Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ

KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ


KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ


Hamd, kendisinden başka ilâh olmayan ve en güzel isimler O'nun olan Allah'a
mahsustur. Allah'ın salatı; yüce ahlaka ve en üstün makama sahip, ümmi
peygamber olan efendimiz Muhammed (s.a.v)'in, onun aile halkının ve büyük
mevkilere sahip sahabilerinin üzerine olsun.


Bundan sonra:


Biz, değerli bir kitap ve büyük bir yazar hakkında bilgi vermek istiyoruz?


Kitap;

?Esmâullahi'l-Hüsnâ?dır.
Yazarı ise, allame

İbn Kayyim'dir.


?Esmâu'l-Hüsnâ? konusu, İslam akidesinin en açık konularından biridir. Çünkü
Kur'an, yüce Allah'ın,

?En güzel isimler (=el-Esmâü'l-hüsnâ), Allah'ındır. O halde O'na o güzel
isimlerle dua edin?[1]
sözünden dolayı bu isimleri tanımayı, bu isimlerin gerekli olduğunu ve bu
isimlerle dua edilmesini bize emretmektedir.


Hz. Peygamber (s.a.v)'de,


إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اِسْمًا مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ


?Doğrusu Allah'ın doksan dokuz ismi vardır. Kim bu isimleri sayarsa, cennete
girer?[2]


buyurmasından dolayı bu isimleri ezberleyen, uygulayan, bu isimleri uygun bir
biçimde yerine getiren ve sınırlarını koruyan kimseyi cennetle müjdelemektedir.


Konunun önemine binaen, alimler ve tefsirciler bu konu ile ilgili çeşitli sözler
söylemektedirler.


Sahih, Sünen ve Müsned türü kitaplarda, yüce Allah'ın isimleri ve sıfatları ile
ilgili geniş bilgiler bulunmktadır.


Bu isimler ile sıfatların bazısı, Kur'an'da ve bazısı da Hz. Peygamber
(s.a.v)'den gelen hadislerde geçmektedir.


Hadis kitaplarında bu isimler ile sıfatlar hakkında bölüm başlıkları
oluşturulmuştur. ?Kitabu't-Tevhid? (=Tevhid Bölümü) gibi. Bu bölüm, Buhârî'nin


?Sahîh?
adlı kitabının sonunda yer almaktadır. Ebu Dâvud'un

?Sünen?inde
ise ?Kitâbu Reddi alâ'l-Cehmiyye? (=Cehmiyye Mezhebine Reddiye Bölümü) ve
Nesâî'nin

?Sünen?
adlı eserinde ise ?Kitâbu'n-Nuût? (=Sıfatlar Bölümü) gibi. İşte bu kitaplardaki
bu bölümler, sıfatlar ile ilgili hadisleri bir araya getiren müstakil bir bölümü
oluşturmaktadır. Yine İbn Mâce'nin

?Sünen?inde
yer alan ?Kitâbu's-Sünnet? (=Sünnet Bölümü), konu ile ilgili diğerlerinin
içermediği farklı şeyleri içermektedir. Yine Müslim'in

?Sahîh?inde,
Tirmizî'nin
?Sünen?inde,
İmam Mâlik'in
?Muvatta?sında,
İmam Şâfiî'nin
?Müsned?inde,
İmam Ahmed b. Hanbel'in
?Müsned?inde,


Ebu Dâvud'un

?Sünen?inde,
İbn Hibbân'ın

?Sahîh?inde,
Hâkim'in

?Müstedrek?inde
ve bununla birlikte bazı temel eserler ile İbn Hacer el-Askalânî'nin

?Fethu'l-Bârî?si,
Mubârekfûrî'nin
?Tuhfetu'l-Ahvazî?
gibi hadis şerhi kitaplarında konu ile ilgili bilgiler yer almaktadır. Örneğin,
İbn Hacer el-Askalânî, Esmâu'l-Hüsnâ ile ilgili farklı rivâyetleri toplamış ve
bu rivâyetlerden müstefiz[3]
olanları nakletmiştir.


Bununla birlikte biz, Akide, Tevhid ve Usul kitaplarında; zata, sıfatlara ve
fiillere delalet etmesi yönüyle Esmâu'l-Hüsnâ'yı, bu isimlerin manaları ile
kısımlarını açıklama mahiyetinde geniş bölümler oluşturulduğuna rastlamaktayız.
Nitekim Bağdâdî

?Usûlu'd-Dîn?de,
İmam Harameyn el-Cüveynî

?el-İrşâd?da,
Beyhakî

?el-Esmâ' ve's-Sıfât?ta,


?el-İ'tikad ve'l-Hidâye?de
ve bunların dışında daha birçok alim bu konuyu eserlerinde işlemiştir.


Yine bu kitap, bu yönüyle ve önemi gereği tefsir kitaplarıyla da bağlantılıdır.
Çünkü müfessir,

?Allah?
ismi ile ilgili bağlamı açıklayıp Kur'anî bağlamda bu kelimenin Belağatla ilgili
yönü ile Beyân ilmi ile ilgili yönünü ortaya koymakta, Allah'ın isimlerinin
cümle içerisinde öne ve geriye alınması yada marife ve nekre gelmesinin
inceliklerine değinmekte ve Allah'ın isimlerin bu şekilde gelmesinin hikmet
yönünü açığa çıkarmaktadır.


Bazı alimler, yüce Allah'ın isimlerini tasnif edip içerdiği güzel manaları
açıklamakta ve bu isimlerin delaletinden yaratıcının büyüklüğünü ortaya koymaya
çalışmaktır.


Bazı alimlerde, tevhidin ve akidenin temellerini sağlam bir şekilde yerleştirme
hususunda yüce Allah'ın isimleri, sıfatları ve fiillerini delil getirmeye
çalışmıştır.


Bazı alimler ise, bu isimleri, manzum şiirler çerçevesinde açıklamaya gayret
göstermişlerdir. Dolayısıyla Allah'ın isimleri, manzum şiir çerçevesinde
açıklanmıştır.


İmam Nevevî, Aynî, İbn Hacer el-Askalânî, Kastallânî, Suyûtî ve daha birçok
nebevî hadis şerhçileri, bu yüce isimlerin manalarını açıklamaya çalışmışlardır.
Böylece Allah'ın isimleri ile ilgili hadisler, bariz ve ayırt edici bir özelliğe
sahip olmuştur.


İlk dönem Tevhid alimleri ile Tasavvuf ehli alimleri, bu konuya büyük önem
vermiş ve ilgi göstermişlerdir.


Görüldüğü üzere Allah'ın isimleriyle her istenilen şey elde edilmekte ve her
arzu edilen şey bu isimlerle tevessül edilmektedir. Bu isimleri anlamaya
çalıştıkça; önemi ortaya çıkmakta, kapalı görünen hususlar açığa çıkmakta ve
gayb ile ilgili sırlara vakıf olunmaktadır. İşte Allah'ın isimleri ile ilgili
ortaya çıkan bu durum, şer'an ve aklen inkar edilemeyecek ilimlerden büyük bir
sırrı teşkil etmektedir.


Buradan şu husus ortaya çıkmaktadır: Yapmamız gereken şey, ancak taatleri
işlemek, hayr işleri yapmak ve Allah'ın isimleri ile ilgili gerçek yakarışı
yapmaktır. Çünkü bu isimler ve sıfatlar, insan için ilahi sırları ve rahmanî
manaları ihtiva eden bir sûret gibi bir görüntü ve bir aynadır. Zira yüce Allah,
kullarına, isimleriyle tecelli eder. Dolayısıyla da bu isimlerin etkilerini;
şekillerinde, renklerinde, hallerinde, mizaçlarında ve yaratılışlarında
görürler.


Yine isimler ile ilgili değişik tecelliler ve günler ile ömürler sona erse bile
son bulmayan sırlar vardır. Nitekim yüce Allah bu konu ile ilgili olarak şöyle
buyurmaktadır:


?Göklerin ve yerin hükümranlığına, Allah'ın yarattığı her şeye bakmadılar mı??[4]


İsimlerin büyüklüğü, akıl sahipleri için, Allah'ın yarattığı bu tür şeylerin
ortaya çıkmasından yada bu tür şeylerin hakikatine ve azametine ulaşılmasından
daha büyüktür. Nitekim yüce Allah konu ile ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:


?İşte bu (hususlar), bizim ihsanımızdır.

İster ver, ister tut.
Bunun hesabı yok.?[5]


Mutlu kimse, Allah'ın başarıya ulaştırdığı kimsedir. Dolayısıyla da mutlu kimse,
başka bir amele ve işe dayanmaksızın sadece Rabb'ine taat etmekle meşgul olur.
İlerlemek isteyen kimse, Allah'ın sıfatlarının, varlıklar aleminde etkisini
tanıdıktan sonra ancak idrak etmekle ve tanıma dereceleri olan bilgi
mertebelerinin değeriyle bilir.


Yüce Allah, bize,

?En güzel isimler (=el-Esmâü'l-hüsnâ) Allah'ındır. O halde O'na o güzel
isimlerle dua edin?[6]
buyurmak sûretiyle duanın yolunu kolaylaştırmıştır. Görüldüğü üzere yüce Allah
burada,

?dua edin?
derken; O'nu tesbih edin, anın ve bu isimlerle O'na ibadet edin demektedir.
Çünkü bu konuda en yüce gayeye bu isimlerle ulaşabiliriz ve çok lezzetli marifet
içeceğinden bu isimlerle içebiliriz.


Resulullah (s.a.v)'de bu konu ile ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:


إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَتِسْعِينَ اِسْمًا مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ


?Doğrusu Allah'ın doksan dokuz ismi vardır. Kim bu isimleri sayarsa, cennete
girer.?[7]


Hadisin metninde geçen

?Kim bu isimleri sayarsa?
ifadesinin anlamı: ?Kim bu isimleri ezberlerse?, ?bu isimlerle amel ederse?,
?dua ederse?, ?bu isimlerin manasını bilen kimsenin bu isimleri okuyarak
tekrarlarsa? demektir. Çünkü yüce Allah, kendisini bu isimlerle
isimlendirmiştir. Dolayısıyla bütün isimlerin varacağı yer, Allah'tır.


Müfessir İbnu'l-A'râbî bu konu ile ilgili olarak şöyle der:


?Kim Allah'ın isimleri hakkında bu manaları anlarsa, her yoldan güzelliği elde
etmiş ve kendisi için başarıya götüren yolu kazanmış olur.?[8]


İlim adamları, bu konuda değerli eserler yazmış olup bu isimlerin manalarını
açıklamışlar ve bu isimlerden çıkarılan hikmetler ile faydaları insanlara
bildirmişlerdir. Şüphesiz ki, yüce Allah'ı isimleriyle ve sıfatlarıyla tanımak,
en yüce gaye ve en şerefli değerdir. Çünkü bu isimler, Resulullah (s.a.v)'in;


?Kim bu isimleri sayarsa, cennete girer?
buyurması sebebiyle cennete girmenin yoludur.


Yine müfessir İbnu'l-A'râbî konu ile ilgili olarak şöyle der:


?Alimler, bu isimlerin manaları üzerinde durup bu isimler hakkında görüş
belirttiler.


Allah'ın isimleri, Kur'an'ın


33
sûresinde geçmektedir. Bu surelerden bazısı, bu isimlerden sadece birisine yer
vermiştir: Tevbe, Kehf, Meryem, Hac, Neml ve daha birçok sure gibi. Bazı sureler
ise, iki ismi bir arada getirmiştir: Enfâl, Ra'd, Fâtır sureleri gibi. Bazı
sureler ise, bu isimlerin çoğunu derlemiştir: Bakara, Âl-i İmrân, Nisâ, Haşr ve
daha birçok sure gibi.


Şimdi de size, Kur'an-ı Kerim'de, yüce Allah'ın isimlerinin geçtiği yerleri
genişçe bir şekilde açıklayalım.


Fâtiha Sûresi:

Bu surenin içerisinde Allah'ın şu isimleri yer almaktadır.

Allah
ismi (Fâtiha:


1/1),


er-Rab
ismi Fâtiha:


1/1),


er-Rahmân
ve

er-Rahîm
ismi Fâtiha:


1/2),


el-Mâlik
ismi Fâtiha:


1/3).


Bakara Sûresi:
Bu surenin içerisinde şu isimler yer almaktadır:

el-Muhît
ismi (Bakara:


2/19),


el-Kadîr
ismi (Bakara:


2/20),


el-Alîm
ismi (Bakara:


2/32),


el-Hâkim
ismi (Bakara:


2/33),


et-Tevvâb
ismi (Bakara:


2/37),


el-Bâriu
ismi (Bakara:


2/54),


el-Basîr
ismi (Bakara:


2/96),


el-Vâsi'
ismi (Bakara:


2/115),


es-Semî'
ismi (Bakara:


2/127),


el-Azîz
ismi (Bakara:


2/129),


er-Raûf
ismi (Bakara:


2/143),


eş-Şâkir
ismi (Bakara:


2/158),


İlah
ismi (Bakara:


2/163),


el-Vâhid
ismi (Bakara:


2/162),


el-Gafûr
ismi (Bakara:


2/173),


el-Garîb
ismi (Bakara:


2/186),


el-Hâkim
ismi (Bakara:


2/225),


el-Hayy
ismi (Bakara:


2/255),


el-Kayyûm
ismi (Bakara:


2/255),


el-Aliyy
ismi (Bakara:


2/255),


el-Azîm
ismi (Bakara:


2/255),


el-Ganiyy
ismi (Bakara:


2/263),


el-Veliyy
ismi (Bakara:


2/257),


el-Hamîd
ismi (Bakara:


2/267),


el-Habîr
ismi (Bakara:


2/234),


el-Bedîu
(Bakara:


2/117)


Âl-i İmrân Sûresi:

Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Vehhâb
ismi (Âl-i İmrân:


3/8),


en-Nâsır
ismi (Âl-i İmrân:


3/150),


el-Câmi'
ismi (Âl-i İmrân:


3/9).


Nisâ Sûresi:

Bu surede şu isimler yer almaktadır:
er-Rakîb

ismi (Nisâ:


4/1),
el-Hasîb

ismi (Nisâ:


4/6),
eş-Şehîd

ismi (Nisâ:


4/33),
el-Kebîr

ismi (Nisâ:


4/34),
en-Nasîr

ismi (Nisâ:


4/45),
el-Vekîl

ismi (Nisâ:


4/81),
el-Mukît

ismi (Nisâ:


4/85),
el-Afuvv

ismi (Nisâ:


4/43).


En'âm Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Kâhir
ismi (En'âm:


6/18),


el-Latîf
ismi (En'âm:


6/103),


el-Hâsib
ismi (En'âm:


6/62),


el-Kâdir
ismi (En'âm:


6/65),


el-Hâkim
ismi (En'âm:


6/73).


A'râf Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Fâtih
ismi (A'râf:


7/89).


Enfâl


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Kaviyy
ismi (Enfâl:


8/52),


el-Mevla
ismi (Enfâl:


8/40).


Tevbe


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Âlim
ismi (Tevbe:


9/9).


Hûd


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Hafîz
ismi (Hûd:


11/57),


el-Mucîb
ismi (Hûd:


11/61),


el-Mecîd
ismi (Hûd:


11/73),


el-Vedûd
ismi (Hûd:


11/90).


Yûsuf


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Müsteân
ismi (Yûsuf:


12/18),


el-Kahhâr
ismi (Yûsuf:


12/39),


el-Gâlib
ismi (Yûsuf:


12/21).


Ra'd


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Müteâlî
ismi (Ra'd:


13/9),


el-Vâli
ismi (Ra'd:


13/11).


Hicr


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Hâfiz
ismi (Hicr:


15/9),


el-Vâris
(Hicr:


15/23),


el-Hallâk
ismi (Hicr:


15/86).


Kehf


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Muktedir
ismi (Kehf:


18/45).


Meryem Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Hafiyy
ismi (Meryem:


19/47).


Tâhâ


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Gaffâr
ismi (Tâhâ:


20/82),


el-Melik
ismi (Tâhâ:


20/114),


el-Hakk
(Tâhâ:


20/114).


Hac


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Hâdî
ismi (Hac:


22/54).


Nûr


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Mubîn
ismi (Nûr:


24/25),


en-Nûr
ismi (Nûr:


24/35).


Neml


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Kerîm
ismi (Neml:


27/40).


Rûm Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Muhyî
ismi (Rûm:


30/50).


Sebe' Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Fettâh
ismi (Sebe':


34/26).


Fâtır Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Fâtır
ismi (Fâtır:


35/1),


eş-Şukûr
ismi (Fâtır:


35/30).


Zümer Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Kâfî
ismi (Zümer:


39/36).


Mü'min


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Hâlık
ismi (Mü'min:


40/62).


Duhân


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Muntekim
ismi (Duhân:


44/16).


Zâriyât


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

er-Rezzâk
ismi (Zâriyât:


51/58),


el-Metîn
ismi (Zâriyât:


51/58).


Tûr


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Berr
ismi (Tûr:


52/28).


Kamer


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Melîk
ismi (Kamer:


54/55).


Rahmân


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

Zu'l-Celâli ve'l-İkrâm
ismi (Rahmân:


55/27).


Hadîd Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Evvel,


el-Âhir,


ez-Zâhir,


el-Bâtın
isimleri (Hadîd:


57/3).


Haşr


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Kuddûs,


es-Selâm,


el-Mü'min,


el-Müheymin,


el-Cebbâr,


el-Mütekebbir,


el-Musavvir
isimleri (Haşr:


59/23).


A'lâ


Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-A'lâ
ismi (A'lâ:


87/1).


Alak Sûresi:
Bu surede şu isim yer almaktadır:

el-Ekrem
ismi (Alak:


96/3).


İhlâs


Sûresi:
Bu surede şu isimler yer almaktadır:

el-Ahad

ismi (İhlâs:


112/1),


es-Samed
ismi (İhlâs: 112/1).





* * *







[1]

A'râf:

7/180




[2]

Buhârî, Tevhid

12,
Da'vât

69,
Şurût

18;
Müslim, Zikr

6;
Tirmizî, Dua

82;
Müsned,

2/258,


267,


314,


427,


499,


503,


516
(ç)




[3]

Müstefiz:
Fıkıh alimlerinin tarifine göre, meşhur hadisin karşılığıdır. Hadisçilere
göre meşhur hadisin tarifi ise; ikiden fazla geliş yolu olan, fakat
mütevatir derecesine ulaşmayan hadistir. Bununla birlikte meşhur ile
müstefiz arasında farklılık olduğunu söyleyen alimler de vardır.


Bunlardan kimine göre, meşhur; ilk asırda aslı olup ümmet tarafından kabul
edilen sonradan yaygın olan hadistir. Müstefiz ise; tevatür derecesine
varmaksızın en az üç sahabi tarafından naklolunan hadistir. Buna göre her
müstefiz hadis meşhur ise de, her meşhur hadis müstefiz değildir. (ç)




[4]

A'râf:

7/185




[5]
Sâd:


38/39




[6]

A'râf:

7/180




[7]

Buhârî, Tevhid

12,
Da'vât

69,
Şurût

18;
Müslim, Zikr

6;
Tirmizî, Dua

82;
Müsned,

2/258,


267,


314,


427,


499,


503,


516
(ç)




[8]

İbnu'l-A'râbî, Ahkâmu'l-Kur'an,

2/804

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR