Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması
Yüce Sıfatlara İmanın
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması:
Rabb (c.c.)'in
sıfatlarına iman edinceye kadar bilgide ileri gitmek kula bir fayda sağlamaz.
Yani imanda ileri gitmiş olmaz. Sıfatları sadece bilmek kulu Rabb'i hususunda
cehalet sınırından çıkarır.
Böyle oluca da
sıfatlara iman etmek ve onları araştırmak İslâm'ın esası, imanın kaidesi ve
ihsan ağacının meyvesidir. Kim Yüce Allah'ın sıfatlarını inkar ederse irfan
ehlinden olmaktan uzaklaşarak İslam'ın esasını, imanı ve ihsan ağacının
meyvesini kesinlikle yıkmıştır.
Muhakkak ki noksan
sıfatlardan münezzeh olan Allah, sıfatlarını inkar eden kimseyi kötü zan sahibi
olarak addetti ve şirk ehlinden, küfür ehlinden ve büyük günah işleyenlerden
saydı. Hiç kimseyi tehdit etmediği şeyle onu tehdit etti. Ve Allahu Teâlâ şöyle
buyurdu:
?Siz ne kulaklarınızın, ne gözlerinizin, ne de derilerinizin aleyhinize şahitlik
etmesinden sakınmıyordunuz, yaptıklarınızdan çoğunu Allah'ın bilmeyeceğini
sanıyordunuz. Sizin Rabb'iniz hakkında ki bu zannınız, sizi helak etti de
hüsrana uğrayanlardan oldunuz?
(Fussilet,
41/22-23)
Ve Allahu Teâlâ
sıfatlarından bu sıfatı inkar etmelerinin kötü zanlarından ibaret olduğunu ve
onları helak edeceğini bildirdi.
Allahu Teâlâ kötü
zan sahipleri hakkında şöyle buyurdu:
?Kötü âkıbet
onların üzerine olsun. Allah da onlara karşı gazablanmış, onları lanetlemiş ve
onlar için cehennemi hazırlamıştır. O ne kötü bir dönüş yeridir!?
(Fetih,
48/6)
Allahu Teâlâ
hakkında kötü zanda bulunanlardan başka hiç kimse hakkında bu tehdidin misli
gelmemiştir. Sıfatlarının inkarı ve isimlerinin hakikatlerinin inkarı kötü
zannın en büyüklerindendir.
Allahu Teâlâ'ya en
sevimli olan şey isimleriyle, sıfatlarıyla ve fiilleriyle övülmesi ve
methedilmesidir. Sıfatların inkarı ise sapmanın ve küfrün en büyüğüdür. Ve bu
şirkten daha şerlidir. Sıfatları inkar eden kafir ise müşrikten daha şerlidir.
Böyle olunca da Melik'in sıfatlarını inkar etmek ile mülkünün hakikatini inkar
etmek veya sıfatları hakkında itiraz etmek ve yahut ta mülkte O'nun ile bir
başkası arasında ortaklık isnat etmek bir olmaz. Sıfatları inkar edenler
bizatihi resullerin düşmanlarıdır. Alemdeki her şirkin asl[1]
ta'tîldir.[2]
* * *
[1]
Medâric'us-Sâlikîn,
3/347
[2]
Ta'tîl: Dilde ta'tîl, boşaltmak (bir şeyin veya kavramın içini
boşaltmak) ve terk etmek demektir. Terim olarak ise, Allahu Teâlâ'nın isim
ve sıfatlarının tamamını veya bir kısmını inkar etmektir. (ç)
ESMAULLAHİ'L-HUSNA |
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ |
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ |
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA
YAZILMIŞ ESERLER |
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI |
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU |
KİTABIN İÇERİĞİ |
BU KİTABIN ASLI |
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA |
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK |
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve
Sünnet'ten Olması |
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması |
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması |
YÜCE
ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI |
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde
İttifak Etmesi |
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ |
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol |
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı
ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi |
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu |
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL |
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK |
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası |
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE
SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE
BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ |
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve
Kudretine Delalet Etmesi |
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA
İLGİLİ ÂYETLER |
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE
TE'VİLİN OLMAMASI |
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ
HAKKINDA BAHİS |
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ |
ALLAH |
er-RAHMÂN - er-RAHÎM |
el-MELİK - el-HAKK |
el-KUDDÛS |
es-SELÂM |
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR |
el-BASÎR |
el-AZÎZ |
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM |
es-SEMÎ' - el-BASÎR |
el-ADL |
el-LATÎF |
el-HALÎM - el-AFUVV |
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR |
el-ALİYY |
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR |
el-HAFÎZ |
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD |
el-HAMÎD - el-MECÎD |
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR |
el-HAYY - el-KAYYÛM |
el-VÂHİD ? el-AHAD |
es-SAMED |
el-GANİYY - el-KERÎM |
es-SABÛR |
el-CEMÎL |
er-REFÎK |
el-MUĞÎS |
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi |
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı)
Gerektirmesi |
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın
İçinde Olması |
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde
Olması |
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve
Farklılıklar |
En Üstün Sıfatları Tanıma |
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması |
?Allah? İsminin Kökeni |
?Allah? İsminin Etimolojisi |
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı |
Duanın Kısımları |
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı |
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması |
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im
dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd
11/56)
Sözünün Anlamı |
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması |
Yüce Allah'ın
?O,
her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı |
Yüce Allah'ın
?De
ki Göklerde ve yerde Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı |
İBN
KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN
VE
TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR |