Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
?Allah? İsminin Etimolojisi
Yeni Sayfa 1
?Allah? İsminin Etimolojisi:
Süheylî ve onun hocası Ebu Bekr ibnu'l-Arabî,
?Allah?
isminin, başka bir kelimeden türemediğini iddia etmişlerdir. Onlara göre; bir
kelimeyi, bir başka kelimeden türetme işi, türetilenin bir madde olmasını
gerektirir.
?Allah?
ismi ise, Kadîm (=Ezeli)'dir. Kadîm olan şey ise, madde olamaz. Dolayısıyla
?Allah?
ismini, başka bir kelimeden türetmek imkansızdır.
Şüphesiz ki, ?kelime türetme? ile; bu mana kastedilip
?Allah?
ismi, başka bir kökten türetilirse, bu türetme işi, batıl olur. Fakat onlar,
kelime türetmeyle, bu manayı kast etmediler. Onlar, bununla ancak yüce Allah'ın
?sıfatına? delalet eden şeyi kast ettiler. Bu sıfat ise,
الإلهيَّة
?ilâhî olma?dır. Ayrıca yüce Allah'ın bundan başka güzel isimleri daha vardır.
Alîm, Kadîr, Gafûr, Rahîm, Semî', Basîr gibi. Bu isimler, kesinlikle başka bir
kökten türemiştir. Dolayısıyla bu kök, Kadîm'dir. Kadîm ise, madde olamaz. Eğer
sizin bu isimlerle ilgili bir cevabınız yoksa, işte bu,
?Allah?
isminin bir başka kelimeden türediğinin söyleyenlerin bir cevabıdır.
Ayrıca biz, bu isimlerin, ancak mana ve kelime itibariyle bir kökten elde
edildiği ve türetilen kelimenin, bir kökten meydana geldiği kanaatindeyiz. Çünkü
dilbilimcilerin türettiği kelimeyi isimlendirmesi, kelimenin kökü itibariyledir.
Bir kelimeyi türetme işi ise, hem türetilen kelimeden ve hem de kökten meydana
gelir. Bunun manası, birinin diğerinden meydana geldiği şeklinde değildir. Bu,
ancak birinin diğerini kapsaması ve hatta fazlasıyla ihtiva etmesi itibariyle
olur.
Sibeveyh'in bu konudaki görüşü ise şu şekildedir: Fiil, bir örnektir. Fiiller,
isimlerden meydana gelen kelimeden alınmıştır. Araplar, öncelikle isimlerle
konuşmadılar. Fakat fiilleri isimlerden türettiler. Çünkü isimlerle karşılıklı
konuşma yapılır. Fakat fiillerle karşılıklı konuşma, daha zaruridir. Fakat bu
ikisi arasında bir fark yoktur. Dolayısıyla burada kelime türetme ile kast
edilen, maddi bir kelime türetme değildir. Kelime türetme kast edilen, asıl
itibariyle, zorunlu bir kelime türetme şeklidir. ?Allah? isminin bu manada
türetilmesinde bir sakınca yoktur.[1]
[1]
Bedâiu'l-Fevâid,
1/22-23
ESMAULLAHİ'L-HUSNA |
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ |
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ |
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA
YAZILMIŞ ESERLER |
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI |
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU |
KİTABIN İÇERİĞİ |
BU KİTABIN ASLI |
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA |
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK |
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve
Sünnet'ten Olması |
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması |
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması |
YÜCE
ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI |
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde
İttifak Etmesi |
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ |
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol |
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı
ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi |
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu |
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL |
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK |
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası |
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE
SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE
BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ |
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve
Kudretine Delalet Etmesi |
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA
İLGİLİ ÂYETLER |
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE
TE'VİLİN OLMAMASI |
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ
HAKKINDA BAHİS |
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ |
ALLAH |
er-RAHMÂN - er-RAHÎM |
el-MELİK - el-HAKK |
el-KUDDÛS |
es-SELÂM |
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR |
el-BASÎR |
el-AZÎZ |
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM |
es-SEMÎ' - el-BASÎR |
el-ADL |
el-LATÎF |
el-HALÎM - el-AFUVV |
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR |
el-ALİYY |
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR |
el-HAFÎZ |
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD |
el-HAMÎD - el-MECÎD |
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR |
el-HAYY - el-KAYYÛM |
el-VÂHİD ? el-AHAD |
es-SAMED |
el-GANİYY - el-KERÎM |
es-SABÛR |
el-CEMÎL |
er-REFÎK |
el-MUĞÎS |
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi |
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı)
Gerektirmesi |
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın
İçinde Olması |
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde
Olması |
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve
Farklılıklar |
En Üstün Sıfatları Tanıma |
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması |
?Allah? İsminin Kökeni |
?Allah? İsminin Etimolojisi |
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı |
Duanın Kısımları |
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı |
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması |
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im
dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd
11/56)
Sözünün Anlamı |
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması |
Yüce Allah'ın
?O,
her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı |
Yüce Allah'ın
?De
ki Göklerde ve yerde Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı |
İBN
KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN
VE
TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR |