Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Şianın Görüşü

Şianın Görüşü


Şianın Görüşü:


Mut'ayı helâl sayan şia
ulemâsı, görüşlerini şöyle savunurlar:
1- Aralarında Ubeyy ibn
Kâ'b, Abdullah İbn Abbas ve Abdullah ibn Mes'ud'un bulunduğu sahâbilerden bir
cemaat âyeti: ?feme'stemta'tüm bihî minhünne ilâ ecelin müsemmâ -onlardan
hangisiyle ?belli bir vakte kadar' mut'a yaptıysanız/faydalandıysanız-?
şeklinde okumuş, Sa'lebî'nin tefsirinde naklettiğine göre Habib ibn Sabit, İbn
Abbas'ın kendisine verdiği Übeyy mushafında ayetin ilâve ile yazılı olduğunu
görmüştür. Said ibn Cübeyr de ayeti bu ilâvesiyle okumuştur.
2- Hz. Ali'nin, ?Ömer
müt'ayı menetmeseydi, şaki'den başkası zina etmezdi? dediğini el-Hakem ibn
Uyeyne rivayet etmiştir.
3- Câbir (r.a.)
Rasûlullah, Ebû Bekir ve Ömer devrinde mut'a yaptıklarını söylemiştir.
4- Âyetteki ?istimta'?
kelimesiyle faydalanma ve cimâ kasdedilmiş olamaz. Çünkü böyle olsa, kadından
faydalanmayan kimsenin hiç mehir vermemesi gerekir. Halbuki dühulden önce
karısını boşayan, yarı mehir vermekle yükümlüdür. Eğer buradaki istimta' ile
sürekli nikâh kasdedilmiş olsa, o zaman âyetin hükmüne göre yalnız akid yapmakla
bütün mehri ödemek gerekir. Çünkü ?Onlara ücretlerini yani mehirlerini
veriniz? buyurulmuştur. Oysa daimî nikâhta yalnız akid yapmakla mehrin
tamamını vermek gerekmez. Dühul şarttır. Ancak müt'a nikahında mücerred akidle
ücretin tamamını vermek vâcip olur.
5- Ayrıca Hz. Ömer'in
?Rasûlullah devrinde hac ve kadın mut'ası vardı. Ben bunları men ediyorum ve
bunları yapanı cezalandırıyorum? sözü de mut'anın, Rasûlullah devrinde helâl
olduğunu gösterir.
6- Âyette mal ile ibtiğâ
ve faydalandıktan sonra kadınların ücretlerinin verilmesi emrediliyor: Yani
âyette mücerred mal ile ibtiğâ, birleşmeyi câiz kılıyor. Halbuki daimî nikâhta
yalnız mal ile ibtiğâ birleşmeyi câiz kılmaz. Velî ve şâhitler de lâzımdır.
Yalnız mal verince birleşmenin helâl olması, ancak mut'a nikâhındadır.
7- Eğer bu âyet ile
daimî nikâh kasdedilmiş olsa, aynı sûrede nikâh hükmünün başka yerlerde tekrar
edilmiş olması lâzım gelir. Çünkü sûrenin baş tarafında 3 ve 4'üncü âyetlerle
asıl nikâh izah edilmiştir. Burada aynı şeyin tekrarına lüzum yoktur. Ama bu
âyeti mut'aya hamledersek o zaman âyet yeni bir hüküm getirmiş olur, tekrar
olmaz.
8- Mut'a nikâhının câiz
olduğunda bütün ümmet ittifak etmiştir. İhtilâf, bunun neshedilip
edilmediğindendir. Eğer bu hüküm neshedilmiş ise nesheden ya tevâtüren veya âhad
yoluyla bilinir. Tevâtüren bilinmiş olsaydı Ali İbn Ebi Tâlib, Abdullah İbn
Abbas ve İmran İbn el-Hasin gibi sahâbilerin, Muhammed (s.a.s.) dininden
tevâtüren sâbit olmuş bir hükmü inkâr etmiş olmaları gerekirdi ve bu da onların
küfrünü gerektirirdi ki bu, bâtıldır. Bu neshin âhad haberiyle sâbit olması da
bâtıldır. Çünkü icmâ ile mubah olduğu sâbit olan bir hükmü, âhad haberi
neshedemez. Zira icmâ kesinlik ifade eder. Halbuki âhad haber kesin değil,
zannîdir, şüphelidir.
9- Rivâyetlerin
çoğunluğu, Hz. Peygamber (s.a.s.)in mut'ayı ve evcil merkep etini yemeyi Hayber
günü nehyettiğini söylüyor. Yine rivâyetlerin çoğuna göre Hz. Peygamber
(s.a.s.), mut'ayı, Mekke'nin Fethinde, veya Vedâ haccında serbest bırakmıştır.
Mekke'nin fethi ve Vedâ haccı, Hayber'den çok sonra olmuştur. Demek ki mut'anın,
Hayber günü neshedildiği yolundaki haberler doğru değildir. Aksi takdirde
nâsihin, mensuhtan önce vuku bulması gerekir. Nesih ve helâl kılmanın, birkaç
kez vuku bulduğu yolundaki haberler de zayıftır. Mûteber kişiler, böyle bir şey
söylememişlerdir. Bunu söyleyenler, bu rivâyetler arasındaki çelişkileri
gidermeğe çalışanlardır.

NİKÂH VE TALÂK.. Nikâh; Anlam ve Mâhiyeti
İslâm'da Nikâh İbâdeti
Nişanlılık Döneminde Kıyılan Nikah.
Nişan Bozma
1- Mehirden Sayılması İçin Verilen Hediyeler
2- Mehirden Sayılmayan Hediyeler
Nikâhın Önemi
I) Koca Hâkimiyetine Dayanan Evlilik
2) Eşlerin Eşitliği Esasına Dayanan Evlilik
3) Ortalama Sistem
İslam'daki Durum
Evlenmenin Hükmü
Eş Seçimi
Nikâh'ın Rükünleri
İcap ve Kabulde Bulunurken Uyulacak Şartlar
Evlilik Akdinde Velînin Rolü
Evliliğin Tek Kişi Tarafından Akdedilmesi
Nikâh Akdinde Özel Şartlar Belirlemek
Evliliğin Sıhhat Şartları
Nikâh Şâhidinde Aranan Nitelikler
Karı Koca İlişkisi
Mehir
Mehrin Üst ve Alt Sınırı
Mehrin Konusu
Mehrin Çeşitleri
1) Mehr-i Müsemmâ
a) Mehr-i Muaccel
b) Mehr-i Müeccel
2) Mehr-i Misil
Mehr-i Mislin Takdiri
Mehrin Sahibi
Kadının, Mehrin Tamamına Hak Kazandığı Haller
1) Sahih Halvet
2) Zifaf
3) Eşlerden Birinin Ölümü
Mehrin Yarısının Ödeneceği Haller
Kadına Mehir Vermenin Gerekmediği Durumlar
Mut'a Nikâhı
Mut'anın Yasaklandığını Bildiren Sünnet Delili
Mut'a Konusunda Sahâbe Uygulaması
İbn Abbas'ın Mut'aya İlişkin Görüşü
Mut'a Nikâhı Hakkındaki Hadisler
Şianın Görüşü
Râzi'nin Şi'anın Delillerine Cevabı
Kur'ân-ı Kerim'de Nikâh Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Nikâh.
Cennet Bahçesi veya Cehennem Çukuru Âile Hayatı Aile; Bireyden Cemaate, Düzensizlikten Nizama, Günahlardan İbadete Geçiş
Çocuk Cennet Kokusu, veya...
Çocuğun Ana Baba Üzerinde Hakları (Ana Babanın Görevleri) 1- Güzel İsim
2- İyi Terbiye
3- Evlendirme
4- Eşit Muâmele
Diğer Görevleri
Tahnîk
Kulağına Ezan Okuma
Akika kurbanı
Sünnet (Hıtân)
Saçını Tıraş Edip Ağırlığınca Sadaka Vermek
Ailede Haklar ve Görevler
1- Kadının Ailedeki Görevleri
2- Kocanın Ailedeki Görevleri
3- Çocukların Anne ve Babalarına Karşı Görevleri
4- Kardeşlerin Birbirlerine Karşı Görevleri
Ana-Babanın En Büyük, En Kutsal Görevi Çocuklar, Çocuklar, Çocuklar!
Çocuk Eğitimi
Kadının En Saygın, En Mübarek Konumu; Annelik
İslâm Aile Hukukunun Özellikleri
Evlenme, Evlilik.
Kefâet/Küfüv; Evlenecekler Arasında Denklik ve Uyum..
1) Dindarlık
2) İslâm
3) Hürriyet
4) Neseb
5) Mal
6) Meslek
Başlık Parası
Nişan, Nişanlanma.
Düğün; Nikâhın İlânı
Velîme; Düğünde İkrâm..
Nesil Emniyeti
Teaddüd-i Zevcât/Poligami
Birden çok Kadınla Evlenmenin Şartları
1- Eşler Arasında Adâletli Davranmak
2- Eşlerin Geçimini Sağlamaya Gücü Yetmek
Çok Evliliğe İslâm'ın İzin Vermesinin Hikmetleri
Genel Sebepler
Özel Sebepler
Doğum Kontrolü.
Düşük Yapma.
Talâk/Boşanma; Allah'ın Hoşlanmadığı Mubah.
Talâkın Hikmeti
Talâkın Hükmü
Talâk Yetkisi
Talâkın Çeşitleri
1- Sünnî Talâk
2- Bid'î Talâk
3- Ric'î Talâk
4- Bâin Talâk
Talâkta Şâhit Bulundurma
Boşama Mehri