Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
d) Ölüyü Ya Da Faniyi Ta ılaştırma
d
d) Ölüyü Ya Da
Faniyi Tanrılaştırma:
Bu batıl inanç bazı yönlerden
ermişlik mitolojisiyle ilintilidir. Geniş cahil topluluklar tarafından gavslar,
kutuplar, abdallar, erenler, şeyhler, azizler, ruhaniler, ulu önderler ve
kurtarıcılar gibi çeşitli adlar altında tanrılaştırılan faniler vardır.
Bunların ölüleri de dirileri gibi kutsal karşılanır. Sağken müritleri,
hayranları ve aveneleri tarafından veli ve ermiş olarak kabul edilen ve
birçoğunun adlarının sonuna ?Hazretleri? unvanı konarak yüceltilen bu
kimselerin, Allah katında da yine veli ve hazret olduklarına inanılır.
Dolayısıyla ölüm onlar için farklı bir anlam taşır. Hayattayken kınındaki kılıç
gibi durduklarına inanılan bu adamları, öldükten sonra artık kınlarından
çekilmiş kabul ederler. Yani daha etkin ve keskin olurlar (!) Nitekim bu
adamların hayattayken sahip oldukları şöhret, öldükten sonra da bazen asırlar
boyu devam eder ve türbeleri sürekli işleyen birer ziyaretgâh olur. Konya'daki
Celaleddin-i Rûmî Müzesi ve Ankara'daki Anıtkabir bunun en çarpıcı birer
örneğidir.
Bu türbe ve mezarlıklarda,
ziyaret sırasında yakılan mumlar, yapıştırılan niyet taşları, bağlanan
bezler, atılan paralar, adanan adaklar, kesilen kurbanlar, verilen yemekler,
düzenlenen mevlit şölenleri
[1]
yapılan dua ve yakarışlar ?Ruhaniyetten istimdat?'çı kültün temel özelliklerini
açık şekilde sergilemektedir.
Bu münasebetle ve özellikle
kaydetmek gerekir ki Türkiye'de cahil kalabalıkların din anlayışı budur.
[2]
[1]
Türkiye'de yalnız Türkler tarafından ölmüşlerin ruhuna okutulan Mevlid adı
altındaki manzum risale Merhum, Bursa'lı Süleyman Çelebi (Öl.M. 1422)
tarafından kaleme alınmıştır. Bu eserin asıl adı Vesile'tün-Necât'dır. Bu
zat, Yıldırım Sultan Bayezit zamanında yaşamıştır. Buna göre İstanbul'un
fethinden çok önceleri yazılmış olan mevlit, yaklaşık 150 yıl sonra Üçüncü
Sultan Murad (1546-1595) zamanında ilk defa Hz. Peygamber (sav)'in,
yalnızca doğum yıldönümü münasebetiyle okutulmaya başlanmıştır.
Ne yazık ki cami gibi kutsal ve belli
ibadetlere mahsus mekanlarda mevlit okutmak o tarihlerden itibaren bir
gelenek olarak yerleşmiştir. Bugün mevlit okumayı ve okutmayı bir ibadet
sananların sayısı -maalesef- milyonları aşmaktadır. Artık bu yanılgıyı
düzeltmek de pek kolay gibi görünmemektedir. Halbuki Süleyman Çelebi
Merhum'un böyle bir amaç güttüğü asla kanıtlanamaz. Kuşkusuz O, Hz.Peygamber
(sav)'in sırf derin sevgisiyle bu eserini yazmıştır. Mevlit, edebi değeri
olan çok güzel bir eserdir. Onu elbetteki evlerde ve daha başka uygun
yerlerde ibadet amacı güdülmeden okumakta ve terennüm etmekte hiç bir
sakınca yoktur.
Bu türlü âyinlerin camilere kadar taşınmış
olmasında şiîlerin etkisi bulunabilir. Çünkü İran halkıyla komşu olan
kürtlerde ve ?Güneydoğu?'daki arap asıllı azınlık arasında da camilerde
mevlit okutma geleneği vadır.
[2]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 148-149.
ŞİRK.. |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez |
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur |
Şirkin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma. |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu |
2- Aşırı Ta'zim |
3- Aşırı Sevgi |
Putları Kırmak |
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine
/ Yenilerini Koyan Kim??. |
Ve Rasûlullah |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah |
2) Büyük Zulüm |
3) Büyük Cehâlet |
4) Apaçık Sapıklık |
5) Büyük Alçaklık |
6) Zanna Göre Hareket |
7) Dünya Hayatına Düşkünlük |
8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma |
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması |
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması |
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık |
Şirkin Sebepleri |
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun
Tasarruflarını bilmemek. |
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp,
Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının
İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme. |
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması |
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar |
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim
Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun,
Medyanın, Eğitimin) Etkisi. |
Şirkin Çeşitleri |
1) Şirk-i İstiklâl |
2) Şirk-i Teb'iz |
3) Şirk-i Takrib |
4) Şirk-i Taklid |
5) Şirk-i Esbab |
6) Şirk-i Ağraz |
Şirk İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek |
Hâkimiyet Şirki |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk
Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan Başkasına Yapmak |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da
Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda
İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek. |
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak. |
İttibâ Şirki |
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk. |
Gizli Şirk. |
Küçük Şirk. |
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ. |
Riyânın Dereceleri |
Şirkin Zararları |
Bâtıla İman |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
İlâh Nedir?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Elfâz-ı Küfür |
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden
Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili |
b- Dinle İlgili |
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili |
Ef'âl-i Küfür |
a- Puta tapmak |
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak |
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek |
d- İbâdet Kasdıyla
Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç Takınmak |
g- Ğıyar ve Zünnâr |
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası |