Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Evlenmenin Hükmü

Evlenmenin Hükmü


Evlenmenin Hükmü:


Evleneceklerin durumuna göre
nikâhın hükmü farz, vâcib, sünnet, haram, mekruh veya mubah kısımlarına ayrılır:
1) Evlenmediği takdirde
zinâya düşeceği kesin olan kimsenin -mehri verecek ve eşinin geçimini sağlayacak
durumda ise- evlenmesi farzdır.
2) Yine evlenmezse
zinâya düşme tehlikesi bulunan kimsenin -mehir ve nafakayı sağlayacak durumda
ise- evlenmesi vâciptir. Hanefîler dışındaki çoğunluk farz ve vâcip arasında bir
ayırım yapmaz (İbnü'l-Hümâm, a.g.e., II, 342; el-Kâsânî, el-Bedâyî', II, 260 vd.).
3) Evlenince, eşine
zulüm yapacağına kesin gözüyle bakılan kimsenin evlenmesi haramdır. Hem zinâya
düşme, hem de eşine zulüm yapma korkusu bulunan kimsede haramlık yönü tercih
edilir. Çünkü bir konuda helâl ve haram birleşince, prensip olarak haram üstün
tutulur ve ondan kaçınmak gerekir. Nitekim âyet-i kerimede, "Evlenmeye güç
yetiremeyenler, Allah kendilerini fazl u kereminden zengin kılıncaya kadar
iffetlerini korusunlar" (24/Nûr, 33) buyurulur.
4) Eşine zulüm
yapacağından korkulan kimsenin evlenmesi mekruhtur (el-Mevsılî, el-İhtiyâr, III,
82).
5) Cinsel bakımdan
itidal halde bulunanların evlenmesi sünnettir. İtidal; evlenmezse zinâya
düşeceğinden korkulmayan, evlenirse de eşine zulüm yapacağından endişe
duyulmayan kimsenin halidir. Toplumda çoğunluğun bu durumda olması asıldır.
Evlenemeyen gençlere oruç tutmayı tavsiye eden, evlilik konusunda aşırı çekimser
kalmaya karar veren üç sahâbeyi uyaran hadisler bunun delilidir.
Diğer yandan Hz. Peygamber ve
ashâb-ı kiram evlenmişler ve onlara uyanlar da bu sünneti sürdürmüşlerdir.
Tercih edilen görüş budur (bkz. el-Fetâvâl-Hindiyye, I, 267). İmam Şâfiî'ye göre
ise, bu durumda evlenmek mubahtır; evlenmek veya bekâr kalmak câiz olur. O'na
göre, vakitlerini ibâdete ayırmak ve ilimle uğraşmak evlilikten daha üstündür.
Dayandığı deliller şunlardır: Cenab-ı Hak Yahyâ peygamberi şu sözlerle övmüştür:
"...efendi, nefsine hâkim, iffetli" (3/Âl-i İmrân, 39). Âyetteki ?hasûr?
ifadesi; gücü yettiği halde kadınla cinsel temas kurmayan kimse anlamına gelir.
Evlilik daha üstün olsaydı, bunu terketmek övülmezdi. Çoğunluk fakîhler bu
örneğin daha önceki şeriat uygulaması olduğunu, İslâm ümmetini bağlamadığını
söylemişlerdir. İmam Şâfiî'nin diğer bir delili şu âyettir: "...Haram olanlar
dışındaki kadınlarla evlenmeniz, nâmuslu olarak ve zinâya sapmaksızın yaşamak ve
mallarınızdan onlara mehir vermek şartıyla size helâl kılındı." (4/Nisâ,
24). Bir şeyin helâl olması, mubah olması (istenirse yapılan, istenirse terk
edilebilen) demektir. Çünkü bu iki kelime birbirinin eş anlamlısıdır. Diğer
yandan evlilik, kişiye cinsel yönden yarar sağlar. Yararına olan bir işi yapmak
ise bir kimseye vâcip olmaz. Böylece evlilik yeme, içme, alış-veriş gibi mubah
olan muâmelelerdendir (ez-Zühaylî, el Fıkhu'l-İslâmî ve Edilletüh, Dimaşk
1405/1985, VII, 33, 34; İbn Hacer el-Askalânî, Bülûğul-Merâm min Edilletil-Ahkâm,
Terc. Ahmed Davudoğlu, İstanbul 1967, II, 228 vd.; Hamdi Döndüren, Delilleriyle
İslâm Hukuku, İstanbul 1983, s. 183, 184).

NİKÂH VE TALÂK.. Nikâh; Anlam ve Mâhiyeti
İslâm'da Nikâh İbâdeti
Nişanlılık Döneminde Kıyılan Nikah.
Nişan Bozma
1- Mehirden Sayılması İçin Verilen Hediyeler
2- Mehirden Sayılmayan Hediyeler
Nikâhın Önemi
I) Koca Hâkimiyetine Dayanan Evlilik
2) Eşlerin Eşitliği Esasına Dayanan Evlilik
3) Ortalama Sistem
İslam'daki Durum
Evlenmenin Hükmü
Eş Seçimi
Nikâh'ın Rükünleri
İcap ve Kabulde Bulunurken Uyulacak Şartlar
Evlilik Akdinde Velînin Rolü
Evliliğin Tek Kişi Tarafından Akdedilmesi
Nikâh Akdinde Özel Şartlar Belirlemek
Evliliğin Sıhhat Şartları
Nikâh Şâhidinde Aranan Nitelikler
Karı Koca İlişkisi
Mehir
Mehrin Üst ve Alt Sınırı
Mehrin Konusu
Mehrin Çeşitleri
1) Mehr-i Müsemmâ
a) Mehr-i Muaccel
b) Mehr-i Müeccel
2) Mehr-i Misil
Mehr-i Mislin Takdiri
Mehrin Sahibi
Kadının, Mehrin Tamamına Hak Kazandığı Haller
1) Sahih Halvet
2) Zifaf
3) Eşlerden Birinin Ölümü
Mehrin Yarısının Ödeneceği Haller
Kadına Mehir Vermenin Gerekmediği Durumlar
Mut'a Nikâhı
Mut'anın Yasaklandığını Bildiren Sünnet Delili
Mut'a Konusunda Sahâbe Uygulaması
İbn Abbas'ın Mut'aya İlişkin Görüşü
Mut'a Nikâhı Hakkındaki Hadisler
Şianın Görüşü
Râzi'nin Şi'anın Delillerine Cevabı
Kur'ân-ı Kerim'de Nikâh Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Nikâh.
Cennet Bahçesi veya Cehennem Çukuru Âile Hayatı Aile; Bireyden Cemaate, Düzensizlikten Nizama, Günahlardan İbadete Geçiş
Çocuk Cennet Kokusu, veya...
Çocuğun Ana Baba Üzerinde Hakları (Ana Babanın Görevleri) 1- Güzel İsim
2- İyi Terbiye
3- Evlendirme
4- Eşit Muâmele
Diğer Görevleri
Tahnîk
Kulağına Ezan Okuma
Akika kurbanı
Sünnet (Hıtân)
Saçını Tıraş Edip Ağırlığınca Sadaka Vermek
Ailede Haklar ve Görevler
1- Kadının Ailedeki Görevleri
2- Kocanın Ailedeki Görevleri
3- Çocukların Anne ve Babalarına Karşı Görevleri
4- Kardeşlerin Birbirlerine Karşı Görevleri
Ana-Babanın En Büyük, En Kutsal Görevi Çocuklar, Çocuklar, Çocuklar!
Çocuk Eğitimi
Kadının En Saygın, En Mübarek Konumu; Annelik
İslâm Aile Hukukunun Özellikleri
Evlenme, Evlilik.
Kefâet/Küfüv; Evlenecekler Arasında Denklik ve Uyum..
1) Dindarlık
2) İslâm
3) Hürriyet
4) Neseb
5) Mal
6) Meslek
Başlık Parası
Nişan, Nişanlanma.
Düğün; Nikâhın İlânı
Velîme; Düğünde İkrâm..
Nesil Emniyeti
Teaddüd-i Zevcât/Poligami
Birden çok Kadınla Evlenmenin Şartları
1- Eşler Arasında Adâletli Davranmak
2- Eşlerin Geçimini Sağlamaya Gücü Yetmek
Çok Evliliğe İslâm'ın İzin Vermesinin Hikmetleri
Genel Sebepler
Özel Sebepler
Doğum Kontrolü.
Düşük Yapma.
Talâk/Boşanma; Allah'ın Hoşlanmadığı Mubah.
Talâkın Hikmeti
Talâkın Hükmü
Talâk Yetkisi
Talâkın Çeşitleri
1- Sünnî Talâk
2- Bid'î Talâk
3- Ric'î Talâk
4- Bâin Talâk
Talâkta Şâhit Bulundurma
Boşama Mehri