Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
İBN KAYYİM
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
İbn Kayyim, bu kitapta, her okuyucunun faydalanabileceği bu nefis bölümlerde,
göklerin ve yerin yaratılmasındaki asıl gayeyi açıklamaktadır. Bu asıl gaye ise,
kulların, yüce Allah'ı ve O'nun kemâl sıfatlarını tanıyıp O'na ibadet etmelerini
ve hiçbir şeyi O'na şirk koşmamalarını istemektedir. İşte o zaman Esmâu'l-Hüsnâ,
tevhidin ve mutlak ibadetin yalnızca Allah'a has kılınması ile ilgili hususun,
her bölüm ve her bab başlığı içerisinde tecelli eder.
Kur'an âyetlerinin, alemin yaratılması ile ilgili konusu; kulların, O'nun
kudretini tanımalarını ve O'nun ilminin genişliğini anlamaya yönelik
çalışmalarınıf gerektirir. İşte bu da, O'nu tanımayı, isimleri ile sıfatlarını
tanımayı ve O'nun bir olduğunu tanımayı sağlar.
İbn Kayyim'in yaptığı bu araştırmaların sırrı, Allah'ın güzel isimleri ile O'nun
yüce sıfatları arasında bağ kurmak ve mahlukatın kaç gruba ayrıldığı, bu
mahlukatın ise yaratıcının varlığına, tevhide, ahirete ve peygamberlik ile
ilgili konulara karşı konumlarını ortaya koyma hususunda insanı irşad etmede
Kur'an'ın metodunu açıklamaktır.
Peygamberler de, yüce Allah'ın isimlerini, sıfatlarını, bir olduğunu, O'na
kavuşmayı ve meleklerin varlığını haber vermişlerdir.
Şüphesiz ki bu, iman konuları içerisine giren büyük bir konudur. Allah ancak bu
konuyu, ebedi ahiret mutluluğunu kendi istek ve arzularının önüne geçiren
kimseye açar.
Allah'ın isimleri ve sıfatları ile ilgili hadis, bu dünyada kulun elde
edebileceği en değerli bir ilimdir.
Görüldüğü üzere bu kitap; içerisinde aydınlatıcı ve kuşatıcı bir yapının olduğu,
aşırı gitme, sahtelik ile ilavenin olmadığı, mükemmel bir üslubu yücelttiği ve
süslediği, dikkatli olma, ilmi kapasite ile fenni bir yeterliliğe sahip olma
hususunda belli bir metot ile bir gayeyi ortaya koyan bir tablo ve bir bilgi
mahiyetindedir.
Bununla birlikte okuyucuyu; en görünümlü, en süslü ve en yüce kelimelerle belli
bir gayeye yöneltir.
Eğer bazen konu dışına çıkılsa yada konu uzatılmış olunsa bile, kitap; kendine
özgü üslubuyla, yapısıyla, bilgi donanımıyla, hüküm çıkarmasıyla ve görüş
belirtmesiyle müellif İbn Kayyim (rh.a)'in istediği amaç ve metodu içermektedir.
Çünkü İbn Kayyim, bu kitapta, her türlü melekeleri önümüze koymaya
çalışmaktadır. Zaten İbn Kayyim, bütün kitaplarında; şeriatın güzellikleri,
akidenin temelleri, ibadetin asıl yönleri ile incelikleri ve konu hakkında Hz.
Peygamber (s.a.v)'in tavrı ile ilgili mükemmel bir tablo oluşturmada İslam
dininin sahih yönünü tanıtmayı hedeflemektedir. İşte bu metot, eski ve yeni
alimlerin eser yazarken kullandığı benzeri az bulunur bir metottur.
* * *
ESMAULLAHİ'L-HUSNA |
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ |
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ |
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA
YAZILMIŞ ESERLER |
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI |
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU |
KİTABIN İÇERİĞİ |
BU KİTABIN ASLI |
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA |
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK |
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve
Sünnet'ten Olması |
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması |
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması |
YÜCE
ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI |
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde
İttifak Etmesi |
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ |
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol |
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı
ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi |
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu |
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL |
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK |
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası |
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE
SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE
BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ |
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve
Kudretine Delalet Etmesi |
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA
İLGİLİ ÂYETLER |
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE
TE'VİLİN OLMAMASI |
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ
HAKKINDA BAHİS |
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ |
ALLAH |
er-RAHMÂN - er-RAHÎM |
el-MELİK - el-HAKK |
el-KUDDÛS |
es-SELÂM |
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR |
el-BASÎR |
el-AZÎZ |
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM |
es-SEMÎ' - el-BASÎR |
el-ADL |
el-LATÎF |
el-HALÎM - el-AFUVV |
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR |
el-ALİYY |
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR |
el-HAFÎZ |
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD |
el-HAMÎD - el-MECÎD |
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR |
el-HAYY - el-KAYYÛM |
el-VÂHİD ? el-AHAD |
es-SAMED |
el-GANİYY - el-KERÎM |
es-SABÛR |
el-CEMÎL |
er-REFÎK |
el-MUĞÎS |
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi |
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı)
Gerektirmesi |
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın
İçinde Olması |
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde
Olması |
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve
Farklılıklar |
En Üstün Sıfatları Tanıma |
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması |
?Allah? İsminin Kökeni |
?Allah? İsminin Etimolojisi |
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı |
Duanın Kısımları |
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı |
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması |
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im
dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd
11/56)
Sözünün Anlamı |
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması |
Yüce Allah'ın
?O,
her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı |
Yüce Allah'ın
?De
ki Göklerde ve yerde Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı |
İBN
KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN
VE
TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR |