Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
el-BASÎR
Yeni Sayfa 1
﴿ اَلْبَصِير ُ﴾
el-BASÎR
Bir kimse, gecenin karanlığında som kayanın üzerinde siyah karıncanın yürüyüşünü
gören, küçük bir zerrenin yaratılışının kısımlarını, iliğini, damarını, etini ve
hareketini gören ve karanlık bir gecede bir sivri sineğin kanadını çırpışını
gören Basîr (c.c.)'in isminin manasını idrak ettiği zaman rükünlerini koruyarak
ibadet ile bu tecelliye o ismin hakkını verir ve onun Yüce Allah'tan bir görüş
ve Yüce Allah'a ondan hiçbir şeyin gizli kalmadığı bir müşahede ile olduğunu
yakinen bilir.
Yüce Allah'ın görmesi, kemâl olan Basîr'dir.[1]
O, en küçük zerrenin yaratılışının parçalarını, azalarını, etini, kanını,
iliğini ve damarını, karanlık bir gecede katı bir kayanın üzerinde kıpırdamasını
ve yedi kat yerin altını yedi kat göğün üstünü gördüğü gibi görür.[2]
* * *
[1]
?el-Basîr?; Allah'ın güzel isimlerinden biridir. Her şeyi gören, çok
iyi gören anlamına gelmektedir. Allah her şeyi, herkesin yaptığını görür.
Onun görmesine hiçbir şey engel olamaz. Kâinatın herhangi bir noktasında
hiçbir hâdise yoktur ki, Allah onu görmüş ve işitmiş olmasın. İbadette ihlâs,
kulun Allah'ı görmemesine rağmen, Allah'ın onu gördüğünü bilmesi ve onu
görür gibi ibadet etmesidir.
Allah, zatı ile Basîrdir. ?O, yegane hüküm ve hikmet sahibidir. Her
şeyden hakkıyla haberdardır. ? (el-En'am,
6/18)
âyetinde, ?Habîr, Basîr? şeklinde ifade edilmiştir. Allahu Teâlâ gizli veya
açık her şeyi görür,
gece
veya gündüz, küçük veya büyük... Her şeyi hakkıyla bilir..
Peygamber (s.a.v.) bir hadisinde şöyle buyurur:
?Kendinize hâkim olunuz. Siz, sağır ve gaib olan kimseye değil, işiten,
gören ve çok yakında olan (Allah)'a dua ediyorsunuz.?
(Buhârî, Tevhid,
9;
Müslim, Zikr,
44-46...)
Ebû Hüreyre, Peygamber (s.a.v.)'den rivayet ettiği meşhur Cibril hadisinde,
Cibril'in
?İhsan nedir??
sorusuna Resulullah'ın şu cevabı verdiğini anlatır:
?(İhsan), Allah'a sanki görüyormuş gibi ibadet etmendir. Her ne kadar sen
Allah'ı görmüyorsan da, şüphesiz O seni görür. ?
(bk. Cibril Hadisi)
Allah, kalpteki
fısıltıları, beyindeki oluşumları, fikirdeki gizlilikleri, kalplerdekini,
zifiri karanlık bir gecede kapkaranlık taşın üzerinde yürüyen simsiyah bir
karıncayı ve çıkardığı sesi görür, duyar, bilir.
[2]
Tarîku'l-Hicreteyn, s.
67.
ESMAULLAHİ'L-HUSNA |
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ |
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ |
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA
YAZILMIŞ ESERLER |
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI |
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU |
KİTABIN İÇERİĞİ |
BU KİTABIN ASLI |
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA |
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK |
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve
Sünnet'ten Olması |
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması |
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması |
YÜCE
ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI |
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde
İttifak Etmesi |
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ |
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol |
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı
ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi |
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu |
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL |
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK |
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası |
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE
SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE
BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ |
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve
Kudretine Delalet Etmesi |
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA
İLGİLİ ÂYETLER |
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE
TE'VİLİN OLMAMASI |
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ
HAKKINDA BAHİS |
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ |
ALLAH |
er-RAHMÂN - er-RAHÎM |
el-MELİK - el-HAKK |
el-KUDDÛS |
es-SELÂM |
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR |
el-BASÎR |
el-AZÎZ |
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM |
es-SEMÎ' - el-BASÎR |
el-ADL |
el-LATÎF |
el-HALÎM - el-AFUVV |
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR |
el-ALİYY |
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR |
el-HAFÎZ |
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD |
el-HAMÎD - el-MECÎD |
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR |
el-HAYY - el-KAYYÛM |
el-VÂHİD ? el-AHAD |
es-SAMED |
el-GANİYY - el-KERÎM |
es-SABÛR |
el-CEMÎL |
er-REFÎK |
el-MUĞÎS |
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi |
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı)
Gerektirmesi |
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın
İçinde Olması |
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde
Olması |
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve
Farklılıklar |
En Üstün Sıfatları Tanıma |
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması |
?Allah? İsminin Kökeni |
?Allah? İsminin Etimolojisi |
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı |
Duanın Kısımları |
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı |
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması |
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im
dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd
11/56)
Sözünün Anlamı |
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması |
Yüce Allah'ın
?O,
her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı |
Yüce Allah'ın
?De
ki Göklerde ve yerde Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı |
İBN
KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN
VE
TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR |