Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular
İrtidâd, Neden Küfrün En Az Rastlanan Türüdür.
İrtidâd
İrtidâd, Neden
Küfrün
En Az Rastlanan Türüdür.
Bunun nedenini iki noktada
aramak gerekir:
Birincisi: Bir insanın
özellikle düşünerek ve karar vererek İslam'dan bilinçle çıkıp dinsiz olmak, ya
da başka bir dini seçmek için hiç bir haklı ve mantıklı neden bulamamasıdır.
Çünkü İslam, gerçeklerin tümünü kucaklayan en büyük gerçektir. İslam'ı
yalanlamaya, Onu çürütmeye, hiç bir mantık ve hiç bir otorite güç
yetirememiştir. Aynı zamanda İslam o kadar rahat, o kadar kolay anlaşılan bir
hayat ve kainat düzenidir ki insan zâten Onun atmosferinden dışarıya
çıkamamaktadır. İslam, bir anlamda fıtrat ve doğa demektir. Dolayısıyla bilgi
ve kültür düzeyi ne olursa olsun her müslüman, İslam'ı âdetâ solumaktadır.
Onun için de başka bir din arayışı müslümanın akıl ve hayalinden hiç bir zaman
geçmez. Oysa İslam'ın dışındaki bütün dinlerin mensuplarında, hatta onların
aydınlarında, rahiplerinde ve her rütbeden din adamlarında bile bu arayış
vardır. Nitekim Lübnan'daki arap hıristiyanların dinadamları ve
entellektüelleri tarihin her aşamasında ve her münesebette İslam'ın ve
Kur'ân'ın yüceliğini dile getirmekten kendilerini alamamışlardır. Vatikan bu
kaygıyı daima taşımaktadır.
?İrtidâd?'a ender
rastlanmasının ikinci nedeni ise çok ilginçtir. Çünkü kimliğindeki ?İslam?
sözcüğünden başka İslam'la hemen hiç bir bağı olmayan, buna rağmen kendini
belki de müslüman sanan birçok insan daha vardır ki bunlar da İslam'dan çıkıp
başka bir din seçmeyi hiç bir zaman düşünmemektedirler. Çok şaşırtıcı gibi
görünen bu gerçeğin arka planındaki neden şudur:
Aslında çoğu pozitivist kâfir
ya da müşrik olan bu insanların İslam'dan başka bir din aramamaları, onların
hemen hiç bir dine önem vermemelerinden kaynaklanmaktadır. Onlara göre: İslam
demek, mevlitler, kandiller, çelenkler, ayinler, tarikatlar, fal ve büyüler
gibi (İslam'la uzaktan yakından ilişkisi olmayan) bir sürü gelenekler, törenler
ve şarlatanlıklar demektir; Ve yine onlara göre: İslam da aynen Hıristiyanlık,
Musevilik, Budizm ya da Şintoizm gibi bir dindir; Dolayısıyla İslam'dan çıkıp
başka bir dine girmek ya da dinsiz olduğunu söylemek anlamsızdır.
Tarihte iki kez toplu riddet
olayı meydana gelmişse de bu her iki olayın temelinde o günlerin özel
nedenleri yatmaktadır.
Bunların birincisi, Hz.
Peygamber (sav)'in vefatı üzerine henüz İslam'a ısınmamış bulunan cahil çöl
araplarının yaşadıkları deprasyondur.
İkincisi ise yine İslamı pek
kavrayamamış olan Hazar Türkleri'nin VIII. inci yüzyılda Kral Bulan'ın eğilimi
üzerine topluca Museviliğe girmeleri olayıdır.
[1]
[1]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 192-193.