Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması
Allah
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması:
Yüce Allah'ın
?O'nun benzeri hiçbir şey yoktur?[1]
sözü; O'nun kemâl sıfatlarının ve Celal na'tlarının çok olduğuna, çok büyük ve
her şeyi etkileyici olması sebebiyle bu sıfatlarda O'nun asla bir benzerinin
olmayacağını bildiren en büyük delilerden biridir. Değilse eğer bu âyetten,
?O'nun sıfatları yoktur' manası çıksaydı, sırf yok olan ?yokluk?, bu övgüye daha
layık olurdu. Tabii aslında bir kimse, ?Filancanın benzeri yoktur? dese, bütün
akıl sahipleri, bu sözden, ?O filanca kişi, diğer insanlardan bazı özellik ve
sıfatlara ayrılır. O insanlarda bu sıfatlar yoktur? manasını anlarlar. O kişinin
bu sıfatları çoğaldıkça, benzeri bulunma olasılığı da o derecede ortadan kalkar.
Bununla birlikte Allah'ın,
?O'nun benzeri hiçbir şey yoktur?[2]
sözü, O'nun sıfat ve isimlerinin alabildiğine çok olduğuna en büyük delildir.
Yüce Allah'ın,
?O'nu gözler idrak edemez?[3]
sözü de; O'nun görüleceğine, fakat idrak olunamayacağına dair büyük bir
delildir.
Yine yüce Allah'ın,
?O, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra Arş'ın üzerine istivâ edendir.
Yere gireni ve ondan çıkanı, gökten ineni ve oraya yükseleni bilir. Nerede
olsanız, O sizinle beraberdir. Allah yaptıklarınızı görür?[4]
sözü de; O'nun, mahlukatından ayrı olduğunun en büyük delilidir. Çünkü O,
yaratıklarını, kendi Zatı için yaratmış, Zatından hariç (=dışında) olarak
yaratmıştır. Sonra da Arş üzerine istiva etmiş olduğu için mahlukatından ayrıdır
ve O, onların ne halde olduğunu bilir, onları görür, onları her şeyden hesaba
çeker, onları ilmi, kudreti, iradesi, işitmesi ve görmesi ile tamamen
kuşatmıştır. İşte
?nerede olsanız, O, sizinle beraberdir?
anlamının anlamı budur.
Bu güzel karşıtlığı, hem ifade ve hem de mana olarak yüce Allah'ın,
?O'nu gözler idrak edemez. O, gözleri idrak eder?[5]
sözünde de bulabilirsin. Çünkü Allah, azameti sebebiyle, gözlerin, kendisini
idrak ve ihata etmesinden yücedir, Latîf (=en ince şeyleri bilen) ve Habîr (=her
şeyden haberdar) olması sebebiyle de tüm gözleri O ihata eder ve bu nedenle de
O'na hiçbir şey gizli kalmaz.
O, latifliğinde azim (=pek büyük) ve azametinde latiftir. Yakın olmasına karşın
en yüksek ve en yüce, en yüce olmasına karşın çok yakındır. Ve O, işitendir,
bilendir. O'nugözler idrak edemez, fakat O gözleri idrak eder. O, Latîf'tir ve
Habîr'dir.[6]
[1]
Şûrâ:
42/11
[2]
Şûrâ:
42/11
[3]
En'âm:
6/103
[4]
Hadîd:
57/4
[5]
En'âm:
6/103
[6]
Hâdi'l-Ervâh, s.
203
ESMAULLAHİ'L-HUSNA |
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ |
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ |
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA
YAZILMIŞ ESERLER |
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI |
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU |
KİTABIN İÇERİĞİ |
BU KİTABIN ASLI |
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA |
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK |
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve
Sünnet'ten Olması |
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması |
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması |
YÜCE
ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI |
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde
İttifak Etmesi |
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ |
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol |
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı
ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi |
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu |
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL |
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK |
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası |
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE
SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE
BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ |
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve
Kudretine Delalet Etmesi |
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA
İLGİLİ ÂYETLER |
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE
TE'VİLİN OLMAMASI |
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ
HAKKINDA BAHİS |
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ |
ALLAH |
er-RAHMÂN - er-RAHÎM |
el-MELİK - el-HAKK |
el-KUDDÛS |
es-SELÂM |
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR |
el-BASÎR |
el-AZÎZ |
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM |
es-SEMÎ' - el-BASÎR |
el-ADL |
el-LATÎF |
el-HALÎM - el-AFUVV |
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR |
el-ALİYY |
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR |
el-HAFÎZ |
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD |
el-HAMÎD - el-MECÎD |
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR |
el-HAYY - el-KAYYÛM |
el-VÂHİD ? el-AHAD |
es-SAMED |
el-GANİYY - el-KERÎM |
es-SABÛR |
el-CEMÎL |
er-REFÎK |
el-MUĞÎS |
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi |
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı)
Gerektirmesi |
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın
İçinde Olması |
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde
Olması |
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve
Farklılıklar |
En Üstün Sıfatları Tanıma |
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması |
?Allah? İsminin Kökeni |
?Allah? İsminin Etimolojisi |
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı |
Duanın Kısımları |
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı |
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması |
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im
dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd
11/56)
Sözünün Anlamı |
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması |
Yüce Allah'ın
?O,
her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı |
Yüce Allah'ın
?De
ki Göklerde ve yerde Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı |
İBN
KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN
VE
TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR |