnızca Allah rızâsı için infak ederler (2/Bakara,
272).
Bir çok hadis-i şerifte riyânın
çirkinliği ve riyâkârların kazandıkları kötü sonuçlar açıklanmaktadır. Gösteriş
için Kur'an okuyanlar, insanlar kendisine âlim desinler diye ilim öğrenenler,
dinini âlet ederek dünya çıkarı sağlamaya çalışan istismarcılar, insanlara
ma'rû'fu (iyiliği) emredip kendileri yapmayanlar ve benzerleri şiddetle tenkit
edilmektedir. Rasûlüllah (s.a.s.) şöyle buyurur:
?Allah Teâlâ buyuruyor ki:
?Ben şirk koşulan her şeyden müstağnîyim (onlara ihtiyacım yoktur, onlardan
uzağım). Kim bir amel yapar, buna Benden başkasını da ortak kılarsa, onu
ortağıyla başbaşa bırakırım.? (Müslim, Zühd 46, hadis no: 2985, 4/2289)
Ebû Mûsâ el-Eş'arî'nin rivâyet
ettiği hadîs-i şerife göre, ?kahramanlık ve gösterış için cihad eden Allah
yolunda değildir. Ancak bir kimse îlâ-yı kelimetullah (Allah'ın yüce adı) için
cihad ederse o Allah yolundadır.? (Müslim, İmâre 150, hadis no: 1904,
3/1513)
İnsanların en kolay riyâ
karıştırabilecekleri ibâdetler namaz ve sadaka vermektir. Çünkü her ikisi de
zordur ve sevapları çoktur. Peygamberimiz (s.a.s.) bunların gösteriş için
yapılmasını ısrarla yasaklar.
Riyâkârlık ve münâfıklık daha
çok müslümanların güçlü olduğu yerlerde ortaya çıkmaktadır. Rabbimiz buyuruyor
ki:
?De ki: ?Şüphesiz ben, ancak
sizin benzeriniz olan bir beşerim; yalnız bana sizin ilâhınızın tek bir ilâh
olduğu vahyolunuyor. Kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa, sâlih amelde bulunsun ve
Rabbine ibâdette hiç kimseyi ortak tutmasın.? (18/Kehf, 110)
ŞİRK.. |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez |
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur |
Şirkin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma. |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu |
2- Aşırı Ta'zim |
3- Aşırı Sevgi |
Putları Kırmak |
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine
/ Yenilerini Koyan Kim??. |
Ve Rasûlullah |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah |
2) Büyük Zulüm |
3) Büyük Cehâlet |
4) Apaçık Sapıklık |
5) Büyük Alçaklık |
6) Zanna Göre Hareket |
7) Dünya Hayatına Düşkünlük |
8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma |
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması |
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması |
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık |
Şirkin Sebepleri |
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun
Tasarruflarını bilmemek. |
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp,
Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının
İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme. |
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması |
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar |
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim
Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun,
Medyanın, Eğitimin) Etkisi. |
Şirkin Çeşitleri |
1) Şirk-i İstiklâl |
2) Şirk-i Teb'iz |
3) Şirk-i Takrib |
4) Şirk-i Taklid |
5) Şirk-i Esbab |
6) Şirk-i Ağraz |
Şirk İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek |
Hâkimiyet Şirki |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk
Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan Başkasına Yapmak |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da
Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda
İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek. |
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak. |
İttibâ Şirki |
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk. |
Gizli Şirk. |
Küçük Şirk. |
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ. |
Riyânın Dereceleri |
Şirkin Zararları |
Bâtıla İman |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
İlâh Nedir?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Elfâz-ı Küfür |
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden
Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili |
b- Dinle İlgili |
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili |
Ef'âl-i Küfür |
a- Puta tapmak |
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak |
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek |
d- İbâdet Kasdıyla
Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç Takınmak |
g- Ğıyar ve Zünnâr |
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası |