Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

el-HALÎM - el-AFUVV

Yeni Sayfa 1


﴿ اَلْحَلِيمُ - اَلْعَفُوُّ ﴾
el-HALÎM
- el-AFUVV


İbn Kayyim nazım şeklinde der ki:


?Allah, ?el-Halîm?dir. Dolayısıyla işlediği isyandan (pişman olup) tevbe etmesi
için kulunu cezalandırmada acele davranmaz.?


?Allah, ?el-Afuvv?dur. Dolayısıyla O'nun affı, yeryüzü sakinlerini yönetmek için
onların başına geçen insanı kuşatmıştır.?


Üstad Abdurrahman es-Sa'dî, bu iki beyti açıklama mahiyetinde şöyle der:


?el-Halîm?[1]
ve

?el-Afuvv?,
yüce Allah'ın isimlerindendir.

?el-Halîm?
şu anlama gelmektedir: O Allah; kafirleri, fasıkları ve isyankarları da içine
alan kamil bir hilme sahiptir. Onlara karşı mühlet verir ve tevbe etmelerine
fırsat vererek onlara ceza vermede acele davranmaz. O isteseydi, onları günah
işler işlemez hemen cezalandırabilirdi. Çünkü işlenen günahlar, hemen arkasından
acil ve çeşitli cezaları gerektirir. Fakat yüce Allah'ın hilmi, onlara mühlet
vermeyi gerektirmektedir.?


Nitekim yüce Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:


?Bununla beraber Allah, insanları, kazandıkları (günahlar) yüzünden hemen
yakalayıverseydi, yeryüzünde hiçbir canlı bırakmazdı. Fakat onları belli bir
süreye kadar erteliyor. Nihayet ecelleri gelince gereğini yapar. Şüphe yok ki
Allah, kullarını görmektedir?[2]


?el-Afuvv?a[3]
gelince, O; kullarından meydana gelen günahları da içine alan geniş bir affa
sahiptir.


Afuvv, özellikle de affa sebep olan istiğfar, tevbe, iman ve salih amel gibi
şeyleri yerine getirdikleri zaman, kullarının işlediği bütün günahları affeden
demektir? Allah, kullarının tevbelerini kabul eder ve işledikleri
suçları/kötülükleri[4]
affeder. Çünkü O, affedicidir. Affetmeyi sever. Kullarının, affa ulaşmalarına
sebep olan şeyleri yerine getirmek için çalışmalarından hoşlanır. İşte bunlar,
O'nun rızasını kazanmak için çalışmak ve O'nun yarattıklarına iyilik yapmaktır.


O'nun eşsiz affından biri de; kul, ne kadar günah işlerse işlesin, sonunda O'na
yönelip tevbe ederse, onun işlediği bütün günahları bağışlar. Nitekim yüce
Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:


?De ki: Ey haddi aşarak nefislerine karşı israf etmiş olan kullarım! Allah'ın
rahmetinden ümit kesmeyin. Çünkü Allah, bütün günahları bağışlar. Şüphesiz ki O,
çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.?[5]





* * *







[1]

?el-Halîm?,
?sabırlı ve temkinli, akıllı ve ağır başlı olmak? anlamındaki ?hilm?
masdarından sıfat olup ?sabırlı ve temkinli olan, acele etmeyip ileride
meydana gelecek gelişmelere fırsat tanıyan? demektir.


?el-Halîm?
kelimesi, Kur'an'ın

15
yerinde geçmekte olup bunlardan on birinde Allah'a, ikisinde Hz. İbrahim'e,
birinde Hz. Şuayb'a, birinde de Hz. İsmail'e izafe edilmiştir.

Allah'ın
ismi olarak zikredilen
?el-Halîm?
ismi, tek başına kullanılmayıp altı ayette ?bütün günahları bağışlayan?
anlamındaki
?el-Gafûr?,
üç ayette ?hakkıyla bilen? anlamındaki
?el-Alîm?,
bir ayette ?her şeyden müstağni olan, kendi dışındaki her şeyin O'na muhtaç
olduğu varlık? anlamındaki
?el-Ganiyy?,
bir ayette de ?az iyiliğe çok mükafat veren? anlamındaki
?eş-Şekûr?
ismiyle birlikte anılmıştır. Bu kullanılış şekli, kelimenin anlamına açıklık
getirdiği gibi ona zenginlik ve derinlik de kazandırmaktadır. (ç)





[2]
Fâtır:

35/45
(Kur'an'ın birçok âyetinde; yaptıkları zulüm ve kötülükler yüzünden insanlar
hemen ilahi cezaya çarptırılmış olsalardı, yeryüzünde hareket eden hiçbir
canlının kalmayacağı, yani sosyal düzenle birlikte ekolojik ve fizik
düzeninin de bozulacağı ifade edilmekte ve bu tür davranışların cezalarının
belli bir süreye kadar ertelendiği haber verilmektedir. B.k.z: Nahl:

16/61,
Fâtır:

35/45)
(ç)




[3]

?el-Afuvv?
kelimesi, sözlükte; ?silmek, gidermek, yok etmek? manasındaki ?afv?
kökünden mübalağa ifade eden bir sıfat olup ?kolaylıkla affeden, kullarının
günahlarını silen, cezaları kaldıran? demektir.

Afuv
kelimesi, Kur'an'da; toplam beş ayette geçip dört yerde buna yakın bir mana
ifade eden ?el-Gafûr? ismiyle, bir yerde ise ?el-Kadîr? ismiyle birlikte
kullanılmıştır.

Konuyla
ilgili nasların ışığında ilahi affı, şöyle yorumlamak mümkündür: Allah'ın,
kullarına ait günahlarının izlerini tamamen yok etmesi, Kiramen katibin
meleklerinin kayıtlarından sildirmesi, kıyamet günü bu günahlardan dolayı
hesap sormaması, hatırlayıp mahçup olmasınlar diye kullarına unutturması ve
günah yerine sevap yazmasıdır. (ç)




[4]
Bu, yüce Allah'ın
?Şüphesiz ki O,
kullarından tevbeyi kabul eden, (işledikleri) ?kötülükleri' affeden ve
yaptıklarınızı bilendir?
(Şûrâ:

42/25)
sözünden dolayıdır.





[5]
Zümer:

39/53

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR