Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası

Rasulullah


Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası:


Muhakkak ki nimet ve sevab, Yüce Allah'ın rahmetinin, mağfiretinin, birr (=ihsan
da bulunma)nın ve kereminin gerekli kıldıklarındandır. Bundan dolayı bunları
Zatına izafe etmiştir. Azaba ve cezaya gelince bunlar ancak mahlukatının
kendisinden kaynaklanır. Bundan dolayı da Zatını Muâkib (=cezalandırıcı) ve
Muazzib (=azab edici) diye isimlendirmemiştir. Aksine bu iki unsuru (=nimet-sevab
ve ceza-azap) birbirinden ayırmıştır ve bunları vasıflarından kılmıştır. Bu da
mefullerinden dolayıdır. Hatta âyeti kerimelerde şöyle buyurmaktadır

وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الأَلِيمَ}


{نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ


?(Resûlüm!) Kullarıma, benim, çok bağışlayıcı ve pek esirgeyici olduğumu haber
ver. Benim azabımın elem verici bir azap olduğunu da bildir?
(Hicr,


15/49-50.


}


اعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ


{


?Biliniz ki Allah'ın cezalandırması çetindir ve yine Allah'ın bağışlaması ve
esirgemesi sınırsızdır?
(Mâide,


5/98.)
{إِنَّ
رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ}


?Şüphesiz Rabb'in cezayı çabuk verendir. Ve O çok bağışlayan, pek esirgeyendir?
(A'râf,


7/167.)


Bu âyetin aynısı, En'âm sûresinin sonunda da geçmektedir.


Ceza ve azab, isim ve sıfatların gerektirdiklerinden değildir. Muhakkak ki yüce
Allah özellikle O'nun sevdiği sonuç olduğu zaman isim ve sıfatlarının
sürekliliği ile daimidir. Bu ise isim ve sıfatlarda asıl olan gayedir. Azab olan
şerre gelince, her ne kadar da hayrın hilafına hasıl olduğu zaman zail olan ve
biten bir hikmet gereği mefullerine dahil olmuşsa da isimlerinin ve sıfatlarının
arasına dahil olmaz. Çünkü yüce Allah iyiliği devamlı olandır. İhsanı ezeli ve
ebedi olandır. Sürekli olarak Muhsin olmuştur ve ihsanda bulunmaya devam
edecektir. Devamlı olarak cezalandırıcı, gadablanıcı, ve intikam alıcı olması
isimlerinin ve sıfatlarının gereklerinden değildir.


Bu yönü Allah'ın isimleri ve sıfatları konusunda derinlemesine iyice düşünmek
gerekir. İleride yüce Allah'ı tanımak ve sevmekle ilgili konular gelecektir.


Yüce Allah'ı yarattıklarının içerisinde en iyi bilenin ve O'nun isimlerini ve
sıfatlarını yarattıklarının içerisinde en iyi tanıyanın

?Şer (=kötülük) Sana ulaşamaz?
sözü, bu meseleyi en güzel bir şekilde açıklamaktadır.


Kastedilen mananın üzerinde başka bir cümleyle durmadı. Bilakis şer, O'nun
Zatında, sıfatlarında, fiillerinde ve isimlerinde hiçbir yönden O'na izafe
edilmez. Çünkü O'nun Zatının her yönden mutlak kemâl sıfatları vardır. Bütün
sıfatları övülen kemâl sıfatlardır. Ve bu sıfatlarla O'na sena edilir. O'nun
fiillerinin tamamı hayr, rahmet, adalet ve hikmettir. Onlarda asla hiçbir yönden
şer yoktur. Ve O'nun bütün isimleri isimlerin en güzelleridir. Öyleyse şer O'na
nasıl izafe edilir? Aksine şer, O'nun mef'ullerinde yani mahlukatındadır. O ise
şerden ayrıdır. Çünkü O'nun fiili, mef'ulünden ayrıdır. O'nun fiilinin hepsi,
hayrdır. Mef'ul olan mahluka gelince, onda hayrda vardır şerde vardır. Şer, ayrı
bir mahluk ve yüce Allah ile kaim olmayan bir şey olunca da yüce Allah'a izafe
edilmez. Rasulullah (s.a.v.),

?Sen şerri yaratmazsın?
demedi ki, O'nun sözünün te'vili aransın. Aksine Nebî (s.a.v.) vasıf, isim ve
fiil olarak şerrin yüce Allah'a izafe edilmesini yasaklamıştır.[1]





* * *







[1]
Hâdi'l-Ervâh, s.

264-265.

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR