Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
En Üstün Sıfatları Tanıma
En Üstün Sıfatları Tanıma
En Üstün Sıfatları Tanıma:
İsimler ve sıfatlar, ahiretten ziyade dünyada söz konusudur. Bu isim ve
sıfatların dünyada bir benzerinin olmaması, insanların, bu isimleri ve sıfatları
algılamalarına engel değildir.
İsimlerin ve sıfatların bir benzerinin ve bir örneğinin olmaması, bu isim ve
sıfatların hakikatlerini ve manalarının algılamaları insanlara mani değildir.
Hatta onların kalplerine, bu isim ve sıfatların hakikatlerini tanımayı ve bir
benzerinin olmamasını yerleştirmiştir. İşte yüce Allah, kendisi ile ilgili en
üstün (=yüce) sıfatlara
Kur'an'ın
üç yerinde
delil getirmektedir:
Birincisi,
yüce Allah'ın şu sözüdür:
?Ahirete iman etmeyenler için kötü sıfatlar var. ?En üstün sıfatlar' ise,
Allah'a aittir. O Azîz (=çok güçlü)'dir, Hâkim (=hüküm ve hikmet sahibi)'dir.?[1]
İkincisi,
yüce Allah'ın şu sözüdür:
?Önce yaratan, ölümünden sonra tekrar dirilten O'dur. Bu, O'nun için daha
kolaydır. Göklerde ve yerde olan ?en üstün sıfatlar' O'nundur. O, Azîz (=çok
güçlü)'dir, Hâkim (=hüküm ve hikmet sahibi)'dir.?[2]
Üçüncüsü,
yüce Allah'ın şu sözüdür:
?O'nun benzeri hiçbir şey yoktur. O Semî' (=işiten)'dir, Basîr (=gören)'dir.?[3]
Allah'ı tanıma, O'nun rububiyyetini, isimlerini, sıfatlarını ve zatını kabul
etme ile ilgili hususlar hep gökler ve yeryüzü halkının kalplerinde yer
etmiştir.
İşte bundan dolayıdır ki, müminler, bu üstün sıfatlara iman etmişler ve Allah
dostu Arifler ise bu sıfatlarla bezenmişlerdir. Allah, ilahî kitaplarda
belirtilmiş ve aklî delillerle doğrulanmış
fıtrî tanımlar
ile ilgili delilleri, bu kimselerin kalplerine yerleştirmiştir. Bu nedenle de
bunun belirlenmesi ile ilgili olarak şu delillerin getirilmesi hususunda ittifak
edilmiştir:
1.Akıl,
2.Sem' (duyusal),
3.Fıtri
Araştırma yapan bir kimse, ?Ya Allah!? dediği zaman onun kalbine şu gelir: Rab;
Kayyûm'dur, zatıyla kaimdir, arşa istiva etmiştir, mükellimdir, mütekellimdir,
işitendir, her şeye kadirdir, dileyendir, istediği her şeyi yapandır. Dua eden
kimselerin duasını işitir, istekte bulunan kimselerin ihtiyaçlarını yerine
getirir, sıkıntılı kimselerin sıkıntısını giderir, kendisine yapılan taatlerden
hoşnut olur ve günahlara kızar. Melekler, bir iş ile ilgili olarak O'nun
huzuruna çıkarlar ve O'nunla ilgili bir iş ile ilgili olarak ise (yere) inerler.[4]
* * *
[1]
Nahl:
16/60
[2]
Rûm:
30/27
[3]
Şûrâ:
42/11
[4]
Savâiku'l-Mürsele, s.
64
ESMAULLAHİ'L-HUSNA |
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ |
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ |
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA
YAZILMIŞ ESERLER |
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI |
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU |
KİTABIN İÇERİĞİ |
BU KİTABIN ASLI |
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA |
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK |
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve
Sünnet'ten Olması |
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin,
İlimlerin En Yücesi Olması |
Yüce
Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması |
YÜCE
ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI |
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde
İttifak Etmesi |
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ |
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol |
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı
ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi |
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu |
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL |
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK |
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası |
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE
SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ |
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE
BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ |
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve
Kudretine Delalet Etmesi |
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA
İLGİLİ ÂYETLER |
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE
TE'VİLİN OLMAMASI |
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ
HAKKINDA BAHİS |
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ |
ALLAH |
er-RAHMÂN - er-RAHÎM |
el-MELİK - el-HAKK |
el-KUDDÛS |
es-SELÂM |
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR |
el-BASÎR |
el-AZÎZ |
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM |
es-SEMÎ' - el-BASÎR |
el-ADL |
el-LATÎF |
el-HALÎM - el-AFUVV |
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR |
el-ALİYY |
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR |
el-HAFÎZ |
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD |
el-HAMÎD - el-MECÎD |
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR |
el-HAYY - el-KAYYÛM |
el-VÂHİD ? el-AHAD |
es-SAMED |
el-GANİYY - el-KERÎM |
es-SABÛR |
el-CEMÎL |
er-REFÎK |
el-MUĞÎS |
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin
Çeşitli Kalıplar İçermesi |
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı)
Gerektirmesi |
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın
İçinde Olması |
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde
Olması |
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve
Farklılıklar |
En Üstün Sıfatları Tanıma |
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması |
?Allah? İsminin Kökeni |
?Allah? İsminin Etimolojisi |
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı |
Duanın Kısımları |
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı |
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının
Çok Olması |
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im
dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd
11/56)
Sözünün Anlamı |
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması |
Yüce Allah'ın
?O,
her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı |
Yüce Allah'ın
?De
ki Göklerde ve yerde Allah'tan
başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı |
İBN
KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN
VE
TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR |