Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular
Hz. İsa'nın Muhakeme Edilmesi, Çarmıha Gerilmesi ve Yeniden Dirilmesiyle İlgili Çelişkiler
Hz
Hz. İsa'nın Muhakeme Edilmesi, Çarmıha Gerilmesi
ve Yeniden Dirilmesiyle İlgili Çelişkiler:
Hz. İsa'nın tutuklanmasından sonra muhakeme
edilişi, çarmıha gerilişi, mezara konuşu, mezardan kıyam ederek dirilişi,
öğrencilerine görünüşü ve semâya çıkışı konularında muharref İncillerde yüzlerce
farklı ve çelişkili bilgi vardır. Bunları maddeler halinde açıklamak mümkündür.
Önce, tutuklamanın hemen arkasında cereyan eden olayların İncillerde
verilişindeki farklılıkları ve çelişkileri şu şekilde tesbit edebiliriz:
1- Matta ve Markos İncillerine göre Hz. İsa'nın
tutuklanmasından sonra, talebeleri oradan kaçmışlardır. Luka İncilinde bu konuda
bir açıklık yoktur. Fakat Markos İncili, İsa tutuklandıktan sonra bir gencin
onun arkasından gittiğini, onu yakalamak istediklerinde üzerindeki elbiseyi
bırakarak Hz. İsa'nın peşinden koştuğunu ifade etmektedir. Diğer İncillerde bu
gençten bahsedilmemektedir (Matta, 26/56; Markos, 14/50-52).
2- Hz. İsa tutuklandıktan sonra yapılan mahkeme,
Matta, Markos ve Yuhanna'ya göre aynı gece yahûdi meclisinin önünde cereyan
etmiştir. Luka'ya göre Hz. İsa, aynı gece değil; ertesi gün muhakeme edilmiştir
(Matta, 26/57; Markos, 14/53; Luka, 22/66; Yuhanna, 18/19).
3- Yuhanna'ya göre Hz. İsa, kâhinlerin
reislerinin sorularına cevap vermediği için reisin hizmetçisi tarafından
dövülmüştür (Yuhanna, 18/22). Ancak diğer İncillerde bu konuda hiçbir bilgi
yoktur.
4- Matta İnciline göre Hz. İsa'yı muhakeme eden
Romalı hakim Pilatus'un karısı, rüyasında Hz. İsa'nın beraat ettiğini görmüş, bu
yüzden onun beraat ettirilmesini kocasından istemiştir (Matta, 27/19). Diğer
İnciller, bu olaydan bahsetmezler.
5- Luka'ya göre hakim Pilatus, Hz. İsa'yı
muhakeme edilmek üzere Galile (Celile) hakimi Herodos'a göndermiştir (Luka,
23/7-11). Diğer İncillerde bu konuda herhangi bir bilgi yoktur.
6- Matta'ya göre Pilatus, Hz. İsa'nın beraat
etmesi gerektiği kanaatine vardıktan sonra, ellerini su ile yıkamış ve "ben bu
iyi insanın kanından berîyim" (Matta, 27/34) demiştir. Diğer İnciller bu konuda
bilgi vermemektedir.
7- Matta'ya göre Pilatus, Hz. İsa'yı serbest
bırakmaya karar verip bunu yahûdilere açıkladığı zaman yahûdiler, "Onun kanı
bize ve çocuklarımıza borç olsun" (Matta, 27/25) demişlerdir. Bu husus diğer
İncillerde bu şekilde yer almamaktadır.
Hz. İsa'nın çarmıha gerilmesi ile
ilgili olarak İncillerde yer alan haberlerde başlıca şu farklılıkları ve
çelişkileri tesbit etmekteyiz:
1- Hz. İsa'nın çarmıha gerildiği ağacı, çarmıha
gerildiği yere, Yuhanna'ya göre bizzat Hz. İsa taşımış, Sinoptik İncillere göre
ise Kirene'li Simun taşımıştır (Matta, 27/32; Markos, 15/21; Luka, 23/26;
Yuhanna, 19/17).
2- Çarmıha gerilmeden önce askerler, Hz. İsa'ya
içmesi için Markos'a göre acı karışık şarap verdiler. Matta'ya göre ise, ekşimiş
sirke verdiler (Matta, 27/36; Markos, 15/23). İsa'ya verilen içecek şarap mı,
yoksa sirke mi? İki İncil farklı farklı bilgi vermektedir. Diğer iki İncil ise
bu konuda hiçbir bilgi vermiyor.
3- Hz. İsa, çarmıhta can çekişirken, Yuhanna
İnciline göre "susadım" demiştir (Yuhanna, 19/28). Diğer İncillerde bu ifâde
yoktur.
4- Muharref İncillere göre Hz. İsa, iki yanında
birer hırsız bulunduğu halde çarmıha gerilmişti. Markos'a göre onunla beraber
çarmıha gerilen iki hırsız, Hz. İsa'yı korkutuyorlardı. Luka'ya göre bu iki
hırsızdan biri onu korkutuyordu, diğeri ise Hz. İsa'ya acıyordu (Markos, 15/32;
Luka, 23/39).
5- Markos'a göre Hz. İsa, saat üçte çarmıha
gerilmiştir. Yuhanna'ya göre ise saat altıdan sonra çarmıha gerilmiştir (Markos,
15/25; Yuhanna, 19/14).
6- Luka'ya göre, Hz. İsa çarmıhta iken "Ya rab
onları affet, onlar ne yaptıklarını bilmiyorlar" (Luka, 23/34) demiştir. Diğer
İncillerde bu bilgi mevcut değildir.
7- Hz. İsa, çarmıha gerildiği sırada, Matta ve
Markos'a göre "Allah'ım, Allah'ım! Niye beni terkettin" (Matta, 27/46; Markos,
15/34) demiştir. Bu ifâde diğer iki İncilde mevcut değildir.
8- Haça gerilince asılan yaftada ne yazıyordu?
?Ve: YAHUDİLERİN KIRALI İSA BUDUR, diye başı üzerine cürüm yaftası koydular.?
(Matta, 27/37, s. 33). ?Onun üzerinde suç yaftası: YAHUDİLERİN KIRALI, diye
yazılmıştı.? (Markos, 15/26, s. 54). ?Onun üstünde de şu yazı vardı: YAHUDİLERİN
KRALI BUDUR? (Luka, 23/38, s. 89). ?Pilatus bir yafta yazıp onu haç üzerine
koydu: NÂSIRALI İSA, YAHUDİLERİN KIRALI, yazılı idi.? (Yuhanna, 19/19, s. 115).
9- Hz. İsa, çarmıha gerildiği sırada, Yuhanna'ya
göre onun yanında başta annesi Meryem olmak üzere, Mecdelli Meryem, diğer Meryem
ve bir öğrenci bulunuyordu. Diğer İncillerin anlattığına göre, o çarmıha
gerilirken kadınlar da, talebeleri de onun yakınında değildiler, onlar uzaktan
olayı seyrediyorlardı (Matta, 27/55; Markos, 15/40; Luka, 23/49; Yuhanna,
19/25).
10- Hz. İsa'nın çarmıha gerilmesinden sonra
Matta'ya göre büyük mûcizeler olmuştur. Markos'a göre ise bu mûcizelerden sadece
bir mûcize cereyan etmiştir. Bu da heykelin perdesinin yırtılması olayıdır.
Luka'ya göre, daha Hz. İsa ölmeden önce güneş kararmış ve heykelin perdesi
yırtılmıştır (Matta, 27/51-54; Markos, 15/38; Luka, 23/45).
Hz. İsa'nın kabre konulmasıyla ilgili
olarak İncillerdeki farklılıklar ve
çelişkiler kısaca şunlardır:
1- Çarmıhtan ölü olarak indirilen Hz. İsa'yı,
Yuhanna'ya göre, Yusuf ve Nikodim isimli iki kişi defnetmiştir. Sinoptik
İncillere göre sadece Yusuf defnetmiştir (Matta, 27/57-61; Yuhanna, 19/39-40)
2- Yusuf ve Nikodim, Hz. İsa'nın kefenine
Yuhanna'ya göre hoş kokular sürmüşlerdir. Diğer İncillerde bu konuda herhangi
bir bilgi yoktur (Yuhanna, 19/39; Markos, 15/42-47).
3- Sinoptik İncillerde Hz. İsa'nın defnedilmesi
olayına kadınların şâhit oldukları yazılı olmasına rağmen, Yuhanna İncilinde bu
konuda bilgi mevcut değildir (Matta, 27/56-61; Markos, 15/42-47; Luka, 23/50-56;
Yuhanna, 19/38-42).
Hz. İsa'nın yeniden dirilerek mezarını
terketmesi olayı Matta, bap 28,
Markos, bap 16, Luka bap 24, Yuhanna bap 20-21'de anlatılmaktadır. Adı
geçen İncillerin bu baplarında anlatılan olayda şu noktalarda farklılıklar
görülmektedir:
1- Hz. İsa'nın kabre konulmasından sonra onun
kabrini ilk ziyaret edenler, Matta'ya göre Mecdelli Meryem, Salome ve Yakub'un
annesi Meryem'dir. Luka'ya göre mezarı ilk ziyarete gidenler bir grup erkek ve
kadındır. Bu İncilde şahıs ismi verilmemektedir. Yuhanna İnciline göre kabri ilk
ziyaret eden sadece Mecdelli Meryem'dir; o, gördüklerini bilâhere diğerlerine
haber vermiştir.
2- Hz. İsa'nın kabrini ziyarete gidenler,
kabirde ilk olarak Matta'ya göre melekleri görmüşlerdir. Markos'a göre kabirde
bir genci görmüşlerdir. Luka'ya göre kabirde iki insan görülmüştür. Yuhanna'ya
göre ise iki melek görülmüştür.
3- Yeniden dirildikten sonra Hz. İsa'yı ilk
gören kişi, Matta'ya göre Mecdelli Meryem, Luka'ya göre Emayus'a giden iki
öğrenci, Yuhanna'ya göre yine Mecdelli Meryem'dir.
4- Hz. İsa'nın, yeniden dirilerek zuhur ettiğini
havarilere ilk olarak haber veren kişiler, Matta'ya göre iki Meryem, Markos'a
göre Mecdelli Meryem ve iki öğrenci, Luka'ya göre sadece iki öğrenci, Yuhanna'ya
göre saedce Mecdelli Meryem'dir.
5- Hz. İsa'nın dirilerek kabirden çıktıktan
sonra öğrencilerine göründüğü yer, Matta ve Markos İncillerine göre Galile'dir.
Luka'ya göre Hz. İsa öğrencilerine Kudüs'te görünmüştür. Yuhanna'ya göre ise,
hem Kudüs'te, hem de Galile'de görünmüştür.
6- Hz. İsa, yeniden dirildikten sonra havarilere
ve diğer öğrencilerine Sinoptik İncillere göre sadece bir kere görünmüş, ama
Yuhanna'ya göre üç kere görünmüştür.
Hz. İsa'nın ne zaman tutuklandığı, ne zaman
muhakeme edilerek çarmıha gerildiği, kabirde ne kadar kaldığı, öğrencilerine ne
şekilde göründüğü ve onlara neler söylediği İncillerde farklı farklı
anlatılmaktadır. Yuhanna'ya göre Hz. İsa'nın tutuklanması Fısıh gününden önce
olmuştur. Sinoptik İncillere göre ise Fısıh yemeği gecesi olmuştur.
Matta İnciline göre Hz. İsa'nın, defnedildikten
sonra kabirde üç gün kalacağı ısrarla belirtilmesine karşılık, aynı İncilde ve
diğer İncillerde onun, sebt (cumartesi) gününü tâkip eden haftanın ilk gününde
(pazar) kabirde görülmediği haber verilmek sûretiyle büyük bir çelişkiye
düşülmektedir. Matta'ya göre Fısıh yemeği gecesi cuma günü akşamı Hz. İsa
tutuklanmış, cumartesi günü saat üçte haça gerilmiş, pazar sabahı Mecdelli
Meryem, tan yeri ağarırken kabrini ziyarete gidince onu kabrinde bulamamıştır
(Matta, 12/38-40; 26/17-75; 27/1-55; 28/1-11). Hz. İsa bu durumda nasıl kabirde
üç gün kalmış oluyor? Bırakın kabirde üç gün kalmasını, onun kabirde kaldığı
süre tam bir gün dahi olmamaktadır. Markos ve Luka, olayı hemen hemen Matta'nın
anlattığı şekilde nakletmektedirler. Onlar da tutuklamanın cuma günü akşamı
olduğunu, cumartesi günü saat üçte çarmıha gerildiğini ve pazar günü kabirden
çıktığını haber vermektedirler. Yuhanna İnciline göre Hz. İsa, cumartesi gecesi
defnedilmiştir (Yuhanna, 19/31).