Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı

Hadis



Hadis-i Şeriflerde
İrtidât Kavramı

Abdullah İbn Abbâs'ın,
güvenilirliği çok tartışmalı âzâdlı kölesi İkrime'den gelen rivâyete göre, eğer
doğruysa Hz. Ali, kendisine tanrı diyenleri, yahut zındıkları veya gizlice
putlara tapanları ateş dolu hendeklere attırıp yaktırmış. Bunu duyan Abdullah
İbn Abbâs: "Ben olsaydım, onları yakmazdım. Çünkü Peygamber (s.a.s.),
"Allah'ın azâbıyla azâb etmeyiniz!" buyurmuştur. Ben onları öldürürdüm.
Çünkü Peygamber (s.a.s.): "Dinden döneni öldürünüz!" buyurmuştur. (Buhârî,
Cihad 149, İ'tisâm 28, İstitâbe 2, Ahkâm 16, Mürteddîn 2; Ebû Dâvud, Hudûd 1;
Tirmizî, Hudûd 25; Nesâî, Tahrîmu'd-Dem' 14; İbn Mâce, Hudûd 2; Ahmed bin Hanbel,
I/2, 7, 28, 282, 283, 323, V/231)
?İnsanlar ?Allah'tan başka
ilâh yoktur, Muhammed O'nun rasûlüdür' deyinceye kadar kendileriyle savaşmaya
emrolundum. Ne zaman bunu söylerlerse kanlarını ve mallarını benden korumuş
olurlar. Ancak dinî cezalar müstesna; iç yüzlerinin muhasebesi ise Allah'a
aittir.? (Buhâri, Cihad 102, İman 17; Müslim, İman 8; Ebû Dâvud, Cihad 104;
Tirmizî, Tefsir 78; Nesâî, Zekât 3; İbn Mâce, Fiten 1; Dârimî, Siyer 10)
Abdullah bin Mes'ûd dedi ki:
?Rasûlullah (s.a.s.) bize karşı yaptığı bir konuşmasında dedi ki:
?Kendisinden başka ilâh olmayan (Allah) hakkı için söylüyorum: Allah'tan başka
hiçbir ilâh bulunmadığına, benim de Allah'ın peygamberi olduğuma şehâdet eden
bir kimsenin kanı ancak şu üç şeyden biri dolayısıyla helâl olur: İslâm'ı
terkedip İslâm cemaatinden ayrılan, evli olduğu halde zinâ eden ve birisini
öldürdüğü için (kısas cezâsı olarak) öldürülmesi gereken.? (Müslim, Kasâme
25-26; Ebû Dâvud, Hudûd 1; Nesâî, Tahrîmu'd-Dem' 5, 14; İbn Mâce, Hudûd 1)
Hâlid bin Velîd, "Nice namaz
kılan var ki, kalbinde olmayanı söylüyor (inanmış görünüyor)" gerekçesiyle
kısmeti (ganimet taksimini) kabul etmeyen bir kişiyi öldürmek için izin
isteyince Allah'ın Rasûlü: "Bana insanların kalbini yarıp karınlarını deşip
imanlarını araştırmam emredilmedi' buyurmuştur (Buhârî, Meğâzî 61; Müslim,
Zekât 144; Fethu'l-Bârî, 8/67). Bir rivâyette Peygamber (s.a.s.): "Bırak şunun
boynunu vurayım" diyen kimseye, "Hayır, ben ashâbımı öldürmem!" demiştir
(Fethu'l-Bârî, 12/293).
Ebû Mûsâ el-Eş'arî'den rivâyete
göre, (Yemen'de vali iken) bir adam önce İslâm'a girmiş, sonra da yahûdiliği
kabul etmişti. (Muâz bin Cebel) dedi ki: ?Allah'ın ve Rasûlünün hükmü gereğince
onu öldürmedikçe oturmayacağım.? (Buhârî, Ahkâm 16, Mürteddîn 2; Ebû Dâvud,
Hudûd 1)
"Kâfir müslümana, müslüman
da kafire mirasçı olamaz" (Buhârî, Ferâiz, 26; Müslim, Ferâiz, 1).
"İki millet (mü'min ve
kâfir) arasında miras yoktur." (Ebû Dâvud Ferâiz, 13; Tirmizi, Ferâiz, 16;
İbn Mâce, Ferâiz, 6)
??Her kim ?Lâ ilâhe
illâllah' der ve Allah'tan başka tapınılan şeyleri reddederse, onun malına ve
canına haksız yere dokunmak haram olur. Hesabı Allah'a kalmıştır.? (Müslim,
İman 35, hadis no: 21, 1/52)
"Allah'tan başka ilâh
olmadığına ve Muhammed'in O'nun Rasulü olduğuna şehâdet eden kimseye Allah ateşi
haram kılmıştır." (Buhârî, İlim, 49)
Ebû Zer (r.a.)'in rivâyet
ettiğine göre Peygamberimiz (s.a.s.) şöyle buyurdu: ?Cebrail (a.s.) bana
gelerek; ?Ümmetinden kim Allah'a herhangi bir şeyi şirk koşmadan ölürse cennete
girer müjdesini verdi.? Ben, (hayretle) zina ve hırsızlık yapsa da mı? diye
sordum. ?Evet, hırsızlık etse de, zina yapsa da? cevabını verdi. Ben
tekrar: ?Yani hırsızlık etse, zina yapsa da ha?' dedim. ?Evet, bunları yapsa
da (Cennete girecektir)? buyurdu. Ben aynı soruyu dördüncü defa sorunca;
?Ebû Zerr'in burnu kırılsa (patlasa) da Cennete girecektir? buyurdu.
(Müslim, İman 153-154, hadis no: 94, 1/94-95; Tirmizî, İman 18, hadis no: 2644,
5/27; Buhârî, Tevhid 33; K. Sitte, 2/205)
"Allah'a inanıp, O'na hiç
bir şeyi ortak koşmayan Cennet'e girmiştir. Allah'a inanıp da, O'na şirk koşan
ise Cehenneme girmiştir" (Müslim, İmân, 152)
?Ümmetimle ilgili olarak
korktuklarımın en korkutucusu Allah'a şirk/ortak koşmalarıdır. Dikkat edin; ben
size ?onlar aya, güneşe ve puta tapacaklar' demiyorum. Fakat onlar (hâkimiyet
hakkını bazı fertlerde, zümrelerde meclis ve toplumlarda görecekler), Allah'tan
başkasının emirlerine ve arzularına göre iş yapacaklardır.? (İbn Mâce, hadis
no: 4205)
"Bir adam kardeşine "ey
kâfir" derse, bu söz ikisinden biri için mutlaka gerçekleşir" (Buhârî, Edeb,
73; Müslim, İman, 111)
"Üç kişiden hesap sorma
kaldırılmıştır: Aklını kaybetmiş kimse akıllanana kadar; uyuyan uyanana kadar ve
çocuk, bulûğa erene kadar. Bu üç zümreden kalem kaldırılmıştır ve yaptıklarından
sorumlu tutulmazlar." (Ebû Dâvud, Hudûd, 17; Tirmizi, Hudûd,1; Nesâi, Talak,
21; İbn Mâce, Talak, 15)
"Allah, ümmetimden hata,
unutma ve zorlanma ile yaptığı şeylerden sorumluluğu kaldırdı." (İbn Mâce,
Talâk, 16)

İRTİDÂD.. İrtidâd; Anlam ve Mâhiyeti
Geniş Anlamda İrtidâd ya da Riddet Nedir
İrtidâd, Neden Küfrün En Az Rastlanan Türüdür.
Kur'ân-ı Kerim Mürtedler Hakkında Ne Diyor
İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
Mürtedin Kişiliği
Mürted.
İrtidat Sebepleri
Fıkhî İctihadlara Göre Mürtedin Cezası
Mürtedin Öldürülmesinin Hikmeti
İrtidatın Başlaması
1) Dinden Tamamen Dönenler
2) Namazla Zekâtı Birbirinden Ayıranlar
Ridde Savaşları
Halid bin Velid'in Tuleyha Meselesini Çözümlemesi
Benû Âmir, Havâzin ve Suleymlilerin İrtidâdı
Kur'ân-ı Kerim'de İrtidâd Kavramı
Bir Tefsirden İktibas.
Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı
Mürtede Verilecek Dünyevî Cezânın Tahlili
İrtidadın Dünyevî Cezası Yoktur Diyenlerin Delilleri
Gizli İrtidâd.
Şirkin Çağdaş Yansımaları; Özendirilen ve Dayatılan Mürtedlik.
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
İttibâ Şirki
Mürtedliğe Giden Yollar Mürtedliğe Yol Açan Sebepler
Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden  Korkulan, Müslümanları Mürted Yapmasından Endişe Edilen Çirkin Sözler) 1) Allah'la İlgil
2) Dinle İlgili
3) Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
1) Puta Tapmak
2) Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
3) Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
4) İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
5) Ölülerden Duâ Ederek Bir Şey İstemek, Kabirleri Tapınak Yapmak
6) Haç Takınmak
7) Ğıyar ve Zünnâr
8) Mecûsî ve Yahûdi Şapkası
9) Sihir
Müşrik ve Mürtedlerle Mücâdele.
Şirk, Küfür ve İrtidaddan Korunma Yolları
İrtidâd, İrticâ/Gericilik Demektir; Mürted de Mürtecî/Gerici
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar